Sun Mei Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Noen som vet noe om dette? Hypoglykemi = lavt blodsukker Kan man finne ut om man har lavt blodsukker ved å teste det selv, eller må man til lege for å teste?
brumma* Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Du kan kjøpe en blodsukkermåler på apoteket. Det koster ikke stort om du ikke skal bruke den fast (da det er strimlene som koster).
Gjest Skya Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Det tester man med et blodsukkerapperat, mange diabetikere som har det hjemme.
Sun Mei Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2006 Så man kan kjøpe seg en slik og teste det ut selv for å se om man kan ha lavt blodsukker? Det er ikke farlig å ikke gå til legen om man mistenker at man kan ha lavt blodsukker?
Gjest Skya Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Farlig er det nok ikke, bare det ikke blir for lavt. Man har jo grader av hypoglykemi. Men det er jo ikke normalt, så jeg ville nok ha sjekka det opp.
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Jeg ville gått til legen for å finne den bakenforliggende årsaken, for å gå med uregulert blodsukker, det være seg høyt eller lavt, er ikke bra for kroppen. Ikke kjøp sånn utstyr, gå heller og bestill legetime, og ta det hele derfra.
brumma* Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Så man kan kjøpe seg en slik og teste det ut selv for å se om man kan ha lavt blodsukker? Det er ikke farlig å ikke gå til legen om man mistenker at man kan ha lavt blodsukker? ← Ja, det kan man. Man må ikke ha resept for å få kjøpt verken blodsukkermåler eller teststrimler. Det er ikke farlig med lavt blodsukker om du ikke behandles med insulin/blodsukkersenkende tabletter. Men det er jo ubehagelig, så det kan lønne seg å spise/drikke noe søtt, eller ta seg en brødskive!
brumma* Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Farlig er det nok ikke, bare det ikke blir for lavt. Man har jo grader av hypoglykemi. Men det er jo ikke normalt, så jeg ville nok ha sjekka det opp. ← Det kan faktisk være "normalt". Altså, det behøver ikke være noe annet galt enn at kroppen skiller ut litt mye insulin. Kjenner en som har det sånn, uten å ha diabetes/noen annen diagnose. Men det skader jo ikke å ta en tur til legen!
Gjest Skya Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Men at kroppen da skiller ut for mye insulin er jo da unormalt. En frisk person med et normalt kosthold skal jo vanligvis ikke ha lavt bl.s.
Sun Mei Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2006 Mellom 40 og 60% prosent av befolkningen har faktisk lavt blodsukker uten å vite om det. Jeg tror nok jeg skal sjekke med legen ja, men var greit å spørre her også
brumma* Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Men at kroppen da skiller ut for mye insulin er jo da unormalt. En frisk person med et normalt kosthold skal jo vanligvis ikke ha lavt bl.s. ← Jo, de kan faktisk ha det, og som du ser av innlegget til Sun Mei er det ikke så uvanlig.
Gjest Skya Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Joda, jeg vet at det ikke er uvanlig og at mange har det. Men fysiologisk så er det ikke normalt, det jeg skal frem til. For dette er noe kroppen vår skal være i stand til å regulere selv.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Det kan være mange årsaker til lavt blodsukker fra helt uskyldig som at en spiser for lite til mer alvorlige patologiske grunner. Dette er en ting du bør snakke med din lege om, slik at dere kan se på årsaken til problemet. Lavt blodsukker er ikke direkte farlig i seg selv, bortsett fra for diabetikere da de kan få ekstremt lavt dersom insulinet er feil justert. Det er årsaken til det lave blodsukkeret du bør finne ut om og det er legens jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå