Eyore Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. En jeg kjenner mister jobben sin om noen uker og hun er nå halvt sykemeldt. Har vært mye halvt og helt sykemeldt hele tiden. Men, iallefall når jobbkontrakten hennes går ut så vil ikke den bli fornyet og hun slutter da i jobben mens hun er sykemeldt. Har hun da rett på å motta sykepenger? Noen som mener det, men jeg er ikke sikker så jeg spør her inne. Er det slik at hun har rett til sykepenger og ikke arbeidsledighettrygd siden hun ikke vil være aktiv arbeidssøkende etter hun har sluttet? Eller er det sosialen hun må gå på? Jeg er litt forvirret hva som gjelder av slike lover og regler. Håper noen kan hjelpe, så jeg kan gi et svar som er rett.
14062003 Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Sykepenger blir beregnet én gang: når sykeperioden starter. Ikke underveis, uansett hva som skjer med ansettelsesforholdet. Det vil lønne seg for din venninne å være fullt sykemeldt når kontrakten går ut. Men det er opp til legen å avgjøre om hun er så syk at hun trenger dette!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Hun vil få sykepenger, ja. Aetat blir på en måte hennes nye arbeidsgiver, og aetat skal ha skattekortet hennes og den dele av sykmeldingen som arbeidsgiver skulle ha hatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå