Daria Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Kanskje opplagt for mange, men... Jeg er storbyjente som har bodd mesteparten av livet i blokk, og har aldri hatt ansvar for hage før, men nå leier jeg et lite hus med gress rundt. Den plenen er nå grønn og frodig og full av sommerblomster, og jeg er såre fornøyd med tingenes tilstand, men andre ser det tydligvis ikke på samme måte... Jeg har fått ikke så veldig diskre hint om at jeg er pålagt å klippe plenen, og har motvillig gått til innkjøp av gressklipper og begynt å planlegge den store blomstermassakren, mens jeg lurer litt på hvorfor? Tar plenen på en eller måte skade av å ikke bli klippet, eller er det bare det at det er alment vedtatt at en klippet plen er det som er "pent" og "riktig"?
Gjest Catwoman Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 Godt spørsmål egentlig. Har vokst opp med at plenen klippes når den blir lang. Skjønner jo selvfølgelig at den vokser mer og mer, og må klippes før den blir overvokst. Men jeg er enig med deg i at hjemme i hagen kan det være fint med en litt lang og frisk og frodig plen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #3 Skrevet 15. juni 2006 Hvis du ikke klipper plenen er det blomstene/ugresset i den som "vinner" -dvs at plengresset må vike for løvetann, skvallerkål o.l. Det er sjelden en gressplen blir en skikkelig vellykka blomstereng - i såfall bør man så eng der, da kan det bli skikkelig fint. Men en eng må også vedlikeholdes og slåes - ellers er det rotskudd og spirer av trær som vinner i neste omgang, og da har du plutselig tre meter rogn og bringebærkatt der plenen var. Ikke alltid det gjør noe det heller, altså.
Missbumblebee Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Jeg nektet konsekvent å klippe plenen det første året jeg hadde huset mitt... Det er jo sååå koselig med sommerblomster og slikt. Det som skjedde var at det ble bare kaos til slutt, er ikke sååå fint når det ikke blomstrer lengre, og det er et mareritt å klippe plenen når den er så lang blitt.. Dessuten, om du venter til neste år med å klippe, så blir det enda værre neste år, for da ligger det langt vissent gress i "bunnen" som ikke er godt å gå på og "plenen" bli humpete og ekkel. En annen ulempe med å ikke klippe gresset er at jordrotter og andre ekle dyr trives godt der... Jeg hadde masse "hulganger" under jorda her, ikke koselig! Ellers så har ugress lettere for å etablere seg der hvor alt får vokse fritt... Brennenesle og andre kjedelige ugress-typer etablerer seg fort, men er veldig vanskelige å få bort igjen. Skjønner godt at du ikke vil, men det lønner seg i lengden! *drømme om kort-kort blomstereng*
Krista83 Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 Du holder gresset penere om du klipper det rett og slett.
Gjest Fruktfat Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Hvis du ikke klipper plenen er det blomstene/ugresset i den som "vinner" -dvs at plengresset må vike for løvetann, skvallerkål o.l. ← og husk at den heller ikke skal være for kort; da kommer mosen.
abelille Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 I fjor kom en del av blomstene opp igjen mellom klippingene, så det gjorde ikke så mye at jeg klipte. Særlig tusenfryd kom fort opp igjen.
Gjest vimse Skrevet 16. juni 2006 #8 Skrevet 16. juni 2006 Dessuten blir det mindre insekter og slikt, hvis gresset holdes nede. Og ja, jeg klipper plenen fordi jeg synes den er penest kort
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. juni 2006 #9 Skrevet 16. juni 2006 Vi klippet ikke plena i fjor, og hadde en helvetes jobb med riva i vår, for å få gresset til å kikke frem igjen. Å ikke klippe fungerer helt greit, til høsten kommer, og gresset visner. Da legger det seg i stive klagger, som hindrer gresset i å komme opp neste år. Derfor er det best å klippe det, men drit uansett i hva andre sier. Vi lar det vokse nokså langt mellom hver gang, fordi vi synes det er fint.
Gjest splæsj Skrevet 17. juni 2006 #10 Skrevet 17. juni 2006 Hvis noen sa at jeg var pålagt til å klippe, ville jeg først finne ut om det var tillfelle. Om det ikke var det, vill jeg latt være, bare i trass.
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2006 #11 Skrevet 17. juni 2006 den blir jo fryktelig lang etterhvert da...
Grooo Skrevet 17. juni 2006 #12 Skrevet 17. juni 2006 Og naboer som plages av allergi blir veldig sinte på de som ikke klipper plenen sin, - hilsen mannen her i huset
Daria Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2006 Hvis noen sa at jeg var pålagt til å klippe, ville jeg først finne ut om det var tillfelle. Om det ikke var det, vill jeg latt være, bare i trass. ← Det var min første reaksjon også... Var derfor jeg ville høre litt mer om hvorfor det bør gjøres... Men nå har krøpet til korset og kjøpt gressklipper -bare for å få høre etterpå at det allerede finnes en gressklipper som hører til huset Konklusjonen så langt er at hage er oppskrytt...
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #14 Skrevet 17. juni 2006 Hage er oppskrytt, dvs. plen er oppskrytt. Men en blomstereng krever også litt. Synes en hage med blomstereng og stier med skiferheller er langt vakrere enn en plen med blomsterbed.
Veronal Skrevet 17. juni 2006 #15 Skrevet 17. juni 2006 Med mindre det er spesifikt avtalt så er det utleier som har ansvar for vedlikehold av utleid husrom og eiendommen forøvrig. Vi leier også og her er det utleier som klipper både plen og måker snø. Husleieloven: § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. juni 2006 #16 Skrevet 18. juni 2006 (endret) Det var min første reaksjon også... Var derfor jeg ville høre litt mer om hvorfor det bør gjøres... Men nå har krøpet til korset og kjøpt gressklipper -bare for å få høre etterpå at det allerede finnes en gressklipper som hører til huset Konklusjonen så langt er at hage er oppskrytt... ← Dersom du leier kan det være at det å klippe plena går som vedlikehold, og noe du bør gjøre, men da er også utleier pliktig til å holde gressklipper osv. Så det er uansett noe du burde sjekket før du går og kjøper noe. Endret 18. juni 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #17 Skrevet 18. juni 2006 Med mindre det er spesifikt avtalt så er det utleier som har ansvar for vedlikehold av utleid husrom og eiendommen forøvrig. Vi leier også og her er det utleier som klipper både plen og måker snø. Husleieloven: ← Å kalle plenklipping for vedlikehold som utleier er ansvarlig for synes jeg er å dra det litt langt! Hadde det vært behov for å så ny plen så hadde det vært noe annet. Du venter vel ikke at huseier skal komme og vaske huset for deg også?
Veronal Skrevet 18. juni 2006 #18 Skrevet 18. juni 2006 Å kalle plenklipping for vedlikehold som utleier er ansvarlig for synes jeg er å dra det litt langt! Hadde det vært behov for å så ny plen så hadde det vært noe annet. Du venter vel ikke at huseier skal komme og vaske huset for deg også? ← Det var en forlokkende tanke, du. Vel, både her og en plass jeg har bodd tidligere har det vært utleier som har klippet plen og måkt snø. Det har aldri vært noe tema at vi som leietakere skulle løfte en finger.
Grooo Skrevet 18. juni 2006 #19 Skrevet 18. juni 2006 Der vi har bodd har det også vært huseier som har hatt ansvar for å klippe plenen ja. Men det blir jo annerledes hvis man leier et helt hus eller hvis det bare bor leietakere i huset.
Twigi Skrevet 18. juni 2006 #20 Skrevet 18. juni 2006 Den plenen er nå grønn og frodig og full av sommerblomster.... Hva slags sommerblomster da? Løvetann og sånt? Men som de andre sier - det blir penest å holde plenen kort. Om du som leietaker har ansvaret for plenklippingen vil vel henge sammen med om du har disposisjonsrett eller bruksrett alene? Vi leier ut hybel som får bruke litt av hagen, men de har ikke krav på noe - og vi klipper. Skulle de hatt en del av hagen som "sin egen" så ville jeg også forventet at de klipte og stelte der, plantet litt og vannet. (Og da ville jeg fått det med i kontrakten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå