Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dingo
Skrevet

Er oppe i en temmelig håpløs situasjon... Pga av trass og sjalusi så skriker treåringen til hun spyr. Det være seg at broren leker med en leke hun ikke liker, eller at det er hennes. Eller at hun får tilsnakk etter å ha vært slem med han.

Vi prøver å gjøre ting med bare henne, og hun får like mye kos og oppmerksomhet som lillebroren.

Noen andre som har hatt samme problem?

Kom med tips her, før jeg blir GAL.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Er oppe i en temmelig håpløs situasjon... Pga av trass og sjalusi så skriker treåringen til hun spyr. Det være seg at broren leker med en leke hun ikke liker, eller at det er hennes. Eller at hun får tilsnakk etter å ha vært slem med han.

Vi prøver å gjøre ting med bare henne, og hun får like mye kos og oppmerksomhet som lillebroren.

Noen andre som har hatt samme problem?

Kom med tips her, før jeg blir GAL.

uff, jeg syns det er ille at hun får/må gråte helt til hun spyr. tror du skal finne en måte å stoppe gråten på jeg. trøst og kos og oppmerksomhet for eksempel.......

Gjest Gjest
Skrevet
uff, jeg syns det er ille at hun får/må gråte helt til hun spyr. tror du skal finne en måte å stoppe gråten på jeg. trøst og kos og oppmerksomhet for eksempel.......

Det var vel nettopp tips for å stoppe gråten hun spurte etter...

Gjest Gjest
Skrevet

Mener å ha sett på Nanny-hjelpen el at de overså skriking, og ga masse oppmerksomhet til barnet når det ville være med på leken på en roligere måte.

Gjest Dingo
Skrevet

Ja, MEN når det er skrik hele tiden??? For bagateller... Håpløst å få gjort ting... og i dag har jeg virkelig tatt ett skippertak i huset. For det såg ikke ut...

Hun skal ha oppmerksomhet hele tiden. Dessuten har vi gjort kjekke ting også i dag, slik som å kose oss med is, og bake muffins ilag, uten lillebror.

Så ender dagen med at hun spyr fordi lillebror finner en leke i skapet, som hun har bestemt seg for ikke å like. Det er en traktor... som spiller lyd.

Skrevet
Ja, MEN når det er skrik hele tiden??? For bagateller... Håpløst å få gjort ting... og i dag har jeg virkelig tatt ett skippertak i huset. For det såg ikke ut...

Hun skal ha oppmerksomhet hele tiden. Dessuten har vi gjort kjekke ting også i dag, slik som å kose oss med is, og bake muffins ilag, uten lillebror.

Så ender dagen med at hun spyr fordi lillebror finner en leke i skapet, som hun har bestemt seg for ikke å like. Det er en traktor... som spiller lyd.

en timeout kanskje? Slik som på nannyhjelpen?

Hun er jo liten, men ett minutt på deres soverom for å tenke på oppførsel funker kanskje? Aner ikke, egentlig.. Høres utrolig slitsomt ut.

Gjest Dingo
Skrevet
Mener å ha sett på Nanny-hjelpen el at de overså skriking, og ga masse oppmerksomhet til barnet når det ville være med på leken på en roligere måte.

Takk for tipset! Skal prøve å arrangere felleslek=)

Trille ball og sånt er gøy=)

Gjest Dingo
Skrevet
en timeout kanskje? Slik som på nannyhjelpen?

Hun er jo liten, men ett minutt på deres soverom for å tenke på oppførsel funker kanskje? Aner ikke, egentlig.. Høres utrolig slitsomt ut.

Timeout synest jeg høres litt veldig ut... men kanskje.

Prøver å sette meg ned og prate med henne, men det er akkurat som om hun ikke hører etter, selv om hun av og til hermer ordene.

Hun er som sagt tre år og veldig flink til å ordlegge seg.

Gjest Dingo
Skrevet
slik var broren min også.

Hvor lenge drev han på slik?

Var det noe foreldrene deres gjorde?

Gjest baby-E
Skrevet
Hvor lenge drev han på slik?

Var det noe foreldrene deres gjorde?

Jeg bodde ikke hjemme på den tiden, så er usikker på hva de gjorde. Tror egentlig han ble sendt inn på rommet sitt. Har heldigvis gått over nå, og begge gutta er gode venner. Nå er de 5 og 7.

Skrevet

Ser at baby-e sin familie brukte timeout! Men det er ikke lurt å bruke guttens/jentas eget rom, for her er det så mye annet gøy å finne på at barnet ikke husker hva det ble sendt inn for, eller driter i det.

Foreldrenens kjedelige soverom funker bedre, da roer det seg ned og "skjems litt", og man får bedre kontakt etterpå (istedenfor at krapylet står og hermer etter det du sier..)

Skrevet
Jeg bodde ikke hjemme på den tiden, så er usikker på hva de gjorde. Tror egentlig han ble sendt inn på rommet sitt. Har heldigvis gått over nå, og begge gutta er gode venner. Nå er de 5 og 7.

Pappa prøvde å sende gutten på rommet ja... Vår håpløse og ikke pedagogiske riktige stemor derimot bare gav inn med en gang. Tok leka fra den eldste guttungen og gav til han som satt der og skrek. Resultatet er at gutten fortsatt trasser og hun gir etter ;)

(et eksempel i dagboken min)

Skrevet

Jeg har ingen tips til å stoppe gråten, men jeg har en kommentar fra Dr. Phil friskt i minne. Så på det (for første gang på månedsvis) i dag. Han sa at barn husker hva som gir effekt - ønsket effekt. Noen er så drastiske at de spyr. De får en ganske umiddelbar og stor reaksjon ved da...

Bare en tanke fra min side. Jeg sier ikke at det er tilfellet her. Noen bare blir så sinte at de spyr (at ikke jeg har spydd, så sinna som jeg ble som liten er for meg uforståelig...).

Skrevet

Min datter på 5 er likedan.

Jeg bruker å avlede henne med å få henne til å le. Kile henne...rett og slett gjøre ting jeg vet hun ler av. Det funker det. Dessuten bruker jeg å holde henne og kose med henne & enkelte gang. .. Jeg sier & alltid om hun ikke roer seg at hun må puste rolig og roe ned.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere må nok bare vaske spy en stund fremover.... Jeg tenker at det vil være veldig viktig at barnet som spyr IKKE oppnår å få viljen sin når det gjør slikt. For hvis det gjør det så vil det bare fortsette.

hun er tre år.. Hvorfor ikke la henne ta del i vasken etter spyraidene hennes? ho får sin egen lille bøtte med vann hvis det er på gulvet, og klut så vasker dere sammen. Spyr ho i senga så kan ho hjelpe til ved å bære ut dynetrekket/lakenet til vaskemaskinen... På den måten får ho oppmerksomhet samtidig som ho må hjelpe til med å ordne opp fordi ho spyr for å få viljen.

Mener IKKE at en liten en på tre skal ta all rengjøring av spy på egenhånd altså.. bare at det kan ta del i oppryddingen etter atferden sin, Det vil nok lære at det er artigere å leke enn å hjelpe til med slikt.

Skrevet
Dere må nok bare vaske spy en stund fremover.... Jeg tenker at det vil være veldig viktig at barnet som spyr IKKE oppnår å få viljen sin når det gjør slikt. For hvis det gjør det så vil det bare fortsette.

hun er tre år.. Hvorfor ikke la henne ta del i vasken etter spyraidene hennes? ho får sin egen lille bøtte med vann hvis det er på gulvet, og klut så vasker dere sammen. Spyr ho i senga så kan ho hjelpe til ved å bære ut dynetrekket/lakenet til vaskemaskinen... På den måten får ho oppmerksomhet samtidig som ho må hjelpe til med å ordne opp fordi ho spyr for å få viljen.

Mener IKKE at en liten en på tre skal ta all rengjøring av spy på egenhånd altså.. bare at det kan ta del i oppryddingen etter atferden sin, Det vil nok lære at det er artigere å leke enn å hjelpe til med slikt.

HALLOOOOOOOO?????!!!! :sprettoy:

Gjest Gjest
Skrevet

Er jo forskjell på spying på trass og spying pga at barnet er dårlig da...

mente at barnet og den voksne kan gjøre det SAMMEN. Da mister barnet fokuset på den leka som det opprinnelig ble sint for.

en lar jo små barn ta del i muffinsbaking og andre huslige aktiviteter også....

Gjest Gjest_Snøfnugg_*
Skrevet

Synes uansett det er en utrolig dårlig ide..Sjalusi er jo en naturlig følelse som alle har.

Det bør man ikke glemme midt opp i alt.

Dessuten er hun jo bare tre år.

Skrevet

Synes det var en ide det er verdt å prøve.

Synes uansett det er en utrolig dårlig ide..Sjalusi er jo en naturlig følelse som alle har.

Det bør man ikke glemme midt opp i alt.

Dessuten er hun jo bare tre år.

Ja hun er tre år og ja alle har lov til å føle sjalusi, det er helt naturlig. men det er vel ikke riktig at hun skal få viljen sin igjennom ved å skrike til hun kaster opp. Hun er tre år og forstår det som blir sagt til henne når hun får forklaringer på hvorfor ting er som de er.

At hun er sjalu og kan være vanskelig er helt normalt, men det er faktisk grenser for hva man skal godta.

Fortsett å gjør hyggelige ting sammen med bare henne, innfør en "stor jente dag" i uka hvor det er bare dere to som finner på morsomme ting, drar ut uten minsten.

Gå på kafe eller biblioteket eller noe annet kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...