Gå til innhold

En innvandrer å lære av


Carrot

Anbefalte innlegg

:)Lese her....

Han er 19 år og har flyktet siden han var fire - som 15 år gammel kom han til norge som kvoteflyktning og nå etter fire år har han gått ut av skolen med 6 i alle fag. Imponerende av en gutt som startet for fire år siden uten å kunne noe om norsk tankesett eller språk..

Samtidig måtte Mabek lære hvordan det norske samfunnet virker, hvordan norsk væremåte er, for at ordene skulle få mening. Dette gjorde overgangen enda vanskeligere for ham. Et annet problemer er at nuer knapt eksisterer som skriftlig språk. Noen ordliste finnes ikke. Dermed mangler også begrepsapparatet andre får ved å beherske eget språk. Det gjorde overgangen enda vanskelige for ham. Han måtte lære alt dette fra grunnen....

Som han selv sier beskjedent

– Jeg vet kun en bok på nuer. Det er Bibelen....

Helst vil jeg bli sivilingeniør, hvis det går an. Har søkt nanoteknologi ved NTNU i Trondheim til høsten.

Og med så gode karakterer vil jeg håpe han fåt sitt ønske av hans gode fè :) for jaggu meg fortjener han det...

Hvis noen treffer denne karen overbringer jeg med dette mine største gratulasjoner :tommelsmil:

Edit;skrivefeil

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Finnes mange flotte innvandrere, men vi hører sjelden om dem fordi pressen velger å eksponere det negative og nøre oppunder fordommer.

Fint du tok saken inn hit Carrot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tja, når en innvandrer med slike forutsetninger gjør det så bra, ser jeg ikke helt hvorfor så mange norske unger gjør det så dårlig på skolen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når en innvandrer med slike forutsetninger gjør det så bra, ser jeg ikke helt hvorfor så mange norske unger gjør det så dårlig på skolen. ;)

Er vel noe av samme grunn som at man ikke finner nordmenn i yrker der det må jobbes mye, lenge, og hardt til lite lønn. F eks gatekjøkken etc.

De er for late og for godt vant ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe av samme grunn som at man ikke finner nordmenn i yrker der det må jobbes mye, lenge, og hardt til lite lønn. F eks gatekjøkken etc.

De er for late og for godt vant ofte.

Du generaliserer - ta denne med å lag en egen diskusjon :) denne skal handle om positive erfaringer med flotte unge mennesker som virkelig viser at de er en ressurs vi trenger...

Tja, når en innvandrer med slike forutsetninger gjør det så bra, ser jeg ikke helt hvorfor så mange norske unger gjør det så dårlig på skolen.

Det er foreldre og lærere som svikter eleven like mye som eleven som ikke orker legge engasjemang i skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk mye ubrukte ressurser blant innvandrere i Norge, og flere slike artikler kan være med på å vise arbeidsgivere det. For selv om veldig mange bedrifter i dag sliter med å få nok folk, så er det fortsatt vanskeligere å få jobb hvis du heter Ahmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du generaliserer - ta denne med å lag en egen diskusjon  :) denne skal handle om positive erfaringer med flotte unge mennesker som virkelig viser at de er en ressurs vi trenger...

Jeg diskuterer på et diskusjonsforum jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...