Gå til innhold

ettervirkninger av angst...

Fremhevede innlegg

Gjest ikke innlogget
Skrevet

For en del år siden hendte det noe ganske alvorlig i livet mitt. Jeg ble veldig deprimert en periode. Dette gikk heldigvis over etterhvert, men jeg slet lenge med angst. Helt frem til for et par år siden preget dette store deler av hverdagen min (jeg utviklet bl.a. sosialangst som aldri var et problem for meg før hendelsen).

Nå er jeg mye bedre, og livet mitt er stort sett tilbake til normalen. Men det er fremdeles ett område som er problematisk. Jeg har fått sånn innmari prestasjonsangst (eller kan kanskje kalle det sceneskrekk)! Det er spesielt presentasjoner og taler i store forsamlinger som er problemet (både faglig og privat). Dere vil sikkert si at det er normalt å være nervøs, men det er ikke normalt å være så nervøs som det jeg blir. Jeg får helt panikkfølelse og klarer ikke tenke i det hele tatt! Skjelver ganske ukontrollert på hendene og det føles ut som om hjertet nærmest banker seg ut av brystkassen.

Jeg hadde ikke problemer med dette før hendelsen, og nå hemmer det meg virkelig, spesielt faglig.

Noen som har noen erfaringer med denne typen angst som har noen tips å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også angst for å snakke i store forsamlinger, jo faktisk, små forsamlinger også. Det er rett og slett prestasjonsangst jeg har jeg også. Jeg har hatt det i seks år og begynner å bli gæærn, for dette hadde jeg aldri tidligere! Det hele startet etter en dårlig presentasjon på ungdomsskolen, og deretter bare ballet det seg på. Hvis jeg måtte holde en presentasjon fikk jeg skikkelig hjertebank (opptil 150-160 bank i minuttet), jeg skalv, svettet, ble rød, følte meg kvalm og stemmen ristet. Følelsen var helt forferdelig! :sur: For noen år siden gikk jeg på yoga i et par måneder og da forsvant det faktisk! Helt sant! Det ble helt borte. Uheldigvis sluttet kurset og da kom det tilbake.

De siste årene har jeg vokst litt av angsten av meg, men noe av det er der fortsatt. Grunnen til at det er blitt bedre er at jeg har trosset angsten og turt å snakke i timene på skolen. Jeg begynte smått med bare å stille et spørsmål, eller å svare på spørsmål fra læreren med kun ett eller to ord. Det har hjulpet veldig fordi hjernen min oppfatter det som en positiv erfaring, og dermed blir angstfølelsen mindre når jeg skal snakke foran andre mennesker neste gang. Psykologen min sa at dette var den eneste måten å bli kvitt angsten på og at man må jobbe med det over tid. Kanskje du kan prøve det? Jeg har jo akkurat det samme som deg og jeg vet at angstfølelsen er forferdelig, men man må bare prøve det én gang først! Deretter går det bedre den andre, tredje, fjerde gangen. :)

Gjest Thalassa
Skrevet

yoga? hmm.. har en yoga dvd som jeg sjelden bruker, kanskje jeg skal bli litt flinkere å få brukt den.

Jeg holder på med en bok av paul mckenna(han hypnotisøren med tv program på tv norge for tiden) som heter "instant confidence, the power to go for anything you want"

Har ikke lest hele, men den inneholder endel øvelser hvor man øver seg på å bli mer sikker på seg selv osv, inneholder også "mind programming cd",hehe. Hjernevask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...