Gå til innhold

hvor ofte bade og klippe negler på valp?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Bade bør du ikke gjøre oftere enn det er absolutt nødvendig, for uansett shampo tørker det ut huden og får den til å klø. Men du kan skylle i lunkent vann under dusjen uten shampo etter behov. Vi har en hund som dessverre elsker søle og myrvann, og har derfor måttet bade ham med shampo ca. hver 6.-8. uke, noe mange vil si er for mye. Men det kommer an på rase og pels, og aktivitetsnivå.

Kloklipp bør gjøres OFTE; gjerne hver uke i begynnelsen. Ta bittelitt om gangen så den blir vant til å bli håndtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bade når den er skitten, så sjelden som mulig for å ikke forstyrre huden for mye (fare for eksem og kløe), klippe klør når de er lange. Pass på at du ikke klipper i nerven. Frekvensen kommer an på hvor mye valpen sliter klørne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva slags type hund du har da, om hvor ofte du bør/kan vaske den (har du puddel er det helt greit å vaske en gang i uka f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ok, men jeg hører man må være så forsiktig med klipping av klørne.. det kan blø å gjøre veldig vondt om man tar for mye. men nå MÅ vi klippe vår de for han klorer oss opp nå.. så ille er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok, men jeg hører man må være så forsiktig med klipping av klørne.. det kan blø å gjøre veldig vondt om man tar for mye. men nå MÅ vi klippe vår de for han klorer oss opp nå.. så ille er det.

Ja, vær forsiktig. Bedre å ta for lite enn for mye. Da vi hadde valper her klippet jeg hver 14.dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
ok, men jeg hører man må være så forsiktig med klipping av klørne.. det kan blø å gjøre veldig vondt om man tar for mye. men nå MÅ vi klippe vår de for han klorer oss opp nå.. så ille er det.

At du skal være forsiktig med å klippe dem, betyr bare at du heller skal klippe litt og litt eller se hvor nerven er før du klipper. Det betyr ikke at du skal unngå å klippe...

Når klørne begynner å bøye seg litt nedover er det tid for kloklipp. Bruk en god og skarp klotang beregnet til hunder når du klipper, og ikke bruk giljotinen som eventuelt følger med.

Vår valp er tre måneder, og har fått klippet klørne 3-4 ganger allerede. Det er ikke snakk om mye, bare litt slik at den skal bli vant til det. Hos oss går det greiest når hun sover eller hviler. Da er hun rolig, og lar oss holde på stort sett i fred. Jeg piller også på neglene og tar henne mellom tærne etc neste daglig for å venne henne til at dette er vanlige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...