Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har så vondt på høyre side, er det der blindtarmen befinner seg?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Uffda! Noen som vet hvordan en blindtarmbetennelse "starter"? Har hatt murring, og nesten som "sting" i siden en ukes tid..
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Har aldri hatt det, men hatt 'murring og sting' på venstre side.. Men blindtarmbetennelse er MEGET vondt. Og hvis du trykker magen ned og slipper opp igjen, så gjør det visstnok veldig vondt. Man får også ofte feber. Står litt om det her: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...6§ionid=124 og her: http://www.ibd.no/article/506733.aspx
loffen Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Blindtarmen sitter ganske langt nede, og det gjør vondt når du slipper etter å ha trykket inn. Gjør det vondt høyere opp enn navlen på høyre side, er det mest sannsynlig tarmen din som er irritert.
Prinsesse på erten Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Fjernet blindtarmen for et par år siden. De symptomene du beskriver er veldig lik det jeg opplevde. Murring og sting.... Gå til legen med en gang, for du ønsker IKKE å oppleve at blindtarmen sprekker.. Det gjør så inn i granskauen vondt og så blir det så mye mer styr med operasjon osv... Ikke vær redd for en eventuell operasjon. Det er verdens minste lille sak... Tre bittesmå kikkehull som gror i løpet av no time. Og så er du oppe av senga i løpet av en dag eller to. Med mindre du venter for lenge med å gå til legen da... Lykke til.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Takk for svar Loffen og Prinsessen på erten også! Føler liksom det er litt "teit" å gå til legen, for det er ikke direkte smertefullt, bare ubehagelig, om dere skjønner.
Prinsesse på erten Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Jeg vet, jeg pleier også å tenke sånn... Men der er vel mye bedre å få det ut av verden...? Og legen kommer IKKE til å synes at du er hypokonder... Særlig siden smerter relatert til blindtarmbetennelse kan være så forskjellige fra person til person. Som jeg skrev over så hadde jeg ikke så veldig vondt. Det var vel grunnen til at jeg ventet så lenge. Og så hadde jeg vel mest vondt i øvre del av magen, rett under magesekken på en måte. Først etterhvert flyttet smertene seg nedover mot høyre side.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #10 Skrevet 19. juni 2006 Jeg hadde det sånn i juletider, klarte nesten ikke å sove om natten. Om morgonen dro jeg til legen, og selv omalle blodprøver var fine ble jeg sendt opp på sykehuset. Alle blodprøver var fine der også, det samme med temperaturen. Men alikvel la de mej inn. Ble der hele dagen og kom ikke hjem før i ti tiden om kvelden, da følte jeg meg bedre og etter ny blodprøve runde som viste ingenting fikk jeg dra hjem. Så legene tar slike smerter i magen på alvor. Bedre å reagere litt mye enn at den sprekker.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #11 Skrevet 19. juni 2006 Forresten er det slik at smertene kan gå over lang tid. Det sa de til meg på sykehuset. Den kan vere betent for så å gå ned igjen, og holde på slik til det skikkelige "angrepet" kommer.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har murring og sting i sidene når jeg har eggløsning. Og murring kan også være cyster på eggstokkene som vanligvis er ufarlig og forsvinner av seg selv etter en stund.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #13 Skrevet 20. juni 2006 Så legene tar slike smerter i magen på alvor. Bedre å reagere litt mye enn at den sprekker. ← det har ikke jeg opplevd. For 1,5 år siden begynte jeg å få mageproblemer, det kom å det gikk. Uten at jeg fant noen sammenheng med det. Hver mensen periode toppet det seg helt, jeg svimte nesten av og bare vrei meg i smerter.. endte på legevakten et par ganger da jeg aldri har hatt noe trøbbel med mensen. Fortalte legen min at jeg har slitt med magen i lang tid, også utenom mensen, det bare topper seg til den perioden. Tre forksjellige leger var jeg til. alle konkluderte med at det var menssmerter! Ene kikka bekymringsfullt på meg å ba meg gå hjem å spise. Andre konkluderte med at jeg hadde virus i tynntarmen! Og den siste konkluderte med at det var normalt å ha menssmerter, og lurte på om jeg spiste regelmessig! SÅ jeg følte IKKE at de tok magen min på alvor! Da jeg sa jeg ofte fikk vondt i magen etter trening, og ble ofte nummen i henda etter trening, så hoppet legen rett på sitt neste spm.. Mye greiere om man har influensa og trenger antibiotika, da syns det!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #14 Skrevet 20. juni 2006 Det er vel forskjell på leger og sykehus da vil jeg tro. Med meg tok de det ivertfall veldig alvorlig, og det er noe de burde gjøre. Men dessverre mange leger som ikke tar ting på alvor, det irriterer meg!
Cuba Skrevet 20. juni 2006 #15 Skrevet 20. juni 2006 Prøv å løft deg opp på tærne og slipp deg ned på hælene. Gjør det vondere da? Prøv også det med å trykke inn og slippe fort! Jeg tok blindtarmen for 7 år siden tror jeg. Over et år før hadde jeg smerter nede på høyre side. Husker jeg rett var det litt utover mot midten også! Dro i allefall på sykehuset og tok vel noen prøver osv. Tror smertene gikk sakte men sikkert over og neste kveld klarte jeg å få i meg nesten en yoghurt og litt og drikke så da fikk jeg dra hjem igjen. Alt var bra i litt over et år og så kom smertene igjen. Da bar det inn og opererte ganske med en gang tror jeg. Den hadde sprukket, men kapslet seg inn så jeg var heldig! Men ikke ta noen livssjangser! Dra til legen å sjekk det opp!
Prinsesse på erten Skrevet 21. juni 2006 #16 Skrevet 21. juni 2006 Mye greiere om man har influensa og trenger antibiotika, da syns det! ← Sant det... Man tror at når man går til legen så vil man få svar på det man lurer på. Men det er jo ikke alltid tilfelle. Selv ble jeg avskrevet som hypokonder i et år av min fastlege fordi jeg hadde så mye vondt i magen. Det ble senere konstatert Crohns. Da følte heller ikke jeg at legen tok meg alvorlig, og det er en desperat følelse... Men nå er jo Crohns blant de diagnoser som er relativt vanskelig å stille. Blindtarmbetennelse er heldigvis mye lettere å diagnostisere. En blodprøve viser gjerne skyhøye verdier på senkning og crp når noen har betennelse i kroppen. Så blindtarmbetennelse er veldig grei sånn sett...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå