Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 jeg har hatt studielån i to år nå..har klart å bli forsinket et helt år og vil studere uten støtte i allefall et semester.. hvordan fungerer dette? finner lite om det på websidene deres
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Det er jo bare aa gjoere det da. Du maa ikke betale paa laanet, og du faar ingen renter saa lenge du fortsatt studerer. Hvordan du skaffer penger til livets opphold denne tiden maa du jo selv finne ut av.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 men det jeg lurer på er om man må gi beskjed til de på en måte, og er du sikker på at rentene ikke løper?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Rentefritak har du bare krav på i perioder der du faktisk har krav på støtte fra Lånekassen. I andre tilfeller vil de løpe. (Unntak ved f.eks sykdom, arbeidsledighet etc da)
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Rentene vil løpe, men det er ingen nedbetaling de første 6 mnd etter siste periode med støtte. Dvs at du kan studere 1 semester uten støtte uten å sende søknad om betalingsutsettelse. Når du får innvilget nytt lån vil nedbetalingen automatisk fryses, og renter slutte å løpe. der var iallfall sånn for 1 år siden. Går an å for sikkerhets skyld sende inn søknad om betalingsutsettelse, slik at du slipper å bekymre deg for deg, da det formelle da er helt i orden.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 men det jeg lurer på er om man må gi beskjed til de på en måte, og er du sikker på at rentene ikke løper? ← Send et brev til lånekassen om dette, så ordner det seg. Noe annet du kanskje vil vurdere neste semster er å bare motta stipend, da jeg regner med at har du mye lån nå.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge du tjener under 14000,- og noe før skatt, løper ikke rentene på studielånet ditt.
razmatazz Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Er det ikke bare å sjekke dette på lånekassens websider da?
Gjest yugg Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge du tjener under 14000,- og noe før skatt, løper ikke rentene på studielånet ditt. ← Så lenge du er i fulltidsjobb eller ufrivillig deltid ja. Men ikke når du studerer og ikke skal jobbe.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2006 #10 Skrevet 20. juni 2006 Så lenge du er i fulltidsjobb eller ufrivillig deltid ja. Men ikke når du studerer og ikke skal jobbe. ← Ja, ser nå at jeg tok feil. Her er forskrift som kanskje kan gi deg noen svar; http://www.lanekassen.no/templates/Page____10036.aspx
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå