Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest uppsann
Skrevet

Jeg sitter og leser litt konkursrett, har vært syk så gikk dessverre glipp av forelesningene i vår. I boken ("konkurs" av Andenæs), kapittel 16 og 17, er det snakk om tilfeller der skylderens konkursbo ikke trer inn i avtalen. Hva betyr egentlig det?? Kan gjengi noen setninger:

"Spørsmålet i dette kapitlet er i hvilken grad en annen part (overdrageren) kan heve avtalen med separatistvirkning for sin egen ytelse hvis skyldneren (mottakerens) konkursbo ikke trer inn i avtalen." (kap 16)

"Spørsmålet i denne kapitlet er i hvilken grad den annen part må finne seg i at skylderens bo trer inn i avtalen, og hvilke regler som for øvrig gjelder om boets inntreden i skylderens avtaler" (kap 17)

Jeg skjønner rett og slett ikke hva han mener med det! Hvis noen har mulighet til å forklare meg, blir jeg kjempeglad :klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Konkursboet er opprettet for å ivareta kreditorenes krav på debitor(skyldneren). Ofte er det ved konkurs lite verdier igjen til fordeling på kreditorene til dekning for deres krav på debitor.

Men dersom debitor har inngått avtaler av ulikt slag av kortere eller lengre varighet kan det tenkes at disse verdier er i kreditorenes interesse å bli forvaltet videre av konkursboet for om mulig å sikre dekning for kravene som kreditorene har på debitor.

Da oppstår det altså spørsmål om debitors avtalepartnere må finne seg i at konkursboet trer inn i disse avtalene istedenfor debitor selv, altså overtar avtalen på samme vilkår. Her kan det oppstå flere ulike problemstillinger med tanke på hvilke krav som kan hevdes ift til konkursboet. Les kapitlene et par ganger så får du nok tak på det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...