Gå til innhold

Pus og mat


Gjest Grønn Frosk

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn Frosk

Katten min får Hills Specific fór. Ho får den mengden det står at passer for en katt på hennes vekt. Problemet er bare at ho spiser dette opp relativt raskt.

Jeg gir ho nytt fór hver morgen, men det varer bare rundt tolv timer, så er alt spist opp. Dermed har hun ikke mer igjen å spise på utover kvelden/natten. Er det greit? Eller er det dyreplaging at ho ikke har mat de siste tolv timene i døgnet?

Har ikke så lyst til å gi ho så mye mer fór enn anbefalt, for ho er litt lubben allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hvis hun har tendens kan du jo vurdere light-for.

Katter har i utgangspiúnktet et spisemønster der de spiser litt om gangen og regulrerer dette i løpet av døgnet. Men hvis det ikke alltid står framme vil de lett endre spisemønster og føle de må spise opp maten ganske raskt så den ikke forsvinner. Hvis det alltid står framme derimot vil de derimot ikke føle at det er hast å få kastet i seg maten.

jeg har også katt med tendens til overvekt, og jeg har måttet slanke ham. Men jeg fyller opp maten 2 ganger om dagen, så det ikke skal gå for lang tid uten mat. Kan du ikke heller prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd fôr for overvektige katter? Jeg synes kanskje det virker litt trist at hun ikke har mat halve døgnet, kanskje du kan dele maten i to og porsjonere litt utover dagen? Kattene våre har alltid hatt tilgang til så mye tørrfôr de ville hele døgnet, uten problemer. Tror ikke jeg kunne nektet dem det, men våtfôr er det streng begrensning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

Ho har vært på light-fór frem til nå, men dyrlegen har gitt meg beskjed om at ho ikke trenger det lenger.

Men jeg syns det blir innmari lite fòr av de grammene ho skal ha.. Ha har vært innekatt en stund, men begynner nå å vende seg til å være ute så ho får mer mosjon enn tidligere. Er det noe galt i å gi ho mer fór enn det står opplyst på pakke, når ho får mer mosjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kattene er innaktive trenger de selvfølgelig mindre for, men katter er jo "småspisere" ogskal alltid ha tilgang til tørrfor og friskt vann!

Er nok som en over her skriver, at katten spiser raskt pga får måltider!

Prøv å venne den til at det alltid er tørrfor, gjerne lightversjonen, så vil katten etterhvert regulerer det selv.

Våre katter småspiser hele dagen, fyller på 2 ganger i løpet av dagen ca, men de er veldig aktive utekatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva med å rasjonere ut litt og litt mat i løpet av dagen slik at hun har til kvelden/natta også?

Enkelte katter spiser til det blir tomt, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg vil anbefale deg å posjonere ut foret 2 ganger daglig, slik at den ikke trenger å gå 12t helt uten.

Mine katter har tørrfor stående fremme hele dagen og spiser det de trenger. De er kastrerte og har blitt litt lubne, så jeg har byttet til et light for. De spiser ikke mer enn anbefalt selv om foret står fremme, men alle puser klarer ikke regulere dette selv om noen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

Nå har det begynt å ordne seg. Gir hun for ved behov nå, og tenker ikke lenger så mye på grammene.

Ser at mange av dere anbefaler meg å bruke light-fòr. Som jeg skrev nede, så har hun gått på det en stund, men fikk beskjed fra dyrlegen om at hun ikke trengte det lenger. Derfor er jeg litt skeptisk til å gi ho det igjen nå. Har alltid hørt at man ikke skal gi light-fòr med mindre dyrlegen anbefaler det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...