Gjest Gjest_vamp_* Skrevet 19. juni 2006 #41 Skrevet 19. juni 2006 Hvem som helst i Finnmark kan bli same, jeg er derifra og kjenner til praksisen. for noen år tilbake ble det plutselig attraktivt å være same, (å få penger kasta etter seg som man pleide å si der oppe), og folk som aldri har hatt ett bittlite snev av sameblod i årene sine, ble plutselig samer på heltid. Det tok helt av en stund, og man gikk rundt å rista oppgitt på hue av disse nyfrelstre samene. Der hvor jeg bodde vart det helt vilt, folk tok helt av!! Så kom ikke å si at det ikke finnes samer som ikke er av samisk ætt, det er bare tull!! Det kryr av dem, men å innrømme det, nei det kommer de aldri til å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #42 Skrevet 14. juli 2006 Hørte en same på radioen i ettermiddag som var veldig for 'sameferie'. Da han ble spurt om andre minioriteter også burde få ekstra ferie for å dyrke kulturen sin, svarte han at han tok da bare ansvar for samene, så fikk de andre snakke sin sak selv. Hvorfor skal vi ta ansvar for dem om de ikke vil ta ansvar for noen andre? Jeg synes også at samene bør fortelle andre hvordan de skal gjøre ting siden samene selvsagt vet alt om andres kulturer og vet hva som er best for andre også. Dette er ansvarsfraskrivelse på sitt verste! En annen ting er hvilken 'kultur' samene idag utøver. Tradisjonelt var de et folkeslag som fulgte etter villrein rundt på nordkalotten og levde i pakt med naturen. Nå kjører de scooter og jager reinen rundt på vidda, skyter på hverandre og klager på at de statlige overføringene er for små, og bruker pengene som er bevilget Sametinget på helt andre måter enn intensjonene både fra dem selv og staten opprinnelig var - for eksempel brukte de mye tid og penger på å bestemme at Bodø (som aldri har vært et samisk område og ikke er en av våre samiskspråklige kommuner) nå heter Boudadja eller noe lignende Jeg er også ganske bekymret over hva Amerikanerne eller Tyskere kaller Bodø. Kan ikke Bodø bare få hete Bodø da uten at alle skal lage sine egne versjoner? Og er også helt på linje med at alle primærnæringer bør drives slik de gjorde på 1800-tallet for å bevare kultur og natur. Samene burde kanskje heller tenke litt mer på hvordan de kan finne mer tilbake til sin gamle kultur enn å tenke på hvordan de skal klare å karre til seg mer ressurser ann andre nordmenn. Skal vi først bruke mer ressurser på dem enn vi bruker på nordmenn flest, støtter jeg forslaget om to ukers ekstra skole, med undervisning i samisk kultur. Og helst adgang for andre minioriteter og oss andre til å lære om våre respektive historier også Jeg synes alle bør søke bakover i tid egentlig. Tenk bare på at det f.eks for kort tid siden ble brukt hest på de norske veier og åkre. Nå til dags er det bare biler og den gamle kulturen er helt glemt og borte. Før rodde de fiske og alt var fryd og gammen med gode fiskebestander og lokalkunnskap om grunner, stamfisk osv. Nå er det motordrevet fangst, ekolodd og gudene vet hva. Hvor er det verden er på vei? ←
Firegirl Skrevet 14. juli 2006 #43 Skrevet 14. juli 2006 Den hetsen av samer som man kan se blant annet i denne tråden viser vel bare at det er på sin plass med en slik ferie, slik at den samiske historien og kulturen blir mer kjent i Norge. Jeg vil gi en tulipan til lillesky, som svarer så bra for seg her ← Jeg er skikkelig anti-same om dagen. Nei til samer, rett og slett! ← Rasist, kaller mann det!
Frank Skrevet 15. juli 2006 #44 Skrevet 15. juli 2006 (endret) Synd for samene at en av dem kommer med så idiotiske uttalelser. Slike uttalelser går jo ofte dessverre ut over dem alle. Tviler sterkt på at særlig mange flere samer enn János Trosten synes dette er en bra ide. ← Hvordan kan du påstå at det er Trosten som har kommet «med slike idiotiske uttalelser», uten i det hele tatt å ha tenkt på at det kan være journalisten som har misforstått? Eller journalisten som har tatt i bruk ordet 'ferie' fordi han mener det er et passende ord for noen som er borte fra jobben i to uker? Det Trosten egentlig mener er at om samer i samemantallet ønsker det, så bør de kunne SØKE inntil fjorten dagers PERMISJON fra jobb, for å lære mer om egen kultur... Om jeg hadde vært same, så hadde jeg syntes det var en god ide... Jeg mener; hvor mye samisk historie lærer man i grunnskolen? Alle har rett til gratis utdanning i Norge, men samer har ikke rett til å lære om egen bakgrunn og kultur uten å betale? Jeg skulle egentlig kommentere det GJEST VAMP hadde på hjertet... Men det blir bare for dumt. Endret 15. juli 2006 av Frank
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå