Gå til innhold

Dere som har hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel en større forskjell på små veske-bikkjer og større hunder, så jeg lurte på hva slags rutiner dere som har litt større, energiske hunder (som schæfer) gjør. Hvor mange ganger pr. dag, hvor lenge etc? Hva er egentlig minimum?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg to blandingshunder, hvor 1/ 3 av hver er schæfer.. Jeg har de mye ute i løpet av en dag, men har stor hundegård til de. Jeg vil si det ideelle må være å gå flere korte turer og en lang(minst 30min) i løpet av en dag.

Gjest Ninakanin
Skrevet

luftetur er bare for å la bikkja "lese avisen" og tisse litt.

Aktiv trening, gjerne agility, spor eller jakttrening, evt også lære triks, er nødvendig for at store og intelligente raser som schæfer skal være lykkelige og mulige å ha i hus uten at de klikker ;)

Gjest Thalassa
Skrevet

bikkja vår er ofte ute, men vi kan bare slippe den ut siden vi bor på landet, og han er kastrert så han løper ingen steder. Han går til døra når han vil ut.. mellom 8-15 ganger om dagen. Men hadde vi bodd i byen hadde nok saken vært en helt annen. 3 ganger synes jeg er minimum. Morgen, dagen og kveld. Hunden må jo få sjansen til å gå på do.

Gjest gjest1
Skrevet

Vår hund går fritt på eiendommen, og hun tuslet ute mye av dagen

Skrevet

Hvor lenge før sengetid bør hunden få den siste turen?

Jeg hadde jo hund før, men hun fikk ekstremt mye mosjon..(Jeg var veeeldig sprek på den tiden :ler: )og nå sitter jeg hundevakt for en schæfer som virker forferdelig ute av form. Hun har en hage å være ute i, men får vel ikke mer enn 15-20 min mosjon om dagen av eierne. Hun virker generelt litt, vel, rastløs og urolig når hun er inne, men det bedrer seg voldsomt når jeg har passet henne noen dager og gitt henne en del mer mosjon.

Men å ta det opp med eierne blir jo en helt annen sak..tror jeg selv ville blitt temmelig forbannet om jeg hadde hund og noen kom og fortalte meg at jeg behandlet den feil.. :forvirret:

Gjest Ninakanin
Skrevet

litt mental mosjon vil gjøre godt også, sportrening med schæfer er perfekt!!

Skrevet
litt mental mosjon vil gjøre godt også, sportrening med schæfer er perfekt!!

Åååhhh..jeg vil ha egen schæfer som jeg kan trene med så mye jeg vil! Begrenset hva jeg får gjort en helg annenhver måned når eierne reiser bort..

Gjest Ninakanin
Skrevet
Åååhhh..jeg vil ha egen schæfer som jeg kan trene med så mye jeg vil! Begrenset hva jeg får gjort en helg annenhver måned når eierne reiser bort..

si at du har mye tid til overs, og spør om du kan få trene med ham? De vil få en roligere mer avslappet hund hjemme, og du får "kremen" av hundeholdet!

Skrevet
si at du har mye tid til overs, og spør om du kan få trene med ham? De vil få en roligere mer avslappet hund hjemme, og du får "kremen" av hundeholdet!

Jeg har sagt i fra, de vet at jeg elsker å være sammen med hunden, men jeg har vel vært litt redd for å mase også..

Jeg blir ikke i byen så mye lenger heller, så da faller jo den muligheten bort, desverre. Men når jeg en gang etablerer meg, og ikke lever på studenthybel, er hund det første jeg skal skaffe meg. :)

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg har sagt i fra, de vet at jeg elsker å være sammen med hunden, men jeg har vel vært litt redd for å mase også..

Jeg blir ikke i byen så mye lenger heller, så da faller jo den muligheten bort, desverre. Men når jeg en gang etablerer meg, og ikke lever på studenthybel, er hund det første jeg skal skaffe meg. :)

God plan!! :ler:

Hund beriker livet!!

Gjest Tanita
Skrevet

Enig NK! :)

3 ganger daglig og det hender jeg tar han med ut om natta også, om jeg ikke får sove.

Og så hender det at sambo tar han med på lang tur et par ganger daglig. Han er en lykkelig hund. :)

Gjest gjest1
Skrevet

En liten hund jeg pleier passe, får cirka 15-20 minutter om morgenen, halv- til en time på dagen og en liten runde om kvelden (15 min.)

Men han er aktiv inne også. Nå i varmen, får han den lengste turen om kvelden iflg. eieren.

Da jeg hadde collie, fikk hun halv time om morgenen, 1-2 timer på dagen og ca. 40 min. om kvelden. Det varierte, men dette var på hverdagene. I helgene kunne turene vare hele dagen. Hun var stort sett med meg overalt i fritida og var enkel sånn. Hun kunne gå løs, og kunne gå fot uten bånd. Hun kunne "trafikkreglene" og kunne gå løs midt i byen dvs. hun holdt seg på fortauet.

Jeg hadde henne i 11 år, så hun kunne det meste innen dressur og hun virket ikke stresset av at jeg ikke drev daglig trening. Etter noen år var hun innlært, men jeg burde kanskje aktivisert henne mer, men jeg ante ikke hva jeg skulle finne på.

Hun kunne kommandoer, sitt og bli, dekk og bli, hun kunne spor/søke, dra pulk (men ikke tung pulk), gi hals, visste hva høyre og venstre var osv.

Skulle gjerne hatt hund, men da ville jeg helst bodd på landet. Vet jeg er litt allergisk, men mye mindre enn jeg er for parfyme og menn som bruker aftershave...

Gjest Ninakanin
Skrevet
En liten hund jeg pleier passe, får cirka 15-20 minutter om morgenen, halv- til en time på dagen og en liten runde om kvelden (15 min.)

Men han er aktiv inne også. Nå i varmen, får han den lengste turen om kvelden iflg. eieren.

Da jeg hadde collie, fikk hun halv time om morgenen, 1-2 timer på dagen og ca. 40 min. om kvelden. Det varierte, men dette var på hverdagene. I helgene kunne turene vare hele dagen. Hun var stort sett med meg overalt i fritida og var enkel sånn. Hun kunne gå løs, og kunne gå fot uten bånd. Hun kunne "trafikkreglene" og kunne gå løs midt i byen dvs. hun holdt seg på fortauet.

Jeg hadde henne i 11 år, så hun kunne det meste innen dressur og hun virket ikke stresset av at jeg ikke drev daglig trening. Etter noen år var hun innlært, men jeg burde kanskje aktivisert henne mer, men jeg ante ikke hva jeg skulle finne på.

Hun kunne kommandoer, sitt og bli, dekk og bli, hun kunne spor/søke, dra pulk (men ikke tung pulk), gi hals, visste hva høyre og venstre var osv.

Skulle gjerne hatt hund, men da ville jeg helst bodd på landet. Vet jeg er litt allergisk, men mye mindre enn jeg er for parfyme og menn som bruker aftershave...

Det krever ikke daglig trening når en hund kan så mye som dette, for da er det så mye bra i skallen på den uansett, og når du krever disse tingene i hverdagen så blir den mentalt sliten selv om det er "gammelt nytt" :)

Gjest gjest1
Skrevet

Takk. Det er nok rett at hun ikke trengte mer "info" siden hun hadde lært seg "alt". Savner henne ennå, men hun fikk kreft... Tok henne selv til veterinæren. Hadde det vært i dag, ville jeg fått veterinær hjem eller en jeger til å skyte henne.

Blir trist når jeg tenker på henne nå, for ingen kan erstatte nettopp henne. Hun hadde omsorg for alle dyr og lot fugleunger osv. være i fred.

Men hun var vokst opp i et miljø med mange forskjellige dyr, pluss at hun var gjeterhund, men ikke lært opp til å gjete.

En dag det stod en flokk sauer utenfor huset og trappa (da bodde jeg ennå hjemme), så prøvde jeg å jage sauene uten resultat. De brydde seg ikke om meg. Da kom hun og gjetet dem utenfor plenen. Hvordan hun visste hvor grensa til eiendommen gikk, må ingen spørre meg om, men hun hadde forstått det likevel, og var fornøyd når sauene var utenfor "vårt område" og fordi hun hadde hjulpet meg...

Var på en utstilling der også hundene kunne få en slags premie etter hvor veldressert de var. Hun fikk det selvsagt. Den eneste feilen hun gjorde, etter kommandoen dekk og bli, var å komme løpende lykkelig og glad og rulle seg i gresset før hun kom og satte seg ved siden av meg.

Han som var dommer snakket med meg og ble forbauset over at jeg aldri hadde hatt henne på dressurkurs.

Men jeg hadde vokst opp med hunder og det jeg ikke visste, leste jeg i bøker.

En collie er lettlært, så jeg hadde ikke verdens vanskeligste jobb.

Blant annet visste jeg at enten i uke 7 eller i uke 15 (litt usikker nå for dette er lenge siden), så har valpen lettest for å lære seg å gå fot, og også gå fri ved foten. I uke 7 har ikke oppretterne anledning til å lære valpen dette, så jeg ventet til uke 15.

Ønsker meg hund, så burde ikke være her på forumet kjæledyr...

Gjest Gjesta
Skrevet

Det varierer, men han får endel tisseturer, og hvis været holder får han i hvertfall minst en tur på cirka en time i tillegg. Aller helst på fjellet eller i naturen (hvis sambo har fri på dagtid). I dag har han fått to 20-minutters tisseturer, en tur på cirka 45-50 minutter, og en halvtimes "løpe"tur i tillegg.

Men han er en setter, og de trenger masse mosjon for å ikke være et rent h...... innendørs.

Skrevet

Vi har en dvergschnauzer som vi går tur med tre- fire ganger i løpet av dagen. I tilegg står han veldig mye ute i bånd når vi er hjemme pluss at han går løs når vi er på hytta.

Skrevet

Tre turer er vel det vanlige her i huset også. To lufteturer og en lengre tur på minst en time. Jeg har en stor og aktiv hund ( når den er ute, inne sover, sover og sover den)

Skrevet

Flaten min får en rask tissetur om morgenen, hun er heldigvis ikke interessert i mer, kan liksom ikke komme seg fort nok inn i senga igjen..! :klappe:

Så blir det +- en times tur midt på dagen, avhengig av når på dagen vi jobber. Så tissetur på kvelden, som avogtil, hvis været og humøret tilsier det, blir en litt lengre spasertur.

Turen midt på dagen foregår helst ute i marka, gjerne med innlagt lydighets eller sportrening.

I helgene er vi gjerne litt lengre ute.

Dette er mer enn nok for hunden min, som heldigvis har avogpå knapp; rolig inne og full rulle ute!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det høres ut som en fellesnevner hos fuglis'er! :ler:

Av og på-knapp og rett inn for å sove igjen...(spesielt ved regn :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...