Gå til innhold

Slutte med Efexor

Fremhevede innlegg

Gjest anjac
Skrevet

Jeg går på 150 mg Efexor daglig, og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Det er forskjellige meninger om antidepressiva er skadelig for fosteret eller ikke, men jeg har bestemt meg for at jeg vil slutte med en gang, uten å trappe ned.

Noen som har klart å slutte brått, eller er det håpløst å forsøke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

du kan jo gjøre et forsøk. men du kommer til å føle deg helt elendig! vet ikke hvor lenge det vil vare. kan du ikke ta en lynsnar nedtrapping da? kutt ned på en halv tablett hver dag?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis det er antideppressiva er det MYE verre for fosteret og deg med bråslutt enn med nedtrapping. Jeg vil anbefale deg å trappe ned på vanlig måte i samarbeid med legen din.

Husker ikke helt hvordan man bør gjøre det, men trappe ned fra 2 til en, fra en til en halv, fra en halv til en kvart, med 1 eller2 ukers mellomrom

Skrevet

Oi, stakkars deg, du kommer til å bli kjempedårlig hvis du kutter tvert (jeg glemte å kjøpe ny pakke før helgen en gang, det var IKKE noe moro). Spør heller legen din om dette enn å spørre her.

Skrevet

Det er ikke farlig å slutte brått, bare ubehagelig (tror jeg da). Jeg fikk samme bivirkninger da jeg slutta som de jeg hadde da jeg begynte. Tror jeg gikk rett fra 150 mg til null, husker ikke helt. Det var noen dager med muskelprikking men ikke noe stort problem.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan få en skikkelig bølgedal psykisk av å bråslutte på de i tillegg til de fysiske.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble fysisk (og psykisk) veldig dårlig av å slutte brått med Efexor, jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det. Gå heller til legen, så finner dere ut av det sammen :klem:

Skrevet

Hjelpe meg! Jeg kan ikke forstå at noen som attpåtil er gravide vil finne på å slutte med medisiner sånn plutselig, og rådføre seg med kg i stedet for legen..

Legen kan svare deg på dette over telefon, du trenger ikke engang bestille time.

Skrevet

Man skal aldri brå-slutte med antidepressiva. Aldri.

Og Efexor er en forholdsvis "sterk" pille. Det sier min psykiater.

Hun sier at jeg ikke får lov å slutte brått - det skal en laaang nedtrappingsperiode til. Lenger enn for mange andre typer antidepressiva.

Uansett - DU SKAL SNAKKE MED LEGEN DIN om dette. Ikke med oss her inne :fy_fy:

Og nå har du tross alt flere enn deg selv å tenke på også.............

Skrevet
Man skal aldri brå-slutte med antidepressiva.  Aldri.

Og Efexor er en forholdsvis "sterk" pille.  Det sier min psykiater.

Hun sier at jeg ikke får lov å slutte brått - det skal en laaang nedtrappingsperiode til.  Lenger enn for mange andre typer antidepressiva.

Uansett - DU SKAL SNAKKE MED LEGEN DIN om dette.  Ikke med oss her inne  :fy_fy:

Og nå har du tross alt flere enn deg selv å tenke på også.............

Usikker, dere burde egentlig klistret en eller annen beskjed på toppen av denne forumdelen, a la "GÅ TIL LEGEN,FOR SØREN".. :ler:

Gjest anjac
Skrevet

Må si jeg er paff over pekefinger-bedreviter holdningen til mange her inne! En voksen person burde kunne stille spørsmål uten å bli møtt med sure svar fra mennesker som mener de vet bedre enn alle andre.

Til dere andre; takk for at dere tok dere tid til å svare! :)

Skrevet

Jeg svarte jeg, men jeg mener fortsatt at du bør drøfte dette med legen din. Av egen erfaring, ikke på noen måte ment som en viftende pekefinger...

Skrevet (endret)
Må si jeg er paff over pekefinger-bedreviter holdningen til mange her inne! En voksen person burde kunne stille spørsmål uten å bli møtt med sure svar fra mennesker som mener de vet bedre enn alle andre.

Til dere andre; takk for at dere tok dere tid til å svare!  :)

Det du planlegger/planla å gjøre er uforsvarlig og kan være direkte farlig, spesielt når du faktisk har en baby i magen. Ikke så rart av vi reagerer. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke kan snakke med legen om det.

Endret av quirky
Gjest Gjest
Skrevet

Noen ganger er pekefinger-bedreviter-holdninger faktisk berettiget.

Og det er faktisk bare et svar med pekefinger i, resten av svarene var høflige og skrevet i beste mening. Jeg mener fortsatt at dette er noe du må snakke med legen om, for din egen skyld og ikke minst for barnets skyld.

Skrevet

Til dere andre; takk for at dere tok dere tid til å svare!  :)

Jeg brukte :fy_fy: i mitt innlegg - og det står jeg for. Ja - voksne personer bør kunne stille spørsmål her - og voksne folk bør kunne tåle "svar som ikke passer".

Voksne folk bør også vite at man ikke slutter med medisiner uten å ha konferert med legen først.

Jeg synes det er uforsvarlig å høre på oss forumbrukere - og ta våre svar mer seriøst enn en leges svar.

Det siste er ikke myntet spes på trådstarter - men sånn generellt.

I dette tilfellet har du, trådstarter, faktisk ikke bare ansvar for deg selv så lenge du er gravid!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...