waco Skrevet 18. desember 2002 #41 Skrevet 18. desember 2002 Jepp Coda... derfor jeg fikk innvilget av aetat at jeg skal slippe å fylle ut fjortendagers intervaller meldekortene. Waco ....innfattet dårligere språkforståelse og problemer med å skille kontrastene lysegult og lyserosa....
Anne Mona Skrevet 18. desember 2002 #42 Skrevet 18. desember 2002 La meg ta et enkelt eksempel, Waco: . Kjent jungelord: Mot waco kjemper selv guder forgjeves Å ha et godt språk betyr oftere mer kreativ skriving, ikke det motsatte. Hear, hear!
Nala Skrevet 18. desember 2002 #43 Skrevet 18. desember 2002 Men som en liten forklaring, journalister ikke får ekstra norskopplæring gjennom studiene, og må derfor stole på det de husker fra grunnskolen. Dette stemmer vel ikke, coda? Ved journalistutdanninga i Oslo - som jo er den største av de fire høyskoleutdanningene for journalister - får de i alle fall opplæring i norsk språk. Det gjelder grammatikk, kommaregler og mange andre godbiter. Husker jeg ikke helt feil har de egen norskeksamen også. Men veldig mange journalister har jo ikke denne utdanninga da, i og med at journalist ikke er en beskyttet tittel. De må vel gjerne stole på de kunnskapene de har fra grunnskolen.
anine Skrevet 18. desember 2002 #44 Skrevet 18. desember 2002 Fint at det blir fokusert på dette. Vi må ta bedre vare på språket vårt. Det som irriterer meg mest er skilt og reklameplaker i butikkene. Må de bruke den i butikken som er dårligst i norsk til å skrive plakater? Her er noen eksempler: Pynt opp til jul! Vi har lekkere nisser. Sett ikke vesker, ransler etc. her. Butikken er uansvarlig! Parkering kun for reserverte plasser. Gjør mange feil selv også, men jeg prøver så godt jeg kan å skjerpe meg.
Gjest LoisLane Skrevet 18. desember 2002 #45 Skrevet 18. desember 2002 Så godt å se at det finnes flere som irriterer seg over andres språkfeil! Men jeg tør sjelden si fra, av redsel for å virke hoven. Genitivs s'en irriterer meg GRØNN!
Anne Mona Skrevet 18. desember 2002 #46 Skrevet 18. desember 2002 Genitivs s'en irriterer meg GRØNN! Jeg lurer på en ting og så bruker jeg deg som eksempel, ikke for å henge ut deg spesielt. Okai? Flere har nevnt genetiv s som et irritasjonsmoment, men det er vel ikke s'en i seg selv, men apostrofen dere mener? Jeg mener, genetiv s kan da ikke irritere noen? Hansens butikk er greit nok, er det ikke? Genetiv apostrof derimot: Hansen's butikk Eller?
waco Skrevet 18. desember 2002 #47 Skrevet 18. desember 2002 Jeg tar meg den kunstriske friheten å forklare dere forvillede damemennesker hvordan det hele fungerer.... Man skal more seg litt med språket, ha det litt gøy på deres bekostning. Hvor ofte er det man blir misforstått? Skal ikke språke utvikle seg videre...? Hva hadde skjedd om vi hadde strandet fast i 1909? Jeg har ikke villet ha ansvaret for en publikation med en ortografi jeg ikke kan kontrollere, og som tillike vilde måtte indvirke på stilens karakter. Og sørgelig erfaring har belært meg om hvad det betyr at overlate retskrivning og korrektur til andre. Waco litt nittennullni idag
Anne Mona Skrevet 18. desember 2002 #48 Skrevet 18. desember 2002 Man skal more seg litt med språket, ha det litt gøy på deres bekostning. Hvor ofte er det man blir misforstått? Skal ikke språke utvikle seg videre...? Hva hadde skjedd om vi hadde strandet fast i 1909? Jeg har ikke villet ha ansvaret for en publikation med en ortografi jeg ikke kan kontrollere, og som tillike vilde måtte indvirke på stilens karakter. Det er det mest fornuftige jeg har hørt deg si noengang, waco Er det jula som gjør deg sentimental? Hvem vet hva framtida bringer ... kanskje vil vi all skriver i sms-språk, og ha kastet mange av de reglene vi følger i dag over bord. Men hvis du ønsker å bli forstått og å bli tatt på alvor, her og nå, så er det helt elementær sosiologi at du skriver korrekt og forstålig. Og du, Waco, er jo et typisk eksempel på en som leker med de grensene. Du ønsker ikke å fremstå som korrekt og prydlig, og mye av det ligger i måten du håndterer (leker med) språket. Det var dagens lille psykologitime. Betal ved utgangen.
*Lillian* Skrevet 18. desember 2002 #49 Skrevet 18. desember 2002 Her på sånne diskusjonsforumer og sånn ellers på nettet bryr jeg meg lite om folks rettskrivning. Men jeg er veldig nøye med meg selv, da. Det er to sånne skriveregler jeg aldri helt har fått med meg... Det er ennå/enda (her bruker jeg om hverandre og satser på jeg tar rett ca. annenhver gang...) også er det den apostrofen... Per's osv... Der er jeg superdårlig... :oops: Altså, jeg kan det egentlig, men det er bare det at jeg synes det er så mye lettere å lese når den apostrofen er der... Så jeg kan kanskje si at jeg egentlig gjør det litt med vilje?!? IRL irriterer jeg meg veldig over det andre skriver feil. Det verste jeg vet er folk som skriver ut brev eller plakater e.l. med skrivefeil på!! Da har jeg veldig lyst til å rette på det for dem, men selvsagt gjør jeg ikke det. Jeg får meg ikke til å gjøre det, med mindre det er noen jeg kjenner godt, da... Jeg har sikkert flere feil enn jeg vet selv også, men jeg har alltid vært veldig flink i språk både skriftlig og muntlig (skryt, skryt ) fra jeg lærte å lese/skrive, så derfor har jeg nok fått litt for stor tro på meg selv akkurat der... hehe... Tror jeg selv vet best på slikt hele tiden... Det aller verste jeg ser, er feil med kommaregelen, - slike feil som burde vært ganske åpenbare for de fleste. Irriterer meg også over feil bruk av å/og... Har sikkert noen slurvefeil innimellom selv også, men det må vel være lov på nettet når fingrene mine taster så fort... Lillian Forresten, til den som nevnte kursiv skrift på nettet... Synes det er RÅLÆKKERT, jeg...
Nala Skrevet 18. desember 2002 #50 Skrevet 18. desember 2002 Forresten' date=' til den som nevnte kursiv skrift på nettet... Synes det er RÅLÆKKERT, jeg... [/quote'] Du har rett, *Lillian*, det er slett ikke stygt. Ganske fint egentlig. Men det er veldig lite leservennlig. Derfor er det at få - om noen - som lager nettsteder bruker kursiv annet enn i spesielle tilfeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå