Gå til innhold

Anskaffer dere hund


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg startet en tråd for en stund siden om at jeg har så lyst på hund, og helst en Dalmatiner.

Nå har jeg og mannen snakket en del om det, og jeg begynner å bli litt usikker på om det er noen god ide. Jeg og mannen har hver vår bror som er allergiske mot hunder og plaget av astma. For det første kan jo det bety at våre to barn er disponert for det samme (ikke påvist), og for det andre vil det jo bli problematisk for disse "onklene" å komme på besøk til oss. Kanskje vi vil virke egoistiske...?

Men på den annen side tenker jeg at det må da være utrolig mange som har en eller annen allergiker i familien? Hva gjør dere? Er det noen som har latt være å få seg hund på et slikt grunnlag? Eller har dere kjøpt en allergivennlig hund?

Som et siste spørsmål kan jeg jo nevne at jeg har lurt på om vi skal kjøpe oss en Curly Coated Retriver i stedet, den skal visstnok være relativt allergivennlig og samtidig ha mange av de egenskapene vi ønsker oss. Men den er kanskje litt vel stri, sta og reservert til å være familiehund? Virker ikke som den er så populær i Norge, og det har vel kanskje sin grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Mine foreldre kjøper ikke hund fordi jeg og datteren min er alergiske.

Det kalles vel å ta hensyn, mener jeg å huske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vi kjøpte hund selv om mannen min har astma og allergi.

Det skal da nevnes at han ikke er allergisk mot hund, men kattespytt, og at han (etter at han stoppet å bruke inhalatoren) de siste årene ikke har hatt astmaanfall utenom når han anstrenger seg, som ved jogging. Vi har ingen planer om barn.

Om det er riktig av dere å få hund med to allergiske onkler blir vel et avveiningsspørsmål. Er det viktigere å få oppfylt drømmen om hund, eller er det viktigere å kunne få besøk av onkler?

Når det gjelder barn, så er det forskning som tyder på at det kan være allergi-forebyggende å vokse opp med dyr, men dette er ganske omstridt:

http://www.aftenposten.no/helse/article428305.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på den annen side, går det fint an å ha hund med allergikere i fam. Det handler bare om å tilrettelegge når de da evt. kommer på besøk og dere må jo da absolutt ikke ta hunden med dere på besøk til dem. Det sier seg selv.

Planlegging er tingen! Den hunderasen du nevnte har jeg ingen erfaringer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jepp.

Har allergisk samboer, og vi kjøpte oss en portugisisk vannhund. ikke hatt problemer i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man må jo skille mellom kjernefamilien som skal bo i samme hus som hunden til herdags og mer perifer familie som kommer innom på besøk. Ved allergi i den aller nærmeste familien bør man ikke få seg hund med tanke på at allergien kan bli verre. Hvis noen som ikke bodde hos meg til vanlig mente jeg skulle ta hensyn til deres allergi hadde det vært helt uaktuelt. Min søster liker ikke katter, men hun kan bare glemme at jeg skulle ta hensyn til det. Kattene er så viktige for meg og min søster bor ikke i samme hus som meg. På samme måte tenker mine foreldre, de hadde aldri kunnet leve uten dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Men på den annen side, går det fint an å ha hund med allergikere i fam. Det handler bare om å tilrettelegge når de da evt. kommer på besøk og dere må jo da absolutt ikke ta hunden med dere på besøk til dem. Det sier seg selv.

Planlegging er tingen! Den hunderasen du nevnte har jeg ingen erfaringer fra.

Nettopp.

Jeg har 2 hunder og 2 katter i hus. Jeg har familiemedlemmer som er veldig allergiske også. De(allergikerne) kommer på besøk for de, men de kan ikke være hos meg i tiiimesvis eller overnatte.

Jeg støvsuger før de kommer på besøk, og har på luftrenser. Luftrenseren har hjulpet de veldig. Dessuten er det viktig at de ikke koser med dyrene uten å gå og vaske seg på hendene med \en gang.

Det hjelper også litt å vaske hundene regelmessig. Dessuten setter jeg de gjerne ut(eller i bur) når jeg har besøk av folk som ikke tåler/ liker hunder

Jeg har aldri med meg dyrene mine på besøk til dem, hender de sitter i bilen(kommer an på været)/ bånd ute om det er en kort tur.

Noen hunder skal være mer vennlig for allergikere enn andre, men jeg har ikke erfaring med hvike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder familie som ikke bor i huset ville jeg nok ikke tatt særlig hensyn til det. Nå husker jeg ikke hvor gamle barna deres er, men det kan kanskje være en idè å få testet dem og se om de reagerer på hund før dere evt skaffer dere en? Det er også forskjell på hva de som er allergiske mot hunder reagerer på, så det å kjøpe en "allergi-vennlig" hund er ikke nødvendigvis nok, det kommer helt an på hva man reagerer på, om det er flasset i pelsen eller noe annet f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Man må jo skille mellom kjernefamilien som skal bo i samme hus som hunden til herdags og mer perifer familie som kommer innom på besøk. Ved allergi i den aller nærmeste familien bør man ikke få seg hund med tanke på at allergien kan bli verre. Hvis noen som ikke bodde hos meg til vanlig mente jeg skulle ta hensyn til deres allergi hadde det vært helt uaktuelt.

Helt enig.

Min sambo er allergisk, ergo skaffer ikke vi oss hund eller katt, men vi forventer da ikke at andre mennesker skal ta hensyn til hans allergi. Svigermor skaffet seg katt, min sambo ble da ikke sur på sin mor av den grunn. Han tar allergitablett før vi drar dit, og tar andre hensyn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Man må jo skille mellom kjernefamilien som skal bo i samme hus som hunden til herdags og mer perifer familie som kommer innom på besøk. Ved allergi i den aller nærmeste familien bør man ikke få seg hund med tanke på at allergien kan bli verre. Hvis noen som ikke bodde hos meg til vanlig mente jeg skulle ta hensyn til deres allergi hadde det vært helt uaktuelt. Min søster liker ikke katter, men hun kan bare glemme at jeg skulle ta hensyn til det. Kattene er så viktige for meg og min søster  bor ikke i samme hus som meg. På samme måte tenker mine foreldre, de hadde aldri kunnet leve uten dyr.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa finnes det mange hunderaser som tolereres godt av allergikere , selv om det er individuelt.

Hunderaser som strihaarete terriere, soft coated wheaten terrier (nyyydelige!), pudler, schnauzere m fl. kan vaere aktuelle.

Min mann reagerer paa labrador og andre korthaarete/mykhaarete raser, men tolererer veldig bra mine foreldres blandingshund, som er halvparten schnauzer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bestemte oss for å kjøpe hund, falt valget på Dvergschnauzer. Schauzere røyter i en veldig liten grad, og er derfor veldig fine for familier som er plaget med allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg snakket med en lege om dette fordi jeg ønsket meg hund. Jeg er litt allergisk, men barna mine var ikke det selv om de hadde vært eksponert for hunder. Legen mente at hvis jeg kjøper en liten hund som ikke røyter særlig og har et stort hus (det hadde jeg ikke), så kunne det gå bra.

Jeg skaffet ikke hund fordi jeg var redd barna skulle utvikle allergi, men dette er det delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er ikke rasen det kommer an på, men flasset på hunden. En allergiker kan reagere på en "typisk allergivennlig hund" som puddel f. eks, men ikke, la oss si en dalmantiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...