Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei..

hva er lurt i forhold til vikarbyråene, å møte opp personlig eller bare registrere seg over nett? Bør man registrere seg før man evt drar dit? Erfaringer? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg egentlig lurer på er vel om man må ha en avtale eller om man kan bare stikke innom..

Skrevet

Hvis du tenker på intervju (som du må gjennom før du får noen jobb), så er det vanlige at det avtales etter at du har registrert deg. Jeg registrerte meg på nett, og da ringte de dagen etter for å avtale tid for intervju. Men hvis du bare skal registrere deg, vil jeg tro at du kan stikke innom og ordne det.

Gjest Labellamia
Skrevet

Det beste er at du først registrerer deg, og så tar du kontakt etter et par dager. De fleste vikarbyrå har også ledige oppdrag på hjemesiden sin som du kan søke med en gang. Konsulentene tar kontakt med deg ganske fort når du har lagt inn en sånn søknad. Et råd er å være aktiv selv i kontakten med disse.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk rundt til noen, da fikk jeg i hvert fall møtt dem. Men de tok IKKE kontakt med meg for intervju etter registrering, fikk bare beskjed om at jeg var feilkvalifisert for dem (fem års utdanning innen to felt, arbeidserfaring innen fire ulike felt og gode attester, jaja, synd for dem). Jeg tror det er lurt å både gå innom dem og være litt ivrig og vise tydelig at du vil ha jobb, og ta kontakt med jevne mellomrom etter registering. jeg gjorde ikke det (eller, jeg sa fra at jeg ville ha en hvilken som helst jobb), men så trengte jeg ikke pengene så desperat heller, og ble litt irritert over måten jeg synes de behandlet meg på.

Gjest Uflaks eller bare dum?
Skrevet
Jeg gikk rundt til noen, da fikk jeg i hvert fall møtt dem. Men de tok IKKE kontakt med meg for intervju etter registrering, fikk bare beskjed om at jeg var feilkvalifisert for dem (fem års utdanning innen to felt, arbeidserfaring innen fire ulike felt og gode attester, jaja, synd for dem). Jeg tror det er lurt å både gå innom dem og være litt ivrig og vise tydelig at du vil ha jobb, og ta kontakt med jevne mellomrom etter registering. jeg gjorde ikke det (eller, jeg sa fra at jeg ville ha en hvilken som helst jobb), men så trengte jeg ikke pengene så desperat heller, og ble litt irritert over måten jeg synes de behandlet meg på.

Akkurat dette har jeg selv opplevd; både med de "3 store" (MP, Adecco og Proffice), pluss et par mindre byrå. Ekstra sårende er det at de går ut i pressen med slike artikler: Byråene bør være klar over at det er mennesker som er deres handelsvarer, og tenke deretter.

Kan bli paranoid av mindre. Får svar som kan tolke som "Ja, vi har jobber, men ikke noe til deg". Føler seg desto mindre velkommen når det ligger mellom linjene at en er uønsket. :tristbla:

Skrevet (endret)
Føler seg desto mindre velkommen når det ligger mellom linjene at en er uønsket.  :tristbla:

Har også opplevd det -var på et intervju hvor hun brukte mye til på å fortelle meg hvor vanskelig det ville bli å skaffe meg jobb, til tross for at jeg hadde høyskoleutdanning i den bransjen de spesialiserte seg i. Ble ikke så overrasket da jeg ikke hørte mer fra dem, og var igrunnen ikke så fristet til å ta kontakt heller...

Et annet byrå brukte over fem måneder på å skaffe meg jobb, men da ringte de meg faktisk innimellom for å fortelle hvordan det lå an, og sendte meg til og med på kurs. Men det lønner seg helt klart å mase på dem, en studievenninne med samme utdannelse registrerte seg hos dem flere måneder etter meg, men var flinkere til å mase og fikk jobb mye før...

Endret av HildeSol
Gjest Uflaks eller bare dum?
Skrevet
Et annet byrå brukte over fem måneder på å skaffe meg jobb, men da ringte de meg faktisk innimellom for å fortelle hvordan det lå an, og sendte meg til og med på kurs.

Så heldig du var! :) Hvilket byrå var det som virkelig brydde seg om oppfølging av sine kandidater?

Lykke til! :klem:

Skrevet

Manpower. Det skal sies at den jobben jeg til slutt fikk, ikke var relevant for utdanningen min, men jeg fikk likevel tilbud om den fordi jeg hadde ventet så lenge.

Kort oppsummert så var den store forskjellen på de to byråene jeg har vært i kontakt med at Manpower ga meg følelsen av at de jobbet for meg, deres mål var å skaffe meg jobb, mens det andre ga inntrykk av at de jobbet for arbeidsgiveren, målet deres var å skaffe arbeidsgiveren vikarer. I praksis er det ikke sikkert de jobber så ulikt, men det var følelsen jeg satt igjen med.

Gjest Winner
Skrevet

Ja, det stemmer absolutt at måten man blir behandlet på i intervju kan være svært forskjellig.

Konsulenten hos det første byrået jeg var hos virket som om hun virkelig ønsket å skaffe meg en jobb innen det feltet jeg har mest lyst på, mens hun hos det andre byrået nærmest smågliste av meg da jeg sa at jeg blir stresset av telefoner som ringer i ett, og dermed ikke ønsker resepsjonsjobb.

Inntrykket av byrået kommer mye an på konsulenten man treffer på! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Min erfaring er at de minste byråene er de beste. Arbeidsgivere jeg kjenner, kan ringe Adecco, men bare for jobber der det ikke trengs noe spesial kompetanse i det hele tatt(lagersjauing, avisbud, renhold, oppvask osv). De mindre byråen er ofte mer spesialiserte, og har derfor kunder med mer spesielle behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...