Gå til innhold

Peis eller peisovn??


Gjest Lea

Ville du valgt peis eller peisovn?  

  1. 1. Ville du valgt peis eller peisovn?

    • Peisovn
      5
    • Peis
      5


Anbefalte innlegg

Etter å ha utsatt det noen år og på grunn av den stadig økende strømprisen har vi nå funnet ut at vi skal investere i en eller annen "vedfyringsenhet" i løpet av året.

Vi har plass til både peis og peisovn, men er veldig i tvil om hva vi skal velge. Finnes det ikke en sånn peis som fungerer som en peisovn (dvs. gir like mye varme og har dører som kan lukkes)?

Jeg synes at det er såå kos med en åpen peis, men peishylle og "munkepuss". En skikkelig røff en. Men så sies det jo at en peisovn/vedovn gir mer varme. Dessuten kreves det ikke så mye arbeid for å sette den inn.

Er ute etter erfaringer.

For og imot!

HJELP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte peis med innsats fra Jøtul, og er veldig fornøyd med denne. Den skal vistnok utnytte veden bedre, altså skal vi få mer glede av varmen før den slippes ut til kråkene. Innsatsen har dører med glass i, så vi ser flammene, og den koselige stemningen bevares.

Noen venner av oss har åpen peis, uten mulighet for å lukke noe som helst. De klager over at stuen og kjøkkenet(åpen løsning) sotes ned. Tak vegger, møbler, vinduer osv.

Har ingen erfaring selv med åpen peis, men kan ihvertfall anbefale peis med innsats. Det finnes mange forskjellige varianter, burde være noe for enhver smak.

Lykke til da, ingenting slår fyr på peisen når det er guffent ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Denne leiligheten hadde peis men ikke noe innsats, bare en åpen løsning og det ville ikke jeg ha. Jeg fikk satt inn en innsats fra Dovre Peis. Den har glassdører slik at man ser flammene og jeg kan love deg at den gir deilig varme.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil jeg nok ha innsats i peisen (med dører).

Men jeg er fortsatt i tvil...

Det kan bli kostbart med en hel peis. Da må vi ta opp gulvet og støpe. Tror nok vi skal klare å få til selve peisenmuren ganske rimelig, men innsatsen koster jo litt.

En peisovn ville helt klart blitt billigere og enklere, men jeg synes at det blir litt "pinglete" og stivt.

Høyest på ønskelista står en "halv-vegg" med grovt pusset mur (vi har en ganske stor vinkel-stue som jeg gjerne vil dele av litt). Gjerne med rustikke fliser rundt innsatsen og litt fransk preg.

Kom gjerne med flere ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Pinglete Peiser ja, he he he.

En slik innsats er dyr, min kostet nesten 8000 kroner (dette er IKKE ment som skryt, kun veiledning).

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om vi skal ha peisovn koster jo den også minimum 10.000 (skal ikke ha en liten tulle-ovn skjønner du) :lol: .

Jeg hater helt glatte overflater og ting som liksom forsvinner fordi de er så små.

Heldigvis har jeg mine kontakter og får kjøpt rimelige innsatser, men likevel blir nok en sånn peis som jeg vil ha ganske dyr.

Det er ikke småtterier det er snakk om her :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Slike Provence-style peiser er nydelige. Min er glatt med stor hette og ett ornament, malt i elfenben. Peisen var en del av originalinteriøret her men ble murt om litt slik at innsatsen ville passe inn.

Å ha peis med åpen løsning ville vært katastrofalt her hos meg siden jeg har mye lyse møbler og vegger & gardiner.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk!

Hvis huset bare har ett ildsted og du hovedsaklig skal bruke det for å varme opp, ville jeg valgt peisovn.

Men ingen ting er koseligere enn en åpen peis. Det behøver ikke å bli sotete og stygt inne bare du bruker riktig ved og har god trekk.

Er veldig glad i åpne peiser.....

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har så lyst på en stor, ruglete, gammeldags, fransk-inspirert peis!

Peisovener er så pinglete!

Nå har vi DVD med peis-ild for kosens skyld (enkelte har sagt at den varmer, men jeg tviler).

Har også vurdert en sånn "byggesett"-peis som jeg kan bygge ut og sette mitt eget preg på. Men de er jo så kjedelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har så lyst på en stor, ruglete, gammeldags, fransk-inspirert peis!

Peisovener er så pinglete!

Det høres vel egentlig ut som om du har bestemt deg allerede :D

Men du startet med at det var for å spare fyringsutgifter og da er det egentlig bare ett alternativ, en ovn, gjerne en sånn pelletsak. Vi har en ny supermoderne, miljøvennlig, designerfrekk ovn med stor glassglate og er veldig fornøyd med både utseende og varme. Mannen min ville ha en åpen peis, men heldigvis fikk jeg satt ned foten. For det første passer det ikke ikke inn, og så er det som Milla påpekte, veldig sotete og hvem er det som må vaske det ... :blunke:

Hadde jeg bodd sånn skulle jeg gjerne hatt kakkelovn, jeg. Det er min drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...