Gå til innhold

Allergitestet

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg fikk vite testresultatet på allergiprøvene jeg tok og skjønner ikke mye nå...

Jeg er ikke allergisk mot hest (men jeg mener jeg har reagert da jeg drev med aktiv riding, men drev fortsatt med hest som var min store lidenskap, selv om jeg reagerte og fikk kløe i øynene osv) og heller ikke reagerer jeg mot gress (er gress og tørket høy det samme?).

Jeg kan godt være i stallen nå uten å reagere, men jeg har ikke prøvd å omgås hester over lengre tid, toppen par timer. (En gladnyhet er jo at jeg kan begynne å ri igjen, for jeg trodde jeg var allergisk og har holdt meg mest mulig unna hester)

Jeg er heller ikke allergisk mot husstøv, men straks jeg blir forkjølet så merker jeg støvet ... men da merker jeg også at røyklukt plager meg men ikke når jeg røyker selv, bare andres røyk... (sært...)

Og jeg er MER allergisk mot hunder enn mot katter, men jeg opplever ikke at jeg er allergisk mot hunder i det hele tatt.

Katter derimot... klør i øynene og snufser.

Jeg er ikke allergisk mot pollen av noe slag, og ikke mot kaniner *lol*

(har ikke tenkt å skaffe meg kanin akkurat...)

Legen advarte meg mot å la hunden jeg pleier å passe få sove på sofaen og i senga, men jeg reagerer jo ikke på han... Legen sa jeg kunne bli verre, men i løpet av de siste fem årene har jeg ikke reagert på hunder (før gjorde jeg det til en viss grad).

Jeg vet at visse raser er verre enn andre, men den lille tassen jeg passer, reagerer ikke jeg på. Jeg gjorde det før. Da var jeg i et vanskelig forhold til en eks, men straks han flyttet ble jeg kvitt allergien... Mener selv at det var psykosomatisk.

Jeg er veldig allergisk mot håndkremen mora mi bruker, men det ble jeg ikke testet for, men hun tar hensyn og bruker den ikke når hun vet at jeg er tilstede eller skal komme...

Hvorfor kan allergitesten fortelle meg noe helt annet enn det jeg opplever selv?

Endret av Vega
Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Når man er forkjølet blir man mer sensitiv, derfor reagerer du da lettere på feks støv.

Enkelte hunderaser er mer allergene enn andre, samme med katter. (altså noen raser reagerer man mer på)

Gress og høy allergi er ikke det samme, ofte reagerer man mer på "støv" i høyet. Gress er gresspollen -som det er sesong for nå.

Allergier kan vokses av/ bli mer tolerant for det -derfor du ikke gjorde utslag på hest.

Lurt å ikke ha hunden i sofa/seng- kan fremprovosere allergi og gjøre den verre.

Skrevet

Og man kan faktisk nesten bli immun mot feks en hund man er mye sammen med over lang tid, men fortsatt være allergisk mot hund.

Allt er i veldig forskjellige grader og, selv om en test viser en ting, så er jo ikke testen 100% sikker, men den er jo ganske sikker.

Sånn som når jeg var yngre så reagerte jeg aldri på hunden til søsteren min, selv om jeg bare så den ca 1-2 ganger i måneden. Og jeg reagerte lett på andre hunder. Katter reagerte jeg kraftig på. Men testene viste at jeg reagerte like ille på begge deler.

Nå reagerer jeg mer på hund ennn katt, testen viser fortsatt at jeg reagerer like mye på de.

Gjest Virvel
Skrevet
Hvorfor kan allergitesten fortelle meg noe helt annet enn det jeg opplever selv?

Det er blodprøve du har tatt...? Skal prøve å forklare litt enkelt hehe. Du har sannsynligvis hørt om antistoffer...? Det er noe kroppen din lager for å forsvare seg mot fremmede substanser, f.eks. mikroorganismer. Ved allergi har du antistoffer mot ting du normalt skal tåle, og i allergitester benytter man seg av dette. Antistoffer som finnes i ditt blod reagerer med det aktuelle antigenet (f.eks. fra pollen, hund, katt osv) og gir da et positivt utslag. Problemet er bare det at antistoffer som regel bare binder seg til en del av antigenet, ikke hele. Folk kan dessuten ha litt ulike antistoffer, og det er derfor vanskelig å lage tester som slår ut på alle, alltid. Det at dine prøver ikke slår ut på katt for eksempel, kan bety at dine antistoffer på en måte ikke passer helt med antigenet som benyttes i analysen, men det betyr ikke at du ikke virkelig er allergisk. Uansett vil man jo gi behandling dersom pasienten har symptomer på allergi, og behandlingen gir ønsket effekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også testet meg for ulike allergier, for over en mnd siden.Idag fikk jeg brev fra legen hvor det sto " Du har forhøyet verdi av allergiantistoffer i blodet. Du kan komme tilbake å ta mer spesifikke tester om du ønsker" Eh..syns det var litt rart, for jeg testa jo mot dyr, pollen, cøliaki, kom det ikke fram på prøvene HVA jeg reagerte på? :forvirret:

Gjest gjest1
Skrevet

kanin , nei til og med legen min visste at jeg ikke skal ha kaniner.... og bor jeg p landet blir det kun pga KJØTT EL PELS. (mannfolkjobb...)

Men jeg stusser pga allergi mot hund. Og at den er verre enn mot katt.

Bra jeg ikke reagerte på hest, da kan jeg jo kjøpe meg en hest.

Men jeg reagerer kanskje på høyet... gress er jo ikke det samme?

Er allergi mot høy, noe annet?

Gjest Gjest
Skrevet
kanin , nei til og med legen min visste at jeg ikke skal ha kaniner.... og bor jeg p landet blir det kun pga KJØTT EL PELS. (mannfolkjobb...)

Men jeg stusser pga allergi mot hund. Og at den er verre enn mot katt.

Bra jeg ikke reagerte på hest, da kan jeg jo kjøpe meg en hest.

Men jeg reagerer kanskje på høyet... gress er jo ikke det samme?

Er allergi mot  høy, noe annet?

man reagerer på så mye forskjellig. Gress er ikke det samme som tørket høy. Du har mer støv i tørket høy.

En venninne av meg tok allergitest og reagerte kun på KU! Noe som absolutt ikke er normalt.

SÅ man kan nok få seg noen overralskelser på slike tester.

Jeg har aldri testet meg selv om jeg nyser og klør i øya rett som det er. Vært ekstremt med pollen nå, så antar det er det.

Gjest vega i.i.
Skrevet

Men når jeg ikke har hatt nærkontakt med verken katter eller kaniner på flere år, kan det da være en pålitelig test? Immunforsvaret er jo ikke på konstant "vakt", eller kan en test vise forskjellig pga at jeg ikke har kontakt med f.eks. katter? Kanskje antistoffene har forsvunnet. Kanin har jeg ikke hatt kontakt med på snart tretti år....

Hadde ponni for ikke så lenge siden, men han reagerte jeg ikke på. Jeg drev ikke med riding fordi han var for gammel og passet bedre til en tiåring. Men jeg kjøpte han og satte han på fôr, for å hindre at han ble slaktet. (pensjonerte han, men tillot litt riding)

Da er det kanskje høyet jeg reagerer på i stallen, men jeg har tatt ridetimer i voksen alder, og da var hestene ferdig oppsalet og likevel følte jeg at jeg reagerte...

Den bikkja jeg pleier passe, spiser alt. Han er halvt vegetarianer og spiser druer, banan, paprika, oliven, gulrøtter (også rå), og jeg har lest at hunder som fores mest vegetabilt er mer allergivennlige enn andre. Men han spiser fisk og kjøtt og tørrfor. Det er den daglig kosten. Alt det andre er i tillegg, men det er daglig.

Jeg er ikke allergisk nå selv om det er gresspollen, men gress og høy er vel forskjellig?

Da kan jeg altså ikke få meg hest, har ikke lyst å gi den bare silo-mat.

En venninne pleier å komme på besøk med bikkja si. Det er en stor hund. Den reagerer jeg heller ikke på (den røyter ikke).

Jeg forstår mindre og mindre.

Legen sa at jeg kunne bli verre, men jeg er blitt bedre mht. allergi mot hund.

Men så propper jeg meg full av solhatt og c-vitaminer for å bedre immunforsvaret.

Det hjalp bare til en viss grad da jeg var samboer og det var mye "bråk", men etter at jeg ble singel forsvant allergien...

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg fikk vite testresultatet på allergiprøvene jeg tok og skjønner ikke mye nå...

jeg har tatt masse alergitester, og slår ikke ut på noe. dvs; jeg er ikke allergisk, men jeg reagerer, jeg er overømfintlig.

Gjest gjest1
Skrevet
jeg har tatt masse alergitester, og slår ikke ut på noe. dvs; jeg er ikke allergisk, men jeg reagerer, jeg er overømfintlig.

Samme her

Gjest gjest1
Skrevet

Så da er allergiprøver bare tull?

Kanskje jeg skal låne meg en kanin, for å se om jeg reagerer, men den skal jo ha høy osv, så jeg kan umulig vite HVA jeg reagerer på...

At jeg ikke er allergisk mot hester, skjønner jeg ingenting av, men det er ok om jeg ikke reagerer. Har hatt hest i mange år, også da jeg var ung, men vi hadde katter og hunder og jeg følte ofte meg "allergisk", men det var til å leve med uten medisiner.

Mulig det er høyet jeg reagerer på, og ferdig oppsalte hester drar vel med seg støv fra høyet?

Skal spørre legen, men skal ikke dit før om par mnd.

Legen rådet meg til å støvsuge etter at jeg har hatt hund her, ikke la den komme i sofaen (jo, hvis jeg legger et laken eller teppe der som vaskes etterpå). Jeg orker ikke støvsuge hver gang det har vært en bikkje her...

Jeg skal be om en ny test.

Håper jeg er allergisk mot menn...men slike tester finnes vel ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...