Gå til innhold

Hull i ørene og verk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Jenta mi på snart 8 tok hull i ørene for ca 3 mnd siden. Vi har vært nøye med både rensing og å ta ut dobbene og legge disse i pyricept, men likevel verker det i hullene. Når dobbene er uttatt og jeg kjenner med fingrene over hullene, kjenner jeg en kul inne i hullene, antagelig er det oppsamling av verk der inne. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Jenta har ikke veldig vondt så det jeg lurer på er; vil kulene forsvinne etter en stund eller må vi ta ut dobbene og la hullene gro igjen? Det er da vel ikke sikkert at kulene forsvinner selv om hullene gror igjen og da bli det jo kanskje problem hvis hun vil ta nye hull om en stund. Er det noe vits i å snakke med lege...

Jeg har forsøkt å klemme forsiktig rundt hullene og da kommer det litt puss ut, men ikke mye.

Har egentlig ikke lys til å la hullene gro igjen heller...

Noen med erfaring?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem... Dette er veldig vanlig. Husker selv at jeg slet litt med verk den første tiden etter at jeg fikk hull i ørene...

Et godt råd er å rense med grønnsåpe. Grønnsåpe er helt strålende til å trekke ut verk med - uansett hvor på kroppen. Fukt to bomullsdotter godt i grønnsåpevann og fest de til øreflippene. La de sitte en halvtime...

Og fortsett for all del med god hygiene ellers... Lykke til. ;)

Skrevet

Og for all del: Bruk øredobber i ekte gull (eller sølv) - du må være helt sikker på at det ikke er nikkel i dem. Jeg fikk nikkelallergi etter den samme runden som dere: masse betennelse, og brukte billige øredobber i begynnelsen.

Skrevet

Egentlig bør dere ikke rense for mye, ettersom kroppen vil ordne opp i slikt selv. Større sjanse for å få verk ved mye rensing enn for lite..

Skrevet

Min lille datter fikk hull i ørene for kort tid siden. Beskjeden vi fikk var at øredobbene skulle røres minst mulig, og heller ikke drive å rense med pyrisept. Vri på dobbeneav og tilmen la de vær mest mulig i fred var beskjeden vi fikk. vær nøye med å skylle bort såperester ved dusjing/bading.Men siden "skaden" først er skjedd er grønnsåpetipset et bra tips ;)

Gjest Gjest
Skrevet

DEt er ikke nødvendig å ta hull i ørene på små barn.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Og for all del: Bruk øredobber i ekte gull (eller sølv) - du må være helt sikker på at det ikke er nikkel i dem.

:riste: det er masse nikkel i gull og ikke minst sølv!

det sikreste er kirurgisk stål og titan. plastikk er det som er anbefalt på barn.

man skal ikke røre øredobbene uten å ha vasket seg godt på hendene først, og ikke vri på dem.

og IKKE bruk pyrisept! pyrisept er for å rense og lukke sår, bringer bakterier til overflaten. vann og såpe er det som skal brukes.

gå innom et sted de bruker blomdahl, der er det minst en person som har vært på kurs og kan dette.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her

Takk for at dere deler erfaringer med oss.

Tror jeg skal ha is i maqen litt til, og gjøre minst mulig med hullene. Kanskje det ordner seg selv. Så lenge jenta selv ikke klager, er det vel ingen stor fare...

Takk igjen for gode tips.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk kuler i ørene enda, jeg tok hull for 15 år siden. Det er ikke verk, men antakelig en form for arrvev.

Jeg synes det er flott at dere ventet såpass lenge med å ta hull :) Jeg har ikke sansen for ettåringer med øredobber.

Skrevet

det sikreste er kirurgisk stål og titan. plastikk er det som er anbefalt på barn.

Oj, mener du det? Det er lenge siden jeg tok dem, da, og da var liksom gull det aller safeste! :sjenert:

Skrevet

Har også sånne klumper der hvor hullene er, om jeg kjenner etter;)

Skrevet

man skal ikke røre øredobbene uten å ha vasket seg godt på hendene først, og ikke vri på dem.

Der tror jeg du tar litt feil. Har jobbet hos gullsmed i 13 år, og det er IKKE nikkel i GULT gull. I hvitt gull derimot kan det være litt nikkel i legeringen. Når det gjelder sølv, er det ikke nikkel i norske sølvvarer, men vær obs på at masse av de sølvsmykkene som selges hos gullsmeden er importert fra utlandet (Italia, Singapore osv) og der er de ikke så nøye på om de bruker nikkel.

Jeg har faktisk kuler i ørene enda, jeg tok hull for 15 år siden. Det er ikke verk, men antakelig en form for arrvev.

Det har jeg også, og jeg har hatt hull i ørene i nesten 30 år. Det er mest sansynlig arrvev. Dersom det er verk vil det komme litt gul materie ut. Det gjorde det hos datteren min. Men selv da sa legen at det holdt å rense godt med pyrisept og ellers prøve å røre ørepynt og øre minst mulig.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet
Når dobbene er uttatt og jeg kjenner med fingrene over hullene, kjenner jeg en kul inne i hullene,..

Noen med erfaring?...

Sånne kuler har jeg og, og jeg tok hull i ørene for over 20 år siden. Av og til går det an å klemme ut litt talg. Helt normalt. Eventuell verk vil være grå/grønt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også slike kuler. Minst 20 år siden jeg tok hull i ørene. Tror ikke du skal bekymre deg for det. La ørepynt og hull være mest mulig i fred, så går det nok bra skal du se.

Gjest gjest1
Skrevet

Bare la det være i noen dager uten å ta på det. Har 12 hull i ørene, så her vet jeg hva jeg snakker om :)

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

joda, det er nikkel i gull. tilogmed i titan og kirurgisk stål, men der er det 0,9 eller 0,09% nikkel om jeg ikke husker helt feil. min mor har nikkel allergi og reagerer på både (gult) gull og sølv.

før var det sånn at gull var det eneste ene om man hadde nikkelallergi, men man har funnet ut litt av hvert der og. ;)

Endret av Fruktfat
Skrevet

Jeg hadde også en kul i det ene øret da jeg tok, men det går over av seg selv etter en stund :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det som er skummelt med kirurgisk stål, er at det bare er selve stiften som er i kirurgisk stål. Har man skikkelig nikkelallergi kan man likevel reagere på selve ørepynten når den kommer i kontakt med huden.

Gjest Gjest
Skrevet
joda, det er nikkel i gull. tilogmed i titan og kirurgisk stål, men der er det 0,9 eller 0,09% nikkel om jeg ikke husker helt feil. min mor har nikkel allergi og reagerer på både (gult) gull og sølv.

Er det norsk produserte gullvarer hun har reagert på ? I såfall er det merkelig. For å sitere hudlegekontoret Nikkel/cobolt finnes nesten alltid i hvitt gull, mer sjelden i rødt gull (gult gull)

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/s..._cobolt_allergi

Gjest Fruktfat
Skrevet
mer sjelden i rødt gull (gult gull)

men det finnes! det er jo et som er viktig! kan ikke si at det ikke er nikkel i gull selv om det bare er LITT. blir det samme som å si til en med nøtteallergi; "jammen, det er jo bare LITT nøtter i".

er man allergisk så er man allergisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...