Gjest 0837 gjest Skrevet 16. juni 2006 #21 Skrevet 16. juni 2006 Mener siste gjest at en veterinær ikke kan se om tispa er sunn og frisk og tror ikke gjest at eier og veterinær har snakket om hvilke plasseringer tispa har fått på utstillinger og om gemytt? Kanskje gjest burde avgjøre hvilke hunder som skal parres? Mange rare folk innenfor hundemiljøet også har jeg hørt og det beviser denne gjest med sine kommentarer.
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2006 #22 Skrevet 16. juni 2006 Mener siste gjest at en veterinær ikke kan se om tispa er sunn og frisk og tror ikke gjest at eier og veterinær har snakket om hvilke plasseringer tispa har fått på utstillinger og om gemytt? Kanskje gjest burde avgjøre hvilke hunder som skal parres? Mange rare folk innenfor hundemiljøet også har jeg hørt og det beviser denne gjest med sine kommentarer. ← Ja, den gjesten vet nok best, sånn er det bare...
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #23 Skrevet 16. juni 2006 Godt at alt er på stell, Laika! Du må, som ansvarlig hundeeier som du tydeligvis er, se at det første innlegget ditt virket noe lite informativt hva dine kunnskaper om hund angår Så lykke til med valpene, håper alt går helt supert!
Gamle gode 10na Skrevet 16. juni 2006 #24 Skrevet 16. juni 2006 Dyrlegen anbefalte å parre tispa?? Herregud.. Det må være verdens mest idiotiske grunn til å å få valper på en hund... Men men.. noen bruker unnskyldningen og tror at andre biter på... ← Det er en ting som irriterer meg grenseløst, og det er alle "gjestene". Disse er veldig ofte faste brukere, men som opptrer som "gjester" når slike oppgulp som dette kommer. Går det virkelig ikke an å svare seriøst på spørsmål som blir stilt? Og hvis man IKKE kan svare, så la være, istedet for å komme kverulerende oppgulp som dette. Til trådstarter: Lykke til med parringen - høres ut som du har full kontroll
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #25 Skrevet 16. juni 2006 Dyrlegen anbefalte å parre tispa?? Herregud.. Det må være verdens mest idiotiske grunn til å å få valper på en hund... Men men.. noen bruker unnskyldningen og tror at andre biter på... ← Holde seg til tema, og pass nå på høfligheten selv om man ikke er enig med noe...
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #26 Skrevet 16. juni 2006 Ikke skyld på alle gjester. Jeg er gjest og jeg svarte bare på spørsmålet at hun kan parres mellom niende og fjortende dag. Det er enkelt å lage valper, men jeg kan trodde at en som bevisst skal parre tispa og allerede har skaffet en hannhund vet om hundene er sunne. Hvis det er første gangen Trådstarter skal parre tispa så er det ikke rart hun har noen spørsmål. En gang må være den første for alle. ← tusen takk...... klem til deg og
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #27 Skrevet 16. juni 2006 Mener siste gjest at en veterinær ikke kan se om tispa er sunn og frisk og tror ikke gjest at eier og veterinær har snakket om hvilke plasseringer tispa har fått på utstillinger og om gemytt? Kanskje gjest burde avgjøre hvilke hunder som skal parres? Mange rare folk innenfor hundemiljøet også har jeg hørt og det beviser denne gjest med sine kommentarer. ←
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #28 Skrevet 16. juni 2006 Godt at alt er på stell, Laika! Du må, som ansvarlig hundeeier som du tydeligvis er, se at det første innlegget ditt virket noe lite informativt hva dine kunnskaper om hund angår Så lykke til med valpene, håper alt går helt supert! ← takk for det....
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #29 Skrevet 16. juni 2006 Det er en ting som irriterer meg grenseløst, og det er alle "gjestene". Disse er veldig ofte faste brukere, men som opptrer som "gjester" når slike oppgulp som dette kommer. Går det virkelig ikke an å svare seriøst på spørsmål som blir stilt? Og hvis man IKKE kan svare, så la være, istedet for å komme kverulerende oppgulp som dette. Til trådstarter: Lykke til med parringen - høres ut som du har full kontroll ← tusen takk for støtten.... til deg
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #30 Skrevet 16. juni 2006 takk for det.... ← Bare hyggelig Og man må ikke være redd for KG etter sine første møter med gjester iallefall (altså, den slemme typen ). Og ikke tro at alle som stiller kritiske spørsmål bare er ute etter å gi kritikk Og ps: Så i en annen tråd at du brukte denne smileyen etter navnet ditt: Dette er ikke et koselig flagg som det ser ut, men et tegn på at man er ironisk! Kan være greit å vite om du skulle ha lyst å bruke den et sted den kan gjøre litt skade istedenfor godt
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #31 Skrevet 16. juni 2006 Det er svært få dyrleger som anbefaler å parre en bikkje uten videre. En hannhund jeg pleier passe, har så godt gemytt og er så sunn at dyrlegen spurte hvorfor eieren ikke parret han pga. de gode genene (han kommer fra et annet land der de ikke er like ivrig på avl som her, og virker langt sunnere enn mange av samme rase i Norge iflg. veterinæren). Men han har ikke stamtavle. H*n som solgte valpene, valgte å ikke stambokføre dem fordi det ikke var en planlagt parring, men noe som skjedde i karantene og h*n visste ikke hvilke gener de ville føre videre. Han har fått parret seg, men det ble blandingsvalper og var ikke planlagt. Det viste seg å være en god kombinasjon, og veterinæren som har sett de nå voksne hundene, har sagt at hun aldri har sett mer sunne hunder. Jeg har møtt dem selv, og de har godt gemytt og er sterk helsemessig. Mer sunne enn både hannen og tispa. Tispa var også renraset. Jeg hadde en collie og var på utstilling med henne da hun var ni år. Jeg var høygravid og var glad jeg var ferdig i ringen. Hun oppførte seg eksemplarisk, men jeg likte ikke å bli lagt merke til, så jeg var glad jeg var ferdig. Jeg var mest på utstillingen for å møte andre hundemennesker og ha en hyggelig dag. Men jeg var ikke ferdig i ringen... Dommeren brukte en ropert og sa at alle måtte se hva de har mistet gjennom avl, og ba meg ta en ny runde. "Se på bevegelsene til denne veteranen osv"... Men jeg var selvfølgelig stolt. Hun var kjempesøt og visste hvordan hun skulle bevege seg både med og uten bånd. Like etter kom det tre, fire opprettere rett bort til meg og ville parre sine små colliehanner for å få bedre genmateriale. Jeg sa nei. Hun var for gammel, kunne medført komplikasjoner, keisersnitt, pluss at hun måtte tatt seg av valpene, og verken tispa eller jeg kunne gjøre stort for at de har avlet kun på pels og eksteriør, passe hodeform, passe ører osv. Men jeg stoler ikke på opprettere etter dette. De visste at det var en veteran, hadde det vært en hann kunne jeg skjønt det, men dette var en tispe og skulle jeg plage henne med et valpekull? Oppretterne ville selvsagt "tjent" på det, men hvor lenge? EN bra hund kan ikke redde en hel rase. *nå snakket jeg meg litt bort, men saken dreier seg fortsatt om avl*
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #32 Skrevet 16. juni 2006 Bare hyggelig Og man må ikke være redd for KG etter sine første møter med gjester iallefall (altså, den slemme typen ). Og ikke tro at alle som stiller kritiske spørsmål bare er ute etter å gi kritikk Og ps: Så i en annen tråd at du brukte denne smileyen etter navnet ditt: Dette er ikke et koselig flagg som det ser ut, men et tegn på at man er ironisk! Kan være greit å vite om du skulle ha lyst å bruke den et sted den kan gjøre litt skade istedenfor godt ← hehe ja fikk vite det oxo.. tenkte ikke på at det betydde ironi.... så kommer nok ikke til å bruke det igjen.. hehe men som du sier.... kan ikke gi opp selv om man får mye kritik fra enkelte personer... men takk og lov at det er noen som forstår oss oxo og kan gi oss svar på det lille man spør om uten at det skla bli en STOR sak utav det.... klem
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #33 Skrevet 16. juni 2006 Ironisk ment så mener jeg at blandinger er bedre. Jeg mener det siden de aller fleste rasedyr er "skadet". Kan noen nevne noen raser som er avlet kun på lynnet og gemytt, bortsett fra elghund og border collie? Jeg er ikke sikker der heller lenger, bortsett fra border.
Cherie Skrevet 16. juni 2006 #34 Skrevet 16. juni 2006 Er Border'n rein? Ikke no tull? Nå er det lett å si at det er mer krøll med rasehunder enn med blandingshunder. Man kan jo ikke følge noen linjer hos blandinger. Til trådstarter Dersom jeg ikke hadde lest alle svarene som hadde kommet i tråden før jeg svarte deg, ville nok muligens jeg også liret av meg noe sarkastisk fordi innlegget virket noe flåsete og uproft. MEN jeg leste videre og da sier jeg bare : lykke til Der kan man se hvor viktig det er at man ordlegger seg skikkellig og har med nok info Hvilken rase er det du har?
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #35 Skrevet 16. juni 2006 Er Border'n rein? Ikke no tull? Nå er det lett å si at det er mer krøll med rasehunder enn med blandingshunder. Man kan jo ikke følge noen linjer hos blandinger. Til trådstarter Dersom jeg ikke hadde lest alle svarene som hadde kommet i tråden før jeg svarte deg, ville nok muligens jeg også liret av meg noe sarkastisk fordi innlegget virket noe flåsete og uproft. MEN jeg leste videre og da sier jeg bare : lykke til Der kan man se hvor viktig det er at man ordlegger seg skikkellig og har med nok info Hvilken rase er det du har? ← skal prøve å ordlegg emg bedre neste gang.. men er ikke så veldig flink til akkuratt det,,,men lover å bli bedre... jeg har en fantastisk flott border collie tispe......
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. juni 2006 #36 Skrevet 16. juni 2006 En tispe bør være minst tre år før hun får valper, og stilt ut med gode resultater. ← Minst to år, eller hatt tre løpetider, er regelen da...
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #37 Skrevet 16. juni 2006 Det finnes mye dårlig bakgårdsoppdrett, så det er ikke så veldig rart at folk lurer på seriøsiteten din. Det er tross alt en helt basic ting du spør om. Veldig mange raser lider under dårlig oppdrett. Nå virker det jo som om du vet hva du gjør, og da kan jeg bare ønske lykke til. Hvilken rase har du forresten? Ironisk ment så mener jeg at blandinger er bedre. Jeg mener det siden de aller fleste rasedyr er "skadet". Kan noen nevne noen raser som er avlet kun på lynnet og gemytt, bortsett fra elghund og border collie? Jeg er ikke sikker der heller lenger, bortsett fra border. ← Blandinger har jo foreldre de også, og de kan fortsatt arve genetiske feil. Jeg tror at noe av grunnen til at folk tror blandingshunder er friskere, er at de bl.a. ikke røntges rutinemessig, slik mange rene rasehunder gjør. Selvsagt er det heldig å blande to familier (av forskjelige raser) som ikke har samme genetiske feil, men mye rart kan dukke opp likevel.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #38 Skrevet 16. juni 2006 Og du hadde svart på hvilken rase ja... *treg i dag*
Gjest Grønn Frosk Skrevet 17. juni 2006 #39 Skrevet 17. juni 2006 Hei TS. Ville bare si lykke til med parringen Og minne en del brukere her om at første gangen man skal gjøre noe, må man få lov til å stille spørsmål og vise at man er litt uerfaren uten at andre biter hodet av en. Alle seriøse oppdrettere har da hatt sin første parring, hvor de kanskje ikke visste like mye som de vet nå. Eneste måten å bli skikkelig dyktig innen ett felt, er å skaffe seg erfaring. TS ber om råd for å gjøre det hele så trygt og godt som mulig, og det burde man heller applaudere ho for, enn å kjefte...
Gjest gjesta Skrevet 17. juni 2006 #40 Skrevet 17. juni 2006 Hei TS. Ville bare si lykke til med parringen Og minne en del brukere her om at første gangen man skal gjøre noe, må man få lov til å stille spørsmål og vise at man er litt uerfaren uten at andre biter hodet av en. Alle seriøse oppdrettere har da hatt sin første parring, hvor de kanskje ikke visste like mye som de vet nå. Eneste måten å bli skikkelig dyktig innen ett felt, er å skaffe seg erfaring. TS ber om råd for å gjøre det hele så trygt og godt som mulig, og det burde man heller applaudere ho for, enn å kjefte... ← tusen takk for det.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå