Gå til innhold

"Sameferie"


Nemmera

Anbefalte innlegg

Da vil jeg ha Gudbrandsdølferie. Det er vel ikke bare samene som har hatt forandringer i kulturen sin... Det er sånn som skjer med alt det når tiden går. Har ikke noe spes i mot samer, men det ville ikke vært rettferdig om de skulle hatt 2 uker for å pleie sin kultur... da måtte jo alle fått det. Det er snakk om at samisk ungdom ikke lenger kjenner til hva deres forfedre gjorfe. Trenger de to ukers "ferie" for å finne ut det? Jeg mener nå at det i f.eks bondesamfunn har skjedd store endringer også. Hva skjedde f.eks med potetplukke-ferien (det er vel blitt den vanlige høstferien nå).

Alle kulturer forandrer seg med tiden, sånn er det bare. Det er alles ansvar å holde kulturen i live, men det kan man da gjøre uten å få særskilt ferie til dette.

Endret av Nemmera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Da vil jeg ha Gdubrandsdølferie. Det er vel ikke bare samene som har hatt forandringer i kulturen sin... Det er sånn som skjer med alt det når tiden går. Har ikke noe spes i mot samer, men det ville ikke vært rettferdig om de skulle hatt 2 uker for å pleie sin kultur... da måtte jo alle fått det. Det er snakk om at samisk ungdom ikke lenger kjenner til hva deres forfedre gjorfe. Trenger de to ukers "ferie" for å finne ut det? Jeg mener nå at det i f.eks bondesamfunn har skjedd store endringer også. Hva skjedde f.eks med potetplukke-ferien (det er vel blitt den vanlige høstferien nå).

Alle kulturer forandrer seg med tiden, sånn er det bare. Det er alles ansvar å holde kulturen i live, men det kan man da gjøre uten å få særskilt ferie til dette.

Hva er dette? Har du en link? Har ikke hørt om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synd for samene at en av dem kommer med så idiotiske uttalelser.

Slike uttalelser går jo ofte dessverre ut over dem alle.

Tviler sterkt på at særlig mange flere samer enn János Trosten synes dette er en bra ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Er av samisk slekt selv, og...uh...det der var bare teit.

Vil man lære om sin kultur, kan man gjøre det på sin egen fritid eller via skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo litt forskjell på samer og f.eks. gudbrandsdølinger. Samer er et eget folkeslag.

Fra artikkelen:

Staten har frarøvet den samiske befolkningen språk og kultur med sin fornorsking og undertrykking. Dette har staten ansvar for å rette opp. Jeg kaller det «sameferie», men egentlig er det snakk om kulturrevitalisering, utdyper János Trosten overfor Finnmark Dagblad.

Jeg tror ikke "sameferie" blir innført. Men for meg som har samisk tilknytning og står i samemantallet, men kan lite om samer, vår kultur og samisk språk, hadde dette vært en flott anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nå er det jo litt forskjell på samer og f.eks. gudbrandsdølinger. Samer er et eget folkeslag.

Fra artikkelen:

Jeg tror ikke "sameferie" blir innført. Men for meg som har samisk tilknytning og står i samemantallet, men kan lite om samer, vår kultur og samisk språk, hadde dette vært en flott anledning.

Kan du ikke søke denne kunnskapen selv da? Finnes mye info på nettet, bøker, museumer osv. Kan ikke fatte at jeg skal måtte betale for din uvitenhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pia_*

Jo flere slike teite forsalg som kommer fra disse samske politikerene, jo større blir irritasjonen for dette folkeslaget som aldri ser ut til å være fornøyd med noe!!

Klage klage klage!!! aaarrrrg.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvorfor kan ikke samene få en liten del av finnmarksvidda til sitt eget sameland, og så kan de styre og stelle og klage og holde på der for seg sjøl?

Da kan de ta så mye ferie de bare orker.

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke denne kunnskapen selv da? Finnes mye info på nettet, bøker, museumer osv. Kan ikke fatte at jeg skal måtte betale for din uvitenhet...

Selvsagt kan jeg det.

Men når det gjelder skattepenger, så er det mye rart de går til, og jeg betaler skatt jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jøje meg, dette var jammen et urteit forslag. Det er da ikke noe nytt at ungdom ikke kan noe om historie. Sånn har det vel alltid vært. Norsk ungdom kan jammen meg ikke så mye om norsk historie de heller. Men dersom man skal gi denne kunnskapen til ungdommen, må man jo ikke gi dem mer ferie! Tvert imot! Man må ha mer skole!!! Samene kan jo godt få forlenge skoleåret med to uker, der de siste to ukene kun er viet til samisk pensum. Nordmennene som måtte befinne seg på samiske skoler, må selvfølgelig ha norsk historieundervisning samtidig. :ironi:

Er det virkelig noen som tror at voksne samer kommer til å bruke fri-uker i året på selvstudium i samisk historie? Neppe. De kommer til å bruke ferien til å reise til syden, slik alle andre ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selvsagt kan jeg det.

Men når det gjelder skattepenger, så er det mye rart de går til, og jeg betaler skatt jeg og.

Subsidier, det kalles subsidieeeeeeeeeeeeeeeeeer!! Samene blir subsidiert i hytt og gevær, og jeg nekter ¨å subsidiere en 2 ukers ferie på dem!!

Vil du ha kunnskap, kjøp en bok, lei en film, gå på nettet og søk, gjør noe!!

Er du virkelig interessert i din kultur, så finner du selv den kunnskapen du mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hørte en same på radioen i ettermiddag som var veldig for 'sameferie'. Da han ble spurt om andre minioriteter også burde få ekstra ferie for å dyrke kulturen sin, svarte han at han tok da bare ansvar for samene, så fikk de andre snakke sin sak selv. Hvorfor skal vi ta ansvar for dem om de ikke vil ta ansvar for noen andre?

En annen ting er hvilken 'kultur' samene idag utøver. Tradisjonelt var de et folkeslag som fulgte etter villrein rundt på nordkalotten og levde i pakt med naturen. Nå kjører de scooter og jager reinen rundt på vidda, skyter på hverandre og klager på at de statlige overføringene er for små, og bruker pengene som er bevilget Sametinget på helt andre måter enn intensjonene både fra dem selv og staten opprinnelig var - for eksempel brukte de mye tid og penger på å bestemme at Bodø (som aldri har vært et samisk område og ikke er en av våre samiskspråklige kommuner) nå heter Boudadja eller noe lignende :forvirret:

Samene burde kanskje heller tenke litt mer på hvordan de kan finne mer tilbake til sin gamle kultur enn å tenke på hvordan de skal klare å karre til seg mer ressurser ann andre nordmenn. Skal vi først bruke mer ressurser på dem enn vi bruker på nordmenn flest, støtter jeg forslaget om to ukers ekstra skole, med undervisning i samisk kultur. Og helst adgang for andre minioriteter og oss andre til å lære om våre respektive historier også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noen av dere vet hva det er snakk om, bortsett fra det som står i den artikkelen. Det er ikke snakk om ferie for å reise til Syden.

At de kaller det sameferie er egentlig helt tøvete, for det er ikke det det er.

Det er snakk om at man skal kunne søke for å få fri for å jobbe med samiske prosjekter, som skal gjøre den samiske kulturen mer kjent.

Det er ikke en ferie for at jeg skal få lære meg samisk, eller vite hvordan samene kom til Norge, men arbeid med å gjøre den samiske kulturarven mer kjent for kommende generasjoner.

Det finnes flere forskjellige prosjekter, bl.a. kan kunstnere få store pengesummer (stipend) slik at de kan arbeide med kunsten i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det fremgår ikke i artikkelen at man må søke om fri. Der blir det framlagt som om ALLE samer skal ha to uker ekstra ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til , hvorfor er det ofte sånn at enkelte minoriteter eller andre grupper blir sure hvis de får særbehandling, og hvis de ikke får det så blir de også sure... Jeg blir bare forvirret jeg... hva blir riktig da liksom? (jeg tar ikke alle under en kam her nå, skrev enkelte!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det fremgår ikke i artikkelen at man må søke om fri. Der blir det framlagt som om ALLE samer skal ha to uker ekstra ferie.

Ja, enig. Og det er sikkert meningen at det er framlagt slik som "sameferie", for det skaper oppmerksomhet og debatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det fremgår ikke i artikkelen at man må søke om fri. Der blir det framlagt som om ALLE samer skal ha to uker ekstra ferie.

Var du av den oppfatning at tabloidavisene leverer en nøytral, fullstendig versjon av alle saker de tar opp? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
og en ting til , hvorfor er det ofte sånn at enkelte minoriteter eller andre grupper blir sure hvis de får særbehandling, og hvis de ikke får det så blir de også sure... Jeg blir bare forvirret jeg... hva blir riktig da liksom? (jeg tar ikke alle under en kam her nå, skrev enkelte!!)

Har du noen eksempler?

Generelt vil jeg jo tro at folk blir sure av å få negativ særbehandling, og blide av å få positiv særbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du av den oppfatning at tabloidavisene leverer en nøytral, fullstendig versjon av alle saker de tar opp? :D

Er ikke alt som står i VG sant? :overrasket:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...