Gå til innhold

Huff..får så vondt i meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte nettopp på døra. Der sto det en ung dame og ga meg en lapp. På lappen sto det at hun var fattig og trengte penger, derfor gikk hun rundt og solgte bilder.

Før en gang hadde jeg en mann på døren. Han hadde også en lapp der det sto at sønnen hans på 5 år var syk og han trengte penger. Han solgte bilder han hadde tegna og malt for å skaffe penger til sønnens operasjon.

Jeg får skikkelig vondt i meg når jeg avviser disse, særlig når de står der og sier "please, please, they are very nice, please".

Har dere opplevd dette? Det er en ganske ubehagelig følelse og lese lappen, si nei beklager og lukke døra, men om man ikke skal ha er det vel ikke så mange måter å gjøre det på. :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Det er ikke lett nei. slett ikke lett.

Men, det er ditt frivillige valg om du vil kjøpe slike ting, og vil du ikke det, ja så må du jo ha lov til å avvise dem. Nå vet ikke jeg hvor dyre disse var, et alternativ kunne være å kjøpe ett (selv om du ikke ville ha det) og ha det til en situasjon der du trengte noe du kunne gi vekk til en god sak? Loddsalg eller lignende? Om det ikke er så dyrt da altså.

Men vi har jo helt lov til å si nei om vi vil. Det er nettopp det at det er så vanskelig å si nei slike spiller på. Satser på at vi ikke klarer å si nei, fordi vi synes synd på dem.... Trur det er mer synd på enkelte av dem enn andre, noen trur jeg utnytter dette litt, særlig vår "julesentimentalitet"....

Skrevet

Har vært borti det samme flere ganger og sier alltid nei :( Dette fordi jeg vet ikke om det som står på lappen er sant og skal jeg gi penger vil jeg at de skal brukes til noe fornuftig.

Jeg hadde noen runder med meg selv på dette. Jeg har det bra, har alt jeg trenger og har lyst til å hjelpe andre som ikke har det så bra. Undersøkte en del hjelpeorganisasjoner og lignende og endte opp med SOS barnebyer. Det jeg gir dit går nesten uavkortet til ungen (tror det er 5 eller 10 % som blir brukt til administrasjon - noen organisasjoner bruker over 50% til administrasjoen.)

Sjekk opp hva som finnes og hva du vil støtte - det er jo massevis av organisasjoner for det meste av verdens elendighet. Da vet du at pengene blir fornuftig brukt og at de kommer til nytte!

Gjest Zalomine
Skrevet

Selv har jeg valgt meg PLAN. Men det er utsatt til økonomien tillater det. Du kan si at 200 i månedne er ikke mye, og det er sant det, men det er av og til nesten ei ukes matbudsjett for oss. (jada, det er mye mer for dem, men jeg venter med å påta meg slike forpliktelser til jeg vet jeg kan hodle dem, så jeg tenker det blir på vårparten en gang, når økonomien er mer stabilisert)

For ja, jeg tenker litt som deg, jeg vet slett ikke om det som står der er sant! Organisasjoner stoler jeg på! :)

Skrevet

Jada, har hatt slike på døra, og avviser dem blankt! Får ikke et snev av dårlig samvittighet heller. For alt jeg vet er det et organisert opplegg som tjener av spesielt eldre som har vanskelig får å si nei. Ofte snakker de knapt norsk heller.

Sist desember kom det en fyr på døra til min mor, det var hun som åpnet. Han kunne bare litt engelsk, og hun ropte på meg, for hun ante ikke hva hun skulle gjøre med fyren.. :-? Jeg gjorde han umiddelbart oppmerksom på at vi IKKE skulle ha noe, men skulle nesten ikke fått ham ut døra.. Han fikk øye på noen colaflasker som sto på kjøkkenbordet (innkjøpt til jul) og begynte "Please madan un coke, madam please.." :roll: Jeg ga ham ei flaske for å få ham ut. :roll:

Ne, at det kommer selgere på døra er en ting, at mange av de ikke kan folkeskikk er en annen. Forresten så er det mange som skryter av sine egentegnede/malte bilder.. Faren min kjøpte ett en gang. Reproduksjon.

Skrevet

Vet at 200 for mange er for mye, men i flere organisasjoner kan du velge hvor mye du vil gi - blant annet i SOS. Da kan man sette det beløpet som økonomien tillater og mange bekker små kan bli ganske mye penger for mottaker. :P

Skrevet

Huff ....synes det er like ille med de som driver og ringer jeg - og vi gi oss dårlig samvittighet for å få oss til å støtte saken. Og selgere er like ille å bli plaget med.......

Må gjøre meg hard jeg - for å si nei på en pen måte ...har jo ikke råd til å si ja til alle som ringer :-?

før kunne man reservere seg også ..... :roll:

lille Meg 2

Gjest Zalomine
Skrevet

Telefonsalg KAN du reservere deg mot, at de ringer på døra er det lite å gjøre med, annet enn å skaffe tittehull, og ikke åpne døra?

Joda, Bridget, jeg vet at man kan gi det man vil, men det som er min plan er å fjernadoptere en unge, ikek gi vilkårlige bidrag. Og det koster rundt 200 i månende. Noe jeg mener vi GODT kan klare med en vanlig norsk økonomi. Og det skal jeg gjøre. Men tidligst i mars, grunnet at i desember er det jul, i januar er det at siv-øk-ringene vi bestile kommer til levering etter planen (og det er vips 4500 ut) og i februar forfaller to stykk studielån til første betaling... Følgelig tar jeg ikke på meg nye forplikteler før etter den tid. Vi får nå se hvordan økonomine er når våren kommer.

Dette med fjernadopsjon har jeg tenkt på siden jeg var 14, så jeg SKAL gjøre det altså!

Skrevet

Hei Fredagsbarn! Mente ikke at du måtte begynne å gi nå - var bare en generell opplysning til eventuelt andre som har lyst å gi noe til noen som trenger det, men som tror de da må ut med store summer pr mnd :)

Skrevet

Vi hadde besøk av en Afrikansk(?) kvinne i sommer en gang. Hun kom og fortalte på gebrokkent engelsk at strømmen dems var stengt og at de trengte penger.

Sammen med henne var det to små barn.

Vi avviste henne først og sa at hun måtte kontakte et sosialkontor e.l., men hun ville ikke forsvinne. Etter å ha sagt pent ifra til henne noen ganger mistet min kjære tålmodigheten. Han måtte være svært bestemt for at kvinnemennesket skulle forsvinne.

Synes at det er litt frekt jeg, å møte opp sånn i folks hjem for å tigge.

Det er jo hjelp å få her i Norge. Muligens var ikke kvinnen klar over Norske normer. Men vi gir aldri til tiggere.

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, jeg tolka det ikke som at jeg måtte begynne nå heller jeg, ville bare forklare min mening.

Dessuten anser jeg ikke 200 i måneden som stre summer for folk med en normal økonomi. Mulig jeg fjernadopterer flere etterhvert, i alle fall skal jeg fjernadopter en, uten tvil. for det hjelper så mye, og koster så lite. Bare at måneder som arbeidsledig uten rett på dagpenger har tappet kontoene våre til nullpunktet, så vi trenger litt tid til å komme ovenpå, da vi enda ikke ahr fast jobb noen av oss. Men det ordner seg nok, ikke sant? :)

Skrevet

Er litt skeptisk til sånne som kommer på døren og "tigger".Mest fordi det er sååå mage eks på at mange av dem er der for å lure deg og om mulig komme seg innenfor døren og rundstjele deg.........Det har skjedd flere ganger her i byen, hvor eldre mennesker som ikke skjønner så godt engelsk , er blitt slått ned og ranet...........

Så - jeg er konsekvent der, sier nei og lukker og låser døren - ringer de på flere ganger, så åpner jeg ikke!!! *bestemt Misty*

Skrevet

Jeg fikk også en ung mann på døren. Han hadde også en lapp med seg hvor det stod at han var fra Polen og at han var døv. Det var vanskelig å være døv i polen og han trengte øre apparat og det ene med det andre. Klarte jeg å si nei? Neeeeeeeida! Har jeg fadder barn? Ja. Støtter jeg krybbedød foreningen? Ja. Har jeg medlemskap i luftambulansen? Ja. Støtter jeg kreft forskning? Ja. Og slik kan jeg fortsette i det uendelige. Jeg klarer ikke si NEI. Uff. For i enden så går det på bekostning av MINE barn som ikke får de skoene de trenger.

Jeg må finne balansen mellom å barbere seg og skjære av seg hodet....

*SUKK*

Skrevet

Dette er tigging, tigging er forbudt.

Flere av de som går rundt på denne måten har det som en bi-geskjeft og lurer godtroende nordmenn for penger.

Skrevet

Synes ikke noe om at folk kommer på døra og tigger slik jeg heller, de aviser jeg alltid.

Da gjør jeg heller som dere andre og gir til organisasjoner jeg har tro på. Har plukket ut kreftsaken som det jeg gir fast til, og så gir jeg til andre litt mer i "ny og ne"

Har en sånn ting med at jeg ikke liker å bli oppsøkt, verken på telefon, døra eller på gata. Jeg liker å få det i posten eller se annonse i avisa, slik at jeg selv i ro og mak kan vurdere om dette er noe jeg ønsker og støtte nå, eller ei.

Noen vil kanskje si jeg er sær der, men det går på at det er ikke alltid økonomien gjør at jeg kan gi så mye, og da vil jeg gi til noen jeg virkelig synes fortjener det, og ikke til noen fordi de "presset" meg til det.

Skrevet

Er dere stolte over denne tråden? Skal slik skrift bevares for ettertiden? Er det sant at dere er så kalde og beregnende når mennesker er i nød? Stenger dere døren for mennesker som fryser? Hvorfor inviterer dere dem ikke inn istedet?

Javel, så dere vil heller godte dere med en kasse cola istedetfor å dele dem iblant mennesker som er værre stilt enn dere selv?

Waco

Heldigvis er slik oppførsel milevis unna min verden.

Skrevet

Jeg støtter aldri snyltere.

Skrevet

Starfish, ganske interessant at 3 av 4 som mottar trygd er kvinner.....

Skrevet

Jeg kan gjerne komme på døra di og få penger til livets nødvendigheter jeg altså, Wacko.

Dessuten; ja, staten gir ut for mye unødvendig, det er da selv jeg enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...