Gjest Dallandra Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Ettersom jeg nå er dritt lei av å få ødelagt vel halve måneden av pms så vurderer jeg å spørre legen om muligheten for å prøve lykkepillen i den delen av måneden det er plagsomt. Men jeg vil gjerne høre hvis det er noen som har erfaringer med det først. Jeg har prøvd div helsekost-ting, femal funker fint i en måned eller to, så gjør andre ting. Nå har jeg såvidt begynt med nattlysolje men jeg er redd for at det heller ikke vil fungere så derfor spør jeg etter erfaringer med lykkepillen. Jeg vet at det er et drastisk tiltak, men akkurat nå har jeg ikke overskudd til å prøve noe som kanskje kan fungere om noen måneder, denne pms'en tar kontroll over livet mitt og tapper meg fullstendig for energi. Derfor ønsker jeg kun å høre fra dere som har erfaringer med lykkepillen, og ikke tips og råd om femal og akupunktur og div alternativer. Anyone?
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Jeg har ikke noen personlig erfaring med lykkepiller, men jeg tro ikke du bare kan ta de halve måneden. Det tar vel noen uker før de begynner å virke også. Uansett har de vært kritisert for en rekke bivirkninger. Jeg vilel tatt meg en titt på de før jeg begynte med de. Jeg er også veldig plaget med PMS, og nattlysolje virker ikke nevneverdig på meg iallefall. Lykke til da. Endret 15. juni 2006 av foxylady
Gjest 1111 Skrevet 15. juni 2006 #3 Skrevet 15. juni 2006 "Lykkepillen" (eller anti-depressiva som jeg liker bedre å kalle det) kan ikke brukes bare en halv måned av gangen. Det kan ta alt fra en til tre måneder før virkningen stepper inn og man må i tillegg trappe ned over en periode på gjerne seks måneder når man slutter på dem, da brå slutt kan ha en rekke negative effekter.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Ja, antidepressiva kan ikke brukes nå og da. Men snakk med legen, det kan hende det finnes noe annet for de som er sterkt plaget med pms.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 SSRI (om jeg ikke husker feil er seroxat det mest brukte) blir gitt mot ekstrem PMS, og jo, det eksperimenteres med at kvinner tar de halve måneden. Om det er lurt vet jeg ikke, jeg vet bare at det blir gjort, både i Norge og utlandet. Jeg bruker ikke tradisjonelle antidepressivum, men jeg har begynt på johannesurt (dosen jeg tar er en tablett som tilsvarer 550 mg tørket urt daglig) pga generell depresjon og har iverfall hatt en PMS fri måned denne gangen. Men jeg vet ikke om det er en ren tilfeldighet og jeg bare har en heldig måned, eller om det er medisinen sin fortjeneste. Skal se det an noen måneder, og får jeg 3-4 måneder uten PMS i den grad at jeg blir suicidal så tror jeg det kan være en sammenheng, spesielt med tanke på at jeg føler meg generelt mer stabil. Men vær obs på at johannsurt kan kollidere med andre medisner (inklusive p-piller og annen hormonell prevensjon) og at det kan gi bivirkninger, spesielt i oppstartsfasen. Enkelte får bivirkninger av enkelte merker, men ikke av andre, og det er ikke nødvendigvis sterkeste merket som gir mest bivirkninger. Jeg fikk litt bivirkninger i form av hodepine og svimmelhet i noen dager, men det var ikke verre enn at jeg fungerte bare jeg husker å ta tabletten når jeg uansett skulle sitte i ro i ca 30 minutter.
Gjest Dallandra Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Ja, gjest, jeg har også lest om at SSRI (var de bokstavene jeg ikke klarte å huske ja) gis såkalt syklisk i pms-perioder. Og da vil jeg også tro at det gir en ganske umiddelbar effekt. Det var fordi jeg har lest om dette at jeg spurte etter noen som har erfaringer. Det du sier om Johannesurt høres forsåvidt interessant ut, er ikke det sånn helsekost? Kunne muligens vært interessant å sjekke ut om det kunne vært et alternativ for meg ettersom min pms har alle de klassiske tegnene på depresjon. Jeg får vel spørre helsekostdama.
aline Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 johannesurt er vel noe du må få fra legen mener jeg, det er ikke lov å selge på helsekost i norge ihvertfall. (prøvde å få tak i en bodyoil med johannesurt, og den selges ihvertfall ikke i norge pga johannesurten.)
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 Johannesurt selges ikke lengre på helsekost, men på apotek pga at det er en sterk urt, med mange interaksjonen og enkelte bivirkninger. Den er IKKE reseptpliktig og lovlig å importere til eget bruk innen EØS. Det er ganske stor forskjell på styrkene på de som selges rundt omkring, jeg ser og det er stor forskjell på de merkene som er tilgjenglige på apoteket i Norge. Den dosen det er forsket mest på internasjonalt er 900 mg, og jeg vet ikke hva det vil tilsvare for de midlene som er i vanlig salg i Norge. Jeg har som sagt ikke brukt SSRI el i det hele tatt, men jeg har vurdert det pga moderat/sterk depresjon, og PMS, men jeg våget ikke pga de bivirkningene som jeg kunne ende opp med å få. Det kan høres ut som om du har de samme PMS plagene som meg, men muligens i noe lengre tid? Jeg er nærmest konstant moderat deprimert, men har et til to døgn hvor jeg har lyst til å ta livet av meg. Så stort sett, de dagene går med på å gråte, sove, og vente til det går over. Men av en eller annen grunn, jeg har enkelte måneder jeg omtrent ikke har PMS, så jeg kan ikke vite om dette er en slik tilfeldig heldig måned, eller om det er johannesurten sin fortjeneste. Jeg får se, varer dette i flere måneder, så tror jeg ikke det helt er tilfeldig.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Huff... PMS er ikke lett nei. Vurderer selv å prøve antidepresiva mot PMS-plagene som er ganske kraftige og går utover både jobb og alt. Blir ganske kraftig deprimert de siste dagene før mensen og fungerer omtrent ikke. Når mensen kommer blir jeg meg selv igjen.. Helt utrolig.. Har du snakket med legen om å prøve antideppresiva nå?
Gjest Dallandra Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Nei, jeg prøver nattlysolje og sink nå i første runde, sammen med litt kostholdsendring. (Mindre koffein og sukker og mer melkeprodukter, - anbefalinger hentet fra rundt omkring på nettet) Tenkte å føye mer trim til lista men har ikke helt lyktes enda, er så fryktelig høye dørstokker her i dette gamle huset vårt :blunke: Jeg har enda ikke kommet til den kritiske perioden i måneden, men spør meg om ei drøy uke. Som vanlig faller PMS sammen med svigers' besøk (de bor på en annen kant av landet) så det skal bli spennende. De må jo tro sønnen er helt døv som gidder å bo sammen med ei sånn heks Heldigvis er han verdens mest forståelsesfulle og tålmodige fyr. Hvis ikke dette fungerer i løpet av et par måneder får jeg ta meg en tur til legen for å høre hva han sier.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Grunnen til at melk vistnok skal ha en virkning er at det inneholder en del kalk og magnesium, så nøtter har samme virkning (tenkte jeg bare skulle nevne det om det er noen som ikke drikker melk og som er interessert i å forsøke)
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er midt inni PMS-helvete nå jeg... Alt er svart, tar lett til tårene (i sta gråt og var helt uttafor...vet ikke hvorfor engang...nå er jeg på bedre humør igjen...kanskje fordi det hjelper og lese om andre med samme problem), magen øm og oppblåst...ja..i det hele tatt.. Men til søndag er det forhåpentligvis over! Har nok litt å hente på å legge om kostholdet jeg også ja. Koffein og sukker blir det mye av, men det er jo så godt!!! :D
Gjest Dallandra Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 Ja sukker (spes sjokolade og kaker) og koffein er fryktelig godt. I morges tok jeg min første kopp kaffe på en uke (følte jeg kunne tillate meg det ettersom ungene vekte meg klokka fem ) og den gikk rett i fletta, huff, så ubehagelig. Jeg gråter også en skvett innimellom når pmsen herjer, det letter på trykket synes jeg og alt blir som regel mye lettere etterpå. Omsider har mannen min også skjønt dette, at jeg bare gråter for å gråte omtrent, tidligere listet han seg rundt og lurte på hva som var galt. Hmmm... kan spise nøtter også jeg... går pinjekjerner (eller hva det nå heter) inn under den kategorien også tro? Har fått smaken på Pesto, lages ikke det med pinjekjerner? Stoooor til alle pms-monster-søstre
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Hmmm... kan spise nøtter også jeg... går pinjekjerner (eller hva det nå heter) inn under den kategorien også tro? Har fått smaken på Pesto, lages ikke det med pinjekjerner? Stoooor til alle pms-monster-søstre ← Litt pinjekjerner kan spise, men jeg vil anbefale deg å variere litt, godt å "mævle": Valnøtter (fåes kjøpt i små søte bokser), mandler (ekstra godt sammen med litt rosin), solsikkefrø (får du også masse av i brød). Jeg synes det er bra at du tester ut litt andre ting først. Jeg går selv på SSRI tabletter, men ikke pga PMS. Jeg har ikke begynt på de før jeg fant ut at jeg ikke hadde noe valg, hadde da testet ut mange alternative måter å takle problemene på.. SSRI er ikke helt uten bivirkninger, men folk reagerer jo også forskjellig på dem. Kjenner meg litt igjen i det du skriver, men jeg har en mildere PMS enn deg. Vil bare ønske deg lykke til
Gjest Melissa Skrevet 21. oktober 2011 #16 Skrevet 21. oktober 2011 Forstår deg godt og håper du finner en løsning mot de vonde følelsene i dagene før mensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå