Gå til innhold

"stesøsken" "reservesøsken" "bonuss


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg og min mann har "mine,dine og våre barn" :D

I noen situasjoner kommer spørsmålet opp om hva vi skal kalle dem, vi behandler dem, og de oppfører seg som søsken hele gjengen. Det ene barnet bor hos sin mor, og er jevnlig hos oss.

Vi har fått tilbakemelding fra noen at det er helt forkastelig å kalle stebarna søsken, at dette vil skape forvirring og at det er helt feil.

Så her sitter jeg og skal skrive en fin hilsen på julegavene som barna skal gi til hverandre (vi skal ikke ha særkullsbarna denne jula), har lyst å skrive "til verdens flotteste bror/ søster", men vet det vil skape kaos så det blir vel ikke slik...

Nei nei, ja,ja.... Det blir kjempefint med selvkomponerte tegninger fra de små, og jul blir det uansett :wink:

Men er det så ille å kalle dem søsken; hva sier dere??? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var dog det latterligste jeg har hørt længe...

jeg og kæresten har også hans mine og vores børn og for mig er de mine børn alle sammen og de kalder hinande for søskene ( altså ungerne selv)

selvom at jeg har 3 piger som bor hos deres far og kæresten en datter som bor hos sin mor...

hvis jeg var dig ville jeg ikke høre på det sludder med forvirring, det er jo ikke slægtsforskning du er i gang med men et sølle jule kort som er fra hele familien...

og føler du selv at det er dine/jeres børn så skriv du det..

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er selv vokst opp med to stebrødre. Pappa fikk to gutter med sin nåværende. Disse er nå 18 og 9. Og jeg er 21.

Jeg har aldri sagt at de er stebrødrene mine. For meg er de mine virkelige brødre, som jeg er utrolig glad i!

Hvis ungene ikke ser på hverandre som stesøsken, så syns ikke jeg at dere skal påpeke at de er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon - mine, dine og våre barn. Nå er det ikke aktuelt at "mine og dine" kaller hverandre for søsken - heller ikke med et "ste" foran, det blir for unaturlig hos oss. Men de har altså et felles søsken som jeg har sagt meget klart i fra skal kalles et søsken - uten ste foran. Noe vi alle - etter litt diskusjon - ble enige om var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar :D

Når det gjelder fellesbarna sier visse personer "halvsøsken", går det ann å være halv????

Utover dette har særkullsbarna levd sammen over halve livet sitt, hadde dette vært noe nytt så....

Men vi har levd i et stabilt forhold i flere år og er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da være "søster og bror" uten blodsbånd davel.. Ser ikke helt hvordan det skal gi grunnlag for forvirring..

Sønnen min har forresten lagt in bestilling på en stebror på sin egen alder, så nå var det på tide jeg fant meg en mann med barn fra før! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn med felles foreldre er helsøsken.

Barn som deler en forelder er halvsøsken.

Barn som ikke har blodsbånd til hverander med deler familie, er stesøsken.

Slik er det vel formelt sett. Men hvem bryr seg om det da? Føler barna seg som søsken, så kan man vel la dem bruke den betegnelsen.

Vi har vel alle hatt ulike "onkler" og "tanter" i familien som ikke akkurat har vært i slekt...?(Gammel betegnelse på kjæresten til et voksent menneske som liksom var for tilårskommen til å ha noen... :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med felles foreldre er helsøsken.

Barn som deler en forelder er halvsøsken.

Barn som ikke har blodsbånd til hverander med deler familie, er stesøsken.

Slik er det vel formelt sett. Men hvem bryr seg om det da? Føler barna seg som søsken, så kan man vel la dem bruke den betegnelsen.

Vi har vel alle hatt ulike "onkler" og "tanter" i familien som ikke akkurat har vært i slekt...?(Gammel betegnelse på kjæresten til et voksent menneske som liksom var for tilårskommen til å ha noen... :hoho: )

Helt enig....

Men nå er jeg så heldig at jeg har 5 fostersøsken også,selv om ikke fosterforeldre mine er min Mamma og pappa biolgisk er de Min Familie alikevel,og vi fostersøskene ser på hverandre som søsken :)

Uansett hva andre Folk mener er dette opp til barnet å bestemme.Hel,halv ste eller foster søsken.

Og føler de seg som søsken synes jeg at de skal få kalle seg søsken

koldbruna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har ulike fedre, men de er like mye søsken som noen.

"Ste" foreldre som tar barna til seg og kalle de for sine egne barns søsken og er like glad i de som om de skulle født de selv, er store mennesker og har all rett til å kalle hele hurven for søsken.

Gjør som dere selv vil, det er dere som er familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da like mye søsken om man er halvsøsken, helsøsken eller stesøsken!!!

Jeg har en halvbror, men han er da like mye min bror som resten av søskene mine!! Har aldri sett på ham som noe annet! Så det at det liksom skal være galt, er helt feil!! Man kjenner vel best selv hva som er rett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to "halvsøsken" som noen kaller det. Når noen sier det ordet til meg kjenner jeg at jeg blir lei meg, eller at de på en måte tar i fra meg noe av dem... Vanskelig å forklare, høres sikkert helt teit ut, men for meg har de hele tiden vært søskene mine- storebrødrene mine, og jeg har aldri tenkt noe annet om dem. Og ingen av mine andre søsken gjør det heller. Vi er søsken!

Når noen sier halvsøsken til meg så blir det å "ripe" opp i en fortid som ingen av oss har noen gang hatt noe mulighet til å gjøre noe med. "Halvsøsken" hører mer inn i de voksnes vokabular hvor man kan plappre om hvem som har hvem med hvem. For barn er ikke dette nøye, man er søsken! Halvsøsken høres for meg mindre fullverdig.

Men nå skal det sies at ingen familer like, men jeg synes det er fint at du som tar opp dette har tenkt igjennom det. Det som er best er vel hva man selv føler, og det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg takker ennå en gang for svar :D

Man blir jo litt usikker når noen går i "taket" for noe som er naturlig for oss.

Men jeg ser jo av svarene at flere deler vårt synspunkt :D

Jeg ønsker alle en riktig god jul og et strålende nyttår!!!!!

Klem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...