Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Hvem skal batale for opprettelsen av en slik konto? Leietaker eller husvert?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Betalte ingenting jeg. Husverten og jeg møttes i banken min, og så opprettet jeg en konto i mitt navn som pengene ble satt inn på, men kunne ikke tas ut dersom ikke husverten var med.
Gjest gjesta Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Husverten skal betale dette. ← Det stemmer. Dette er lovpålagt. Det opprettes en spesiell depositumkonto hvor banken bl.a. har kopi av leiekontrakt. Mener også at kontoen skal være i huseiers bank.
Krista83 Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Vi betalte inn depositumspengene til samme konto som vi betaler husleien til. Dette står klart i kontrakten så det bør ikke være noe problem når vi flytter ut om ca et halvt år..
liv Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Bare husk at dere har rett på rentene også da, om dere har betalt inn til en annen konto en dep. kontoen!
wind-up bird Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Depositumkontoen skal disponeres av leietaker og utleier sammen. Altså skal ingen kunne ta ut depositumet alene! I tillegg skal kontoen skal stå i leietakers navn, og rentene tilhører leietaker.
Twigi Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Problemet er bare at bankene tar mellom 250-500 kroner for å opprette en slik konto. Og rentenivået nå om dagen gjør at jeg heller vil betale de pengene til leietaker når hun flytter, enn å betale det til banken for "nothing". Hilsen husverten!
Gjest gjesta Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Problemet er bare at bankene tar mellom 250-500 kroner for å opprette en slik konto. Og rentenivået nå om dagen gjør at jeg heller vil betale de pengene til leietaker når hun flytter, enn å betale det til banken for "nothing". Hilsen husverten! ← Det er faktisk ulovlig. Depositum skal inn på en spesiell konto for å beskytte både leietaker og utleier. Dersom utleier må skatte av leieinntektene så går kostnaden til depositumkonto til fradrag på leieinntektene. Ting er greit så lenge folk er snille, men vi har da både lest og hørt om trøbbel med både utleier og leietaker. Da er det faktisk greit at noen ting er lovbestemt.
liv Skrevet 19. juni 2006 #10 Skrevet 19. juni 2006 Problemet er bare at bankene tar mellom 250-500 kroner for å opprette en slik konto. Og rentenivået nå om dagen gjør at jeg heller vil betale de pengene til leietaker når hun flytter, enn å betale det til banken for "nothing". Hilsen husverten! ← Jo men det er jo mye mindre trygt for leietager da. Jeg hadde aldri godtatt å sette inn 30 000 på en fremmeds konto (for huseieren min er fremmed!)
Gjest Cerise Skrevet 19. juni 2006 #11 Skrevet 19. juni 2006 Jo men det er jo mye mindre trygt for leietager da. Jeg hadde aldri godtatt å sette inn 30 000 på en fremmeds konto (for huseieren min er fremmed!) ← Helt enig med Liv. Dette er en del av formålet med depositumskontoen, og hindre at en av partene alene kan råde over kontoen mens leieforholdet varer. Også etter at leieforholdet er avsluttet må som hovedregel begge partene samtykke til at depositum utbetales. Så for leier er det kjempeviktig å ha depositum stående på en korrekt depositumskonto.
Krista83 Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 For oss så er depositum kun en månedsleie 4500 så det er ikke en sånn diger sum på 30000, hadde det vært det så hadde vi også villet hatt en depositumskonto.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå