Gjest Embla s Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Hva sier dere - når er barn store nok til å sitte foran? Og legger dere alder, lengde eller vekt til grunn? (eller andre ting?)? Og; gjør dere forskjell på korte turer og lange turer?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Dette spørsmålet har jeg også lurt på. Da jeg vokste opp, fikk vi alltid høre at barn kunne sitte i forsetet når de var 12 år. Svigerinnen min ville plassere min 6 åring der, og kunne ikke skjønne at jeg reagerte. (På pute riktignok) Etter en diskusjon, ringte jeg til Trygg Trafikk, og fikk vel egentlig ikke noe godt svar der heller. Det de sa der, var at barn er tryggere i baksetet, både fordi det er oftere skader på passasjerer i fremsetet, og fordi barn er bedre beskyttet mot både glasskår og harde støt som feks et hodeslag mot dashbordet. Barn under 140 bør heller ikke sitte i forsetet om det er montert airbag. Uansett kom jeg frem til at regelen 12 år var grei å følge likevel
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Da jeg var liten hørte jeg også den 12-årsregelen. Nå ville jeg nok heller gjort det sånn at barnet hadde fått lov til å flytte frem når h*n hadde blitt over 150 cm, og dermed vokst ut av de nye påbudte barnesetene.
Lipstick Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Jeg så en bil komme kjørende oppover gata her en dag, med en liten gutt på ca. 3-5 år i forsetet. Det verste var at bilen sikkert var engelsk, for gutten satt i førersetet. Jeg fikk helt sjokk, det så jo ut som ungen kjørte bilen! Uansett mener jeg at barn under 10-12 år bør sitte i baksetet. De sitter tryggest der.
smily :) Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 jeg er ganske konsekvent på at mine barn må sitte baki, (eldste er 8 år), men det er veldig få som er strenge på det har jeg inntrykk av.. de fleste venninnene til min datter sitter stort sett alltid fremme.. og jeg kjenner flere med små barn nedi 5 års alder som sier at det er sånn sjau om hvem som skal sitte fremme av ungene at de sitter annenhver gang... hmmmm.. må da være mye enklere å be begge/alle sitte bak da Men men, det er vel som nevnt tidl her 1.40 som er høydegrense for å sitte fremme der det er airbag iallefall... de sitter jo ganske utsatt til fremme, så jeg syns de bør bli 10 - 12 år før de har noe der å gjøre ja...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå