Gå til innhold

Info til Trygdekontoret / arbeidsgiver


Valentine

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 20. september og har enda ikke levert noe til Trygdekontoret eller arbeidsgiver ang permisjon og fordelingen av denne mellom samboeren og meg. Mulig jeg er sent ute, men hvor ligger dere i løypa..? Har sett litt på Trygdeetatens nettsider, men finner ikke noe om en siste frist for slik innlevering. Noen av dere som kan hjelpe. Bør jeg begynne å stresse nå :forvirret: ?

I og med at fødselen sikkert blir i september innser jeg at sommeren kan bli problematisk med tanke på dagmamma/barnehage, og at vi derfor tilsammen må ha permisjon i nærmere et år.. Hva tenker dere med termin rundt samme tidspunkt om dette. Har dere kommet til samme konklusjon, eller satser dere bare på permisjon i 42 uker og så ut i jobb om sommeren?

Dersom vi velger å motta 80% lønn, da gjelder det begge ikke sant? Vi kan ikke gjøre slik at jeg mottar 80 og samboeren 100 og så beregnes permisjonsukene ut fra dette..? Jeg har de siste ukene vurdert at vi tar ut 100% (og dermed permisjon i 42 uker, og at jeg så tar ulønnet permisjon resten av sommeren og frem til ca september (eller når vi eventuelt får barnehageplass..). Jeg kan jo legge av litt penger hele året til disse månedene, og så har jeg hørt at noen får utsatt avdrag på lån og slikt denne perioden...

Hmmmm... :klø: Synes dette er vanskelig, jeg :sjenert: Skulle derfor likt å høre hva deres planer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi.... dette har ikke jeg heller gjort enda...

Men noen som vet om ferie og pappapermisjonsdatoene vi skriver ned er bindene?

Men begynner kansje å bli på tide å få levert inn skjemaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til arbeidsgiver har jeg levert permisjonssøknad, mener å ha lest et sted at det bør være 3 mnd før perm eller termin (kan ikke si hvor, det er så lenge siden). Men det tar de sikkert ikke så nøye på, ikke hos meg i hvertfall ;)

Papirer til TK sender jeg i begynnelsen av juli tenkte jeg (men de er ferdig fylt ut), de vil jo helst ikke ha de for tidlig heller (sa damen på TK!)

Når det gjelder inntektsopplysninger som arbeidsgiver skal fylle ut og sende inn så ordner jeg det til uka. Det må sendes til hovedkontoret vårt, og med tanke på ferie så er det greit å få det unna.

Ang. datoer på ferie vet jeg ikke, men dato for pappapermisjonen er visstnok ikke bindende i første omgang er det mange som sier :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte skjemanene til arb.giver/trygdekontor lovlig sent, kun tre uker før permisjonsstart. De bør vist levers i alle fall halvvannen måned før fikk jeg beskjed om her. Og man bør prate med arb.giver og informere om hva man velger i alle fall tre mnd før, de skal ha inn vikar.

Man velger enten 80 eller 100% ja, dette gjelder for permisjonen (altså både mors og fars). Når det gjelder ferie og hvem som har permisjon når så kommer det mest ann på arb.giver om det er bindende eller ikke. For trygdekontoret spiller det ingen rolle, men hvis en av dere/begge har jobb der det er vanskelig å få inn vikar feks så kan det hende arb.giver stiller strenge krav om at det er bindende. Det må dere ta opp med arbeidsgiverne bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med trygdekontoret her om dagen og de sa at man burde vente med å levere papirer til man var over uke 26.

Det var fordi det skal legges ved en bekreftelse på termindato fra lege/jordmor, og den kunne tidligst være fra uke 26.

Jeg bor i Oslo og har hatt varierende erfaringer med trygdekontoret her. De er ikke veldig effektive og hjelpsomme. :overrasket: Derfor har jeg alt klart til jeg har vært hos lege i uke 28 og sender alt inn da.

Jeg spurte om det med ferie og pappa permisjon og fikk til svar at de datoene ikke er bindene, man kan forandre det etterpå.

Jeg hadde ikke så veldig lyst å plassere småtten i barnehage før den fyller ett år og derfor har vi valgt 80% dekning for å få lengst mulig permisjon.

Vi legger også til 4 uker ferie i år ( jeg er sykemeldt hele den egentlige ferien min og kan ta den senere i år) og 4 uker neste år. Da får vi til sammen 62 uker permisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :blomst: Jeg er i uke 26, men innser at jeg ikke trenger å bli stresset enda. Jeg er en slik som alltid er ute i siste liten, så jeg ville høre litt hvor dere andre lå i løypa.

Høres veldig deilig ut med 62 uker, Nellie Cortado! Jeg tror nok vi satser på å ta 100%, men så legge av litt penger undervegs slik at jeg kan forlenge permisjonen min. Jeg har dessuten 2 uker ferie til gode når jeg går i permisjon, som vi putter inn i potten, og neste år kan jeg jo også forlenge hjemmetiden med inntil 5 uker ferie.

Endret av Valentine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Iflg Trygdekontoret er det iallefall ingen hast med å levere papirer dit. Der er fristen inntil 3 mnd. ETTER fødsel. Man trenger da heller ikke spseifisere der hvor lenge man ønsker å t apermisjon (deling mellom mor og far, når man skal ta ferei og slikt). Dette kan meldes inn etterhvert.

Dvs. at det eneste man må vite sånn nogenlunde på forhånd er når man ønsker å starte permisjonen.

Men arbeidsgiver skal ha beskjed senest 6 uker før man starter permisjon, ja. De fleste har vel fått et varsel lenge før den tid, men det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass om hvor formell denne permisjonssøknaden må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga beskjed til arbeidsgiver om svangerskapspermisjon, og en ukes tid etter kom brev fra Trygdekontoret med skjema som jeg måtte fylle ut og returnere. Dersom mor velger 80% prosent, må far gjøre det samme -og tilsvarende med 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Trygdekontoret er det iallefall ingen hast med å levere papirer dit. Der er fristen inntil 3 mnd. ETTER fødsel. Man trenger da heller ikke spseifisere der hvor lenge man ønsker å t apermisjon (deling mellom mor og far, når man skal ta ferei og slikt). Dette kan meldes inn etterhvert.

Dvs. at det eneste man må vite sånn nogenlunde på forhånd er når man ønsker å starte permisjonen.

Men arbeidsgiver skal ha beskjed senest 6 uker før man starter permisjon, ja. De fleste har vel fått et varsel lenge før den tid, men det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass om hvor formell denne permisjonssøknaden må være.

Men må ikke Trygdekontoret få beskjed en stund før når det er de som skal betale ut lønnen i permisjonstiden? At man må levere søknaden en stund før er vel også fordi at den som skal utbetale permisjonspengene må vite om det skal være 80% eller 100% av lønnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil evt få etterbetalt. Det er for din egen del at du bør levere dem før så dere får permisjonspenger fra starten av.

Jeg har under to måneder igjen og sender dem i dag pga ferieavvikling osv på TK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...