Gå til innhold

Forklar meg dette


Gjest Virvel

Anbefalte innlegg

Gjest Virvel

Jeg skal ha et finansieringsbevis jeg kan bruke når jeg leter etter leilighet, men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal skrive hvor... De spør etter "andel fellesgjeld" og "markedsverdi/kjøpesum". Er nummer en innskuddet jeg skal betale, eller fellesgjelden, eller begge deler? Og hva er da nummer to, er det dét som er innskuddet, eller innskuddet+fellesgjelden, eller hva...? :klø: Jeg skjønner ikkeno, jeg. Angrer dypt og inderlig på at jeg ikke tok økonomi på vgs. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hei!

Eksempel: Du har funnet en leilighet som koster 1 million og har 200.000 kroner i fellesgjeld. Husleien er på 2.000 kroner i måneden. Du vil låne 100 % av beløpet.

Du har fått finansieringsbevis for 1 million kroner fra banken.

De fleste bankene vi snakket med legger hele fellesgjelden til kjøpsprisen, men holder husleien utenfor.

Ifølge mitt eksempel vil det si at prisen er 1,2 millioner kroner. Du kan derfor ikke kjøpe leiligheten.

Noen få banker holder imidlertid fellesgjelden helt utenfor ved beregning av lånet, og regner i stedet husleien som en del av boutgiftene - som også nedbetaler fellesgjelden.

Da blir kjøpesummen 1 million kroner. Du kan kjøpe leiligheten.

****************************************************************

Markedsverdien er det antatte beløp som takstøkonomen/takstmannen mener eiendommen/boligen normalt kan omsettes for på takseringstidspunkt. Begrepet markedsverdi er internasjonalt og erstatter det gamle begrepet "normal salgsverdi" som fortsatt benyttes i en del takster.

*****************************************************************

Kjøpesum er det du må betale for leiligheten.

*****************************************************************

Innskudd + fellesgjeld skal betales.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikke betale fellesgjelden ved kjøp...

Slik du har dkrevet det så blir nr en fellesgjeld og nr to det du betaler etter en budrunde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andel fellesgjeld er fellesgjelden på leilighet. Kan ligge på alt fra 0,- til flere millioner. Fellesgjeld består gjerne av store vedlikeholdskostnader borettslaget har hatt, f eks vindusbytte, baderomsrehab. osv. Fellesgjelden er i realiteten et stort lån som alle i borettslaget er med på å betale ned.

Kjøpesum er prisen du må betale til selger når du kjøper, og inkluderer altså ikke fellesgjelden, som betales ned over tid. Kjøpesummen må du selv låne i banken, beløpet i fellesgjelden har borettslaget allerede lånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har funnet en aktuell leilighet skal du ikke fylle ut noen av de feltene. Da skal du ha et generelt finansierinsbevis som sier hva du kan låne. Så må du gi den infoen til banken når du har funnet leiligheten din, slik at de kan vurdere om sikkerheten i selve eiendommen er god nok.

Fellesgjeld er nettopp det: fellesgjelden du får med på kjøpet ved andelseiendommer/borettslag.

Markedsverdi/kjøpesum er det du faktisk skal betale ut via lånet ditt - altså salgssummen eksklusiv fellesgjeld.

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Hvis du ikke har funnet en aktuell leilighet skal du ikke fylle ut noen av de feltene. Da skal du ha et generelt finansierinsbevis som sier hva du kan låne. Så må du gi den infoen til banken når du har funnet leiligheten din, slik at de kan vurdere om sikkerheten i selve eiendommen er god nok.

Takk, det besvarte egentlig det jeg lurte på. Jeg vet da hva fellesgjeld er, og jeg skjønner at jeg bare skal betale innskuddet, men jeg skjønner ikke helt hvordan banken tenker og hvilke tall som skal hvor. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...