Gå til innhold

sjekk ved p pille bruk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som bruker p piller.. sjekkes dere med jevne mellomrom? Tenker blodtrykk osv...

Kom til å tenke på.. har gått på p pillen i snart 8 år og har aldri blitt sjekket for noe....

Vet ikke hva som er normalt jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sjekket blodtrykket og blodsukker samt tok GU første gangen, ellers har jeg sjekket blodtrykket årlig (når jeg får ny resept) og GU hvert tredje år.

Skrevet

Første gang sjekket de blodtrykket, det samme gjør de hvert tredje år når jeg er til gynekologisk undersøkelse.

Ellers er det ikke så mye å sjekke, hvis du er frisk og rask. :)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg skjekket meg når jeg begynte på pillen. så byttet jeg lege 4 år senere og hun sa jeg trengte ikke gu-sjekk før jeg var blitt 25. så byttet jeg lege igjen (pga flytting) og den nye legen syns det var altfor lenge siden jeg var blitt sjekket så hun insisterte på sjekking. nå er jeg 25 og neste sjekk er vel ikke nødvendig før om 3 år.

men jeg hadde litt høyt blodtrykk ved forrige sjekk. kutte ut salt og gå nedi vekt så går det bra.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg går jevnlig til blodtrykkskontroll fordi jeg fikk for høyt blodtrykk ved inntak av østrogenholdige piller og fordi jeg er fra en familie med masse hjertesykdom. Ellers sjekkes ikke noe.

Skrevet

Legen tok en GU og blodtrykket da jeg ba om piller første gangen. Men etter det, nei, så fikk jeg en ny resept en gang i året, og det var det. Hr byttet til ny lege, og atter ny lege (vel, jeg byttet pga flytting, og fikk deretter tildelt ny fordi den forrige sluttet) og ingen har gjort noe som helst undersøkelse i forbindelse med pillene.

Litt bekymringsverdig egentlig, med min familiehistorie bør jeg for all del ikke ha høyt blodtrykk. Den første legen min kjente i alle fall deler av denne familiehistorien (ettersom han også er mammas lege) men på den tiden ante ikke jeg noe særlig om den. De siste legene mine kjenne rj ikke min familiehistorie, men jeg burde sikkert vært fulgt bedre opp likevel. Blodtrykket mitt er nå uansett normalt, jeg fikk det målt da jeg ble blodgiver i alle fall. Og GU tar jeg hvrt tredje år, slik pga kreftprøven. Og p-piller tar jeg ikke lenger. Så jeg er vl sånnsett trygg.

Skrevet

Jeg har gått på p-piller i snart 10 år. Jeg ble sjekket da jeg fikk de. Hva er GU ?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har gått på p-piller i snart 10 år. Jeg ble sjekket da jeg fikk de. Hva er GU ?

GU er Gynekologisk Undersøkelse

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig at ingen her ble blir sjekket for PCO cyster før oppstart, og ikke minst etter et år ellet to?

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen sjekk etter at jeg fikk piller, hadde en gu for tre år siden, men dette var tre år etter at jeg begynte på piller...

Skal snart bytte lege så da vil jeg gå gjennom en sjekk regner jeg med.

Gjest Gjest
Skrevet

Legen bør informere deg om hva som er fornuftig å sjekke når du får p piller, men du må selv ta ansvar for at det blir gjort.

Alle voksne kvinner bør ta en celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år.

Dersom du skifter partner bør du ta en clamydiatest, og eventuelt også sjekke for andre seksuelt overførbare sykdommer.

Hvis ikke risikerer du å spre smitte, samt at du selv risikerer å få problemer med å bli gravid seinere, dersom du går med klamydia over lengre tid. Det trenger ikke allltid å gi særlig mye symptomer.

BLodtrykksstigning på p piller er sjelden, men bør også sjekkes i det minste en gang. Jeg pleier å ta disse jentene inn igjen etter tre måneder for å diskutere om de er fornøyd, har bivirkninger etc - samt gjøre en GU og måle blodtrykket. Heretter slurves det nok med disse tingene, fordi pillene gjerne skrives ut av helsesøster.

Det vil føre til flere bivirkninger og mer klamydia, det siste har vi jo allerede sett

Skrevet

Ja, det er selvsagt vårt ansvar å se til at de undersøkelser som bør tas blir tatt, men min lege informerte meg aldri om at jeg burde sjekkes opp etter tre måneder. (som jeg har lest også at bør gjøres, slik siste gjest skriver) Jeg var 21 år og ganske uvitende på det området da jeg begynte med p-piller, (ja, jeg debuterte sent, og hadde ikke behov for prevensjon før den tid, og tentke virkelig ikke på blodtrykk, pco eller denslags..) og så ikke legen igjen før et år senere, da fikk jeg bare en ny resept. aldri har noen lege undersøkt meg noe grundigere i denne dammenheng, eller latt meg vite at jeg burde det, derfor ba jeg heller ikke om det.

Hadde jeg dengang visst det jeg nå vet er det vel ikke like sikkert at jeg ville begynt med pillene i utgangspunktet. Men, det visst jeg ikke, og lgen informerte meg ikke om noe som helst. Han tok GU fordi han mente det uansett var på tide, og ga meg resept etter å ha målt blodtrykket (som sikkert ble kunstig hløyt av det faktum at jeg syntes det var en "liiiten anelse" flaut å be legen om prevensjon....

De flerste begynner jo med piller somregel ynge enn hva jeg var, og minst like naiv, så når legen ikke sier at vi må undersøkes.... så blir vi heller ikke det.

Gjest Gjest
Skrevet

De flerste begynner jo med piller somregel ynge enn hva jeg var, og minst like naiv, så når legen ikke sier at vi må undersøkes.... så blir vi heller ikke det.

Et viktig poeng det der. Leger er utrolig slepphendte med p-piller virker det som. Siste gangen jeg var hos legen var jeg hos en spesialist i gynekologi på det lokale sykehuset. Jaha, du vil altså ikke bli gravid sa han.

Nei, derfor er jeg interessert i denne p-staven sa jeg.

Njei, jeg har satt inn mange, men jeg har faen også fått tatt ut mange og, svarte legen.

Vi prøver med disse nye pillene som heter Cerazette i stedet.

Har du høyt blodtrykk?

Jeg aner ikke hva blodtrykket mitt er nå, svarte jeg.

(ikke snakk om at han tok blodtrykksmansjetten som han hadde liggende på skrivebordet og målte)

Her har du resepten. Hadet bra.

Da jeg gikk ut av døra kikket jeg på klokka. Det hele hadde tatt like under 5 minutter.

Poenget mitt er at det virker som om det er veldig lett å skrive ut p-piller som et slags allround middel. Da jeg fikk p-piller første gang var det for å stoppe mensen. Det var aldri noe snakk om å undersøke HVORFOR jeg blødde så massivt som jeg gjorde.

Jeg har også en niese i tenårene som har fått p-piller fordi hun sliter med menssmerter. Hun ble heller ikke undersøkt for å finne ut hvorfor hun hadde vondt. Javisst er det vanlig at unge jenter har uregelmessig mens og vondt, men det KAN være en bakendforliggende årsak til at det er slik, som f.eks. cyster.

Det er jo som Malama sier, hvilken 15-16 åring sier i mot legen og forlanger en grundigere undersøkelse?

Skrevet

Jeg ble sjekket første gangen jeg fikk p-piller. Da var jeg 16. Legen målte både blodtrykk og foretok en GU med tilhørende celleprøve. Nå er jeg 26 og har hatt GU 5 ganger, hvorav 3 var i forbindelse med prevensjonen.

Jeg skal gå til GU hvert annet til tredje år. Synes i grunnen det er greit, da det er lurt å ta tak i en evt. begynnende livmorhalskreft tidlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har gått på pillen av og på i rundt 8 år nå tror jeg. Tar GU ganske sjelden (har bare gjort det to ganger), men har ikkeno aktivt sexliv heller...

BT tar jeg jevnlig fordi jeg er syk, så alt sånt sjekkes der. Går på blodfortynnende, så faren for blodpropp er vel heller liten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...