Gå til innhold

Siste gang jeg handler på JYSK


Sarah Salamander :-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det absurde i saken er jo at varene MÅ jo bli produsert superbillig når de kan selge ut varer til så lav pris... èn plass må de jo fått produsert det. At daglig leder ikke var tilgjengelig for kommentar var dessverre ikke noen bombe akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ille ja. Men jeg tror vi bør generellt være skeptisk til alt som selges "billig", og heller legge litt mer penger i det vi kjøper inn. Økonomien vår faller heller ikke sammen om vi betaler litt dyrere for skikkelige varer. Det hadde vært tøft dersom folk sendte Jysk en mail der de fortalte at de boikottet dem pga. dette. Da hadde ledelsen fått ekstra press på seg, selv om det selvsagt er pinlig "å bli tatt med buksene nede" gjennom media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig sjokkert over disse bevisene. Da vi fikk nyss om opptakene og beskyldningene kontaktet vi vår leverandør og ba om forklaring. Bildene viser at våre leverandører bryter våre etiske retningslinjer, sier kommunikasjonssjef Kim Nøhr Skibsted i Jysk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Til deres forsvar hadde de jo en klar avtale med sine underelerandører..

Og til de som sier billig er det samme som "ugler i mosen" - tenker du virkelig over det hver eneste gang du handler? Jeg er sikker på at dersom man virkelig la ressurser i er slikt arbeid var de fleste av oss til slutt desperate fordi det ikke ville være kjeder igjen å handle hos og prisene ville nok bli enorme..

Vi må ikke glemme at stoffene vi bruker alle kommer fra samme opprinnelse - da det er et fåtall land som faktisk produserer stoff som ikke er kunstfibre, og at de stoffene i form av råvarer sankes og bearbeides før de sys om til klær osv.. Dessuten er det ofte et valg om å leve eller dø for barna - de velger livet.. Hvorfor skal vi ta det fra dem? Det må da være bedre å øve press på myndigheter og deres like for å forsøke bedre forholdene heller enn å frata dem levebrødet de skaper seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

til Carrot.

Om jeg tenker på "billig" og hva som ligger bak hver gang jeg handler?

Nesten alltid. Men jeg har innsett at jeg har håndklær og sengesett nok til en storfamilie (og jeg er singel !), og jeg har to sett gardiner og et par duker og mer vil jeg ikke ha. Så jeg har sluttet å shoppe "utstyr til hjemmet", for jeg har ikke behov. Jeg shopper ikke nye gardiner, sengetøy og brikker like ofte som jeg kjøper klær, så jeg er ingen stor kunde av utstyrsforretninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Carrot.

Om jeg tenker på "billig" og hva som ligger bak hver gang jeg handler?

Nesten alltid.

Jeg shopper ikke nye gardiner, sengetøy og brikker like ofte som jeg kjøper klær, så jeg er ingen stor kunde av utstyrsforretninger...

Og stoffene de selger i utstyrsforretninger kommer ikke fra de samme land som stoffene som brukes til klær? Bommullen i klær er den samme som den som det produseres klær av når den høstes inn, den renses og blekes på samme måte før den bearbeides til forskjellige typer bommullsstoff - så å si at dette kun gjelder handuker, osv er litt lite nyansert.

Mitt poeng er at heller enn å ta fra menneskene den muligheten de har for å forsørge seg selv burde vi heller yte et press på menneskene bak som tjener seg søkkrike for å forsøke gjøre forholdene for arbeideren best mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Problematikken rundt barnearbeid kan ikke snus i løpet av få år. Familiene er fattige og alle må bidra til inntekten for at det skal gå rundt.

Det er mye bedre at barna jobber i legale yrker, fremfor at de blir sendt til prostitusjon.

Hva de tjener pr time i forhold til Vesten er helt uinteressant.

Mye heller burde det bli satt fokus på de forholdene de jobber under - og det som kom frem i artikkelen fremstår som svært kritikkverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...