Ephemera Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har dilla på jordbær, men mener å huske at det ikke er bra for fosteret å spise det? Kan ikke babyen utvikle allergi eller noe? I hvilken fase av svangerskapet bør jeg i tilfelle unngå jordbær?
smilepia Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 Det er ingen grunn til ikke å spise jordbær!! Nyt i vei! Fra gammelt av het det seg at man ikke skulle spise jordbær når man ammet fordi man mente ungen kunne få allergier, men dette har man gått vekk fra nå. Det er kun i de tilfeller der foreldrene allerede har allergier at man anbefaler at mor unngår enkelte matvarer (som f.eks jordbær, løk og nøtter dersom de er alergisk mot akkurat dette) mens hun ammer. Alle andre kan og bør spise det de har lysst på, slik at babyen får oppleve mange forskjellige smaker også gjennom morsmelken. Det er først dersom barnet ser ut å reagere (blir ekstra urolig f.eks uten å være syk) at man skal vurdere mors kosthold og evt kutte ut noen matvarer for å se om det er dette ungen reagerer på. Bl.a er det noen barn som reagerer dersom mor drikker ku-melk pga protein-oppbyggingen, men det er som sagt ingen grunn til å unngå matvarer før det evt blir et problem med nettopp din unge. Og det er uansett bare når det er snakk om amming -mens du er gravid kan du ihvertfall trygt spise jordbær!
Ephemera Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2006 Åh, så bra!! Nå ble jeg glad :-D Jeg har holdt igjen litt på jordbærspisinga i det siste, men nå skal jeg spise minst en kurv om dagen fremover Tusen takk for svaret, forresten!
Windy Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Man må visst bare være flink til å skylle de godt først, som andre ting
tuji Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Da jeg var gravid spiste jeg minst en kurv jordbær hver eneste dag, med sukker og fløte. Gikk opp 20 kg , så jeg anbefaler å droppe fløte...
Ephemera Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2006 Da jeg var gravid spiste jeg minst en kurv jordbær hver eneste dag, med sukker og fløte. Gikk opp 20 kg , så jeg anbefaler å droppe fløte... ← Oi Hehe... Ja, jeg er heldigvis ikke glad i fløte, så jeg spise jordbærene uten noe på
Gjest gjesta Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 Håhå! Snakk om å gjøre frøken nyskjerrig! ←
Rannva Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Da jeg var gravid spiste jeg minst en kurv jordbær hver eneste dag, med sukker og fløte. Gikk opp 20 kg , så jeg anbefaler å droppe fløte... ← Jeg ville heller droppet sukkeret. Og kanskje byttet ut fløten med youghurtiskrem.
tuji Skrevet 15. juni 2006 #12 Skrevet 15. juni 2006 Jeg kan vanligvis ikke fordra fløte, jeg heller, men da jeg var gravid hadde jeg gladelig fått det intravenøst .
Ephemera Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 15. juni 2006 Ja, Gud vet hva jeg kommer til å få diller på etter hvert...! Nå har jeg i alle fall slukt en kurv med nydelige jordbær uten noenting på
tuji Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 Håhå, bare vent! Nå har jeg plantet fløtetanken i hodet ditt, så om en ti-tolv uker...
Ephemera Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Håhå, bare vent! Nå har jeg plantet fløtetanken i hodet ditt, så om en ti-tolv uker... ← Håper jeg får dilla på noe sundt! Endret 15. juni 2006 av Ephemera
liv Skrevet 15. juni 2006 #16 Skrevet 15. juni 2006 Diller ja, har ikke verdens mest usunne jeg da heldigvis. Saftis
tuji Skrevet 15. juni 2006 #17 Skrevet 15. juni 2006 Ja, det hadde jeg glemt. Jeg digget sånne selvfrys-iser i trekantede pakker. Det gikk med en del av dem også, gjerne tre-fire på rad. Er det rart jeg ble feit?
Nellie Cortado Skrevet 15. juni 2006 #18 Skrevet 15. juni 2006 Ja, det hadde jeg glemt. Jeg digget sånne selvfrys-iser i trekantede pakker. Det gikk med en del av dem også, gjerne tre-fire på rad. Er det rart jeg ble feit? ← Het de Sun Lolly? Selges på bl.a. Ica? De er sååååå gode! Måtte roe litt ned på de nå, kan jo ikke tømme i meg sukker hele tiden....
tuji Skrevet 16. juni 2006 #19 Skrevet 16. juni 2006 Ja, det var det de het! Den med champagnesmak er utrolig god. Jeg er fremdeles avhengig, men klarer å beherske meg litt.
Ephemera Skrevet 16. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 16. juni 2006 Oi... de må jeg også sjekke ut... Hvordan ser de der ut da? Selges de u-frosset? I poser? Med forskjellige smaker i posene? Jeg husker noen slike som het "Gøy" når jeg var lita. Sikkert 15 - 20 år siden de fantes. Det var som saften "Gøy". Det var trekantet og fantes med champagnesmak. Det var sånn at en pose var med champagne, en annen med bringebær og en annen med appelsin tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå