Gå til innhold

Sommeravslutning på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss er det vanlig å ha en kveld ute med sommeravslutning for skolen fra 1.-4. trinn. Grilling, bading osv. sammen med lærere og foreldre. Problemet er at gutten min faller litt utenom på disse samlingene. Ser at det også er flere som mistrives litt av de som ikke har anledning til å ha med foreldrene osv.

Hvordan gjennomfører dere sommeravslutninger på deres skoler? Finnes det noen gode alternativer? Tror gutten min kunne heller kunne tenke seg noen kosetimer i klasserommet istedenfor siste skoledag, sånn som vi hadde da vi var små....

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Hos oss er det bare 1B som skal samles ute, barna skal synge og de har ordnet med kake og vi har selv med mat. Synes det er ok jeg.

Når det er arrangement på kvelden så har vel alle med foreldre?? Ellers ville jeg syntes det var merkelig å sende bare ungen..

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er jo en liten skole, så alle kjenner alle. Det hender noen alenemødre e.l. ikke har anledning til å bli med de største ungene pga. jobb o.l. så da sender de ungene med noen av de andre foreldrene. De har ikke noen opptredener e.l. så de som ikke liker å bade o.l. blir litt utenfor...

Gjest StoreSky
Skrevet

Skjønner at det kan være vanskelig å få fri fra jobben, men er barna ellers alene på kvelden da? Kan jo ta med besteforeldre og sånt også.

Men ellers, så høres det jo ut som et greit opplegg. En tale og litt sang fra barna synes jeg nå det burde ha vært når det er en skoleavsluttning.

Skrevet

Begge mine barn forsøker å unngå sommeravslutningen. I hovedsak fordi de "må" opptre.

Jeg kan forstå at barn ikke har den samme gleden av sommeravslutning hvis mamma eller pappa ikke kan delta, men på den ene avslutningen så jeg at det var 2 tilfeller av besteforeldre som stilte opp.

Gjest Gjest
Skrevet
Begge mine barn forsøker å unngå sommeravslutningen. I hovedsak fordi de "må" opptre.

Jeg kan forstå at barn ikke har den samme gleden av sommeravslutning hvis mamma eller pappa ikke kan delta, men på den ene avslutningen så jeg at det var 2 tilfeller av besteforeldre som stilte opp.

Ikke noe stas for dine barn heller med sommeravslutning da, skjønner jeg. Hvorfor må det absolutt være sommeravslutning i så stor grad? Hadde det ikke vært nok at elevene fikk ta med seg noe godt og fikk kose seg litt på skolen sammen med lærerne siste dagen? Det er jo så mange sammenkomster resten av året med foreldrene...

Skrevet
Ikke noe stas for dine barn heller med sommeravslutning da, skjønner jeg. Hvorfor må det absolutt være sommeravslutning i så stor grad? Hadde det ikke vært nok at elevene fikk ta med seg noe godt og fikk kose seg litt på skolen sammen med lærerne siste dagen? Det er jo så mange sammenkomster resten av året med foreldrene...

Jeg tror problemet er 2-delt.

På den ene siden er det barn som elsker å opptre. Dette er en gruppe barn som kan få ønsket oppfyllt ved slike avslutninger.

På den andre siden er det barn som gjør sitt ytterste for å unngå å opptre. Noen lærere er kansje ikke altid like flinke til å ivareta denne gruppen. kansje fordi de mener de bør "hjelpe" barn litt mer frem i rampelyset.Noen barn ønsker dessuten å vise mamma og pappa at de faktisk kan, men tør ikke.

Det er ikke lett å være lærer og "lese" hva som ligger til grunn for barnets ønsker.

I den ene klassen fikk barna velge mellom "sommeravslutning" i tradisjonell utgave og "kosedag med noe godt". Det ble "kosedag" og mitt barn var KJEMPEFORNØYD med dette. 1/2l brus, noe godt, kombinert med det å få se film på skolen var det beste alternativet som kunne bli valgt.

Men jeg har forståelse for at alle skal bli hørt og at dette ikke kan gjennomføres ved enhver anledning. Dessuten er det ofte klassens "foreldreutvalg" etc som arrangerer slike tilstelninger. Disse kjenner ikke like godt til de andre barnas behov ettersom de gjerne ser saken slik egne barn oppfatter det.

Gjest gjest1
Skrevet

På "vår" skole er det full pakke med avslutning på skolen med opptredner fra elevene, åpen dag og ikke minst den tradisjonelle tvangs-sosialiseringen av foreldre på den obligatoriske grill-og badeturen.Og med to jenter på ulike trinn blir det ganske mange arrangementer å holde styr på.

I tillegg er det jo avslutningskonserter og samlingstund på musikkskolen for begge, så det blir noen runde før sommerferien endelig kommer.

Av praktiske årsaker har vi måttet stokke og pusle litt for å få dette til å gå i hop så ungene har følge på alt, her må både besteforeldre og venner trå til. Men vi er med på det meste og puster lettet ut når vi er ferdige.Men de siste fjorten dagene før sommerferien er en smule hektisk.......

Gjest Gjest
Skrevet

På skolen vår er det både sommeravslutning med foreldre (på kveldstid) og "kosetime" siste skoledag på skolen. Det første er arrangert av foreldre, ikke skolen.

Gjest Gjest
Skrevet

Husker vi bare hadde kosetimer på skolen de to siste dagene da vi tok sommerferie, rydding i hyller, pusse ut blyantmerker i skolebøkene, mye utelek osv. Det var kun i det siste årstrinnet (6. og 9. klasse) det var skikkelig avslutning med opptreden med foreldre og alt.

Skrevet

hos oss er det vanlig med en kosetime siste skoledag, men vi har alltid en avslutning ute en plass en ettermiddag også.. men da i regi av klassekontaktene, lærer har ingenting med denne å gjøre... det er alltid noen barn som ikke får være med på disse sammenkomstene, det er desverre de samme barna som går igjen hver gang også... og jeg vet at det går litt på "gidda" også i et par tilfeller.. det er tragisk, disse barna blir veldig utenfor..

utrolig trist for ditt barn trådstarter som føler seg utenfor i disse sammenkomstene, er vanskelig å gi noe godt råd.. dette er vel ofte noe som er vanskelig å komme utenom for det høres ut for at det er tradisjon ved de fleste skoler egentlig.. du kan jo ta det opp på et forledremøte om det finnes noe alternativt dere kan gjøre neste år, vi hadde det oppe på et foreldremøte der alle kunne komme med forslag...

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Hos oss er avslutningen tre-delt.

Først har vi en grill kveld, hvor elever (kun klassen), foreldrene og søsken, reiser til stranden, en skog e.l. Det blir grilling, div. ballspill og kos ett par timer.

Nest siste skoledag har elevene kosedag i klassen, med kjeks, brus og leker, sketsjer o.l

Siste skoledag er hele skolen, elever, lærere og foreldre & søsken samlet i en idrettshall. Her opptrer ett og ett trinn, det blir utdeling av pokal og diverse andre utmerkelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Glad det bare er kosedager på skolen for elevene hos oss, det står ikke akkurat høyest på ønskelista å ha enda en anledning til å møte gruppa for de perfekte foreldrene. Holder med foreldremøter, juletrefest og 17. mai. Mer enn nok.

Skrevet
Husker vi bare hadde kosetimer på skolen de to siste dagene da vi tok sommerferie, rydding i hyller, pusse ut blyantmerker i skolebøkene, mye utelek osv. Det var kun i det siste årstrinnet (6. og 9. klasse) det var skikkelig avslutning med opptreden med foreldre og alt.

Vi hadde det også slikt, den ene dagen fikk vi ha med oss godteri og brus og læreren laget alltid regnbuegele!

Så hadde skolen en avslutning i kirken, etter dette var det sommerferie.

Gjest Miloine
Skrevet
På skolen vår er det både sommeravslutning med foreldre (på kveldstid) og "kosetime" siste skoledag på skolen. Det første er arrangert av foreldre, ikke skolen.

Sånn er det på skolen til sønnen min også som er arrangert av FAU.

Var på det i går kveld, der de av elevene som ville hadde øvd inn diverse underholdning. Alt fra danseoptreden, sketsjer, sang med noen av gutta som spilte i "band" (Gutten min spilte elgitar! ;) )

Siste skoledag er til fredag, og da er det halv dag og kosetime!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...