Gå til innhold

Blomster/urtebed på hytte


Mandel

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å lage til et blomsterbed på hytta. Planen er å bygge opp et bed under terassen. Det er en skråning der nå som vi har tenkt å bygge opp slik at bedet får samme høyde hele veien. Hytta er mest i bruk om sommeren, da er vi der i flere uker av gangen, samt at den blir brukt de fleste helger i vår- og høsthalvåret.

Det jeg lurer på er om noen har ideer til hva vi kan ha i dette bedet. Jeg har lyst på mange forskjellige krydderurter, men er usikker på hva som vil klare å vokse her. Vi snakker Nord-Norge her, så været er noe vekslende. Jeg tror det vil bli ganske lunt under terassen, og når det først er sol vil bedet få sol fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Tror også at regnet vil slippe til slik at det blir tilgang på litt vann når vi ikke er der.

Gressløk er det mange som har i bedene sine, men dette er ikke jeg så begeistret for.

Håper det er noen som har gode ideer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vi har litt urter og lignende i hagen hjemme hos pappa, i Nordland. Har diverse salater, blant annet ruccola som vekser bra og smaker himmelsk. Sitronmelisse, mynte, timian og oregano.. Gressløk. Så er vell bare å prøve seg litt frem, så finner du ut hva som vokser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Både mynte, endel timianarter og sitronmelisse er veldig hardføre. Løpstikke kan være verdt et forsøk. Noen planter kan ha problemer med at døgnet BARE er dag, og gå i blomst o.l på feil tidspunkt, men dette skal jo ikke ha noe å si for sånne urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...