stikkelsbær Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Flytter til ny by for å studere til høsten, og har planer om å jobbe litt ved siden av studiene. Sitter og jobber på en søknad, og lurer på hva som er nødvendig å legge ved. Søker først og fremst butikkjobber. Tidligere har jeg passet barn (til tider mye) fra jeg var 13, vasket hus, hatt en kort (sommer)butikkjobb og det mest relevante: jobbet fast kveldstid/helger i over et år i en annen butikk. Har bra attester fra alle disse. Men hvor mye av dette er egentlig viktig å vite for min nye arbeidsgiver? - Bør jeg skrive noe om det jeg har gjort tidligere i selve søknaden? - Eller er det bedre å skrive en CV med kort oppsummering av det jeg har gjort (ser det ikke litt dumt ut å lage CV når man ikke har så mye utdanning - enda?) - Skal jeg legge ved alle 4 attestene i hvert eneste brev? Isåfall bør jeg vel ha bekreftede kopier...? Setter pris på svar!
Rioja Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Jeg har aldri sendt attester og vitnemål med søknad. Men en CV er vanlig å ha med. Skriv heller at attester og vitnemål kan sendes hvis ønskelig. Lykke til! Endret 15. juni 2006 av Rioja
liv Skrevet 15. juni 2006 #3 Skrevet 15. juni 2006 Og skriv litt i søknaden om hva du gjorde i den butikken som er relevant for den nye jobben!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Tror man pleier a ha med CV uansett om man har mye utdanning eller ikke. Den skal jo inkludere f.eks. interesser, andre ferdigheter som data, spraak osv.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 Jeg sender alltid med alle attester og vitnemål, all dokumentasjon! En CV er også en oppsummering på vedleggene dine, og ved å sende alt med med en gang, så sparer du de for tid og du viser at du har ingenting skjule. Såklart- det er noen unntak. Alt spørs på hvilken jobb du søker! Men den beste og ordentlige CV`en skriver du ved å legge ved alle vedleggene! Etter hva jeg har hørt!
Krista83 Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 I butikken der vi jobber så holder vi på å ansette folk, og de som ikke har lagt med attester blir nesten ikke vurdert en gang... Attester bør være bekreftede kopier.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 En venninne av meg har mistet et vitnemål, og hun vil ikke vise karakterene hun har. Så hun sender ikke ut de, og lager heller en personlig søknad. Resultatet ble at hun ikke har fått jobb, enda om hun har sendt ut minst 40, hard konkurranse! Så jeg oppfordrer folk til å sende kopier med all dokumentasjon!, attester og alt annet du har som kan vise at du har oppnådd noe og gjort noe. Jeg er enig med at jeg tror de uten noen dokumentasjon blir lagt nederst i bunken.
Grooo Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 Attester bør være bekreftede kopier. ← Det der stemmer overhodet ikke lenger! Man sender kun med attester/vitnemål hvis det spørres om det, og man sender kun attesterte hvis det spørres spesielt etter det. Ingen vits i å sende med hvis de ikke spørr etter det. Hvis/når du blir innkalt til intervju ber de kanskje om at du sender attseterte kopier før du kommer, ellers tar du med attesterte kopier du kan gi dem på intervjuet, eller du tar med originalene så de kan se på dem/kopiere selv der og da.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 Det er klart! Det er som de sies- det varierer helt fra hvilken type jobb du søker. Det er bare å gjøre det en føler for. Dt går jo an å eventuelt ringe til den jobben du søker, om en er usikker.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Klart det er vits i å sende de med. Er ikke noe negativt med det iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Jeg holder også på å søke jobber nå. Sender alltid to ark: 1 søknad og 1 CV. CV-en skal jo inneholde både utdanning, arbeidserfaring, verv, fritidsinteresser, kurs, annen kompetanse (sertifikater, språkkunnskaper, datakunnskaper) I søknaden skriver jeg litt om erfaringene jeg har (de som er mest relevante, altså), og hvorfor jeg passer så ypperlig til akkurat denne jobben i akkurat dette firmaet. Jeg sender IKKE med attester og vitnemål, untatt dersom det står spesifikt i utlysingen. Isåfall sender jeg vanlige kopier, hvis det ikke står spesifisert at de skal være attesterte (det er sjelden). Jeg skriver i søknaden at koper av vitnemål/attester kan ettersendes om ønskelig (jeg har også scannet dem, så jeg kan sende dem kjapt på mail). Dersom søknaden skal sendes elektronisk, sender jeg søknaden som ett vedlegg, cv som ett vedlegg, og så legger jeg ved de scannede attestene/vitnemålene også.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #12 Skrevet 16. juni 2006 Jeg sender også bare søknad og cv dersom det ikke står spesifikt at de ønsker vitnemål og attester. Jeg har iallefall blitt innkalt på intervju og fått meg jobb. De ønsker ofte ikke å få så mye papirer. Attester og vitnemål tar man da med på intervjuet.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #13 Skrevet 16. juni 2006 Hvis det ikke er utlyste stillinger (mer generelle søknader) eller det ikke står at man skal sende med attester og vitnemål, så ville jeg ikke gjort sendt med attester og vitnemål. Disse papirene er jo private/personlige og ikke noe man bør sende rundt i hytt og pine. Man kan (og bør?) nevne i CV-en hvilke papirer man har, og kanskje si noe om f eks karakternivå/fagvalg, konkrete arbeidsoppgaver o.l. Dessuten tilbyr man seg å sende resten av papirene på oppfordring. Om man først sender papirer, men mangler noe i forhold til det som står på CV-en, tror jeg nok arbeidsgiver kan stusse litt. I tilfelle bør man sikkert nevne hvorfor papirer mangler.
stikkelsbær Skrevet 16. juni 2006 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2006 Tusen takk for alle svar. For å være helt ærlig er jeg enda mer usikker nå. Men jeg tror kanskje jeg lander på å sende med det jeg har, selv om denne skremte meg litt: Disse papirene er jo private/personlige og ikke noe man bør sende rundt i hytt og pine. ← Men SÅ farlig kan det da ikke være, de beskriver jo bare hvordan jeg er som arbeidstaker, det må da være relevant...? I butikken der vi jobber så holder vi på å ansette folk, og de som ikke har lagt med attester blir nesten ikke vurdert en gang...← Hvordan butikk er det? Har inntrykk av at det er sånn de fleste ser på det. Hvis det har noe å si søker jeg altså bare en deltidsjobb - i klesbutikker, bokhandler, dagligvare o.l.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #15 Skrevet 16. juni 2006 Men SÅ farlig kan det da ikke være, de beskriver jo bare hvordan jeg er som arbeidstaker, det må da være relevant...? ← Det er uansett private papirer, og om du leverer en helt uformell søknad "over disk" i en butikk risikerer du i teorien at papirene ikke blir behandlet konfidensielt, i verste fall at de blir misbrukt, selv om det selvsagt ikke er sånt som skjer til hverdags. Om jeg skulle behandle en søknad ville jeg selvsagt vært interessert i å vite så mye som mulig om arbeidstaker, men endel ønsker ikke å se på attestene før i andre omgang virker det som. De har uansett litt styr med å enten makulere eller sende tilbake slike papirer. Jeg tror ikke jeg ville sendt attester og vitnemål så lenge det ikke står i utlysningen. Om du har lyst til å sende med, så gjør det, eller bedre; ring og hør om de ønsker dette.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #16 Skrevet 17. juni 2006 Jeg ville ikke sendt med noe annet enn cv i en jobbsøknad, med mindre det ble spurt etter noe mer, selvfølgelig. Og jeg ville absolutt ikke ramset opp uviktige ting som barnepass og andre private tjenester man har utført opp gjennom. Da viser man etter min mening svart på hvitt at man har veldig lite å fare med og at man ikke klarer å sile ut det som er viktig/elevant. "Alle" har passet unger i oppveksten.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #17 Skrevet 17. juni 2006 I butikken der vi jobber så holder vi på å ansette folk, og de som ikke har lagt med attester blir nesten ikke vurdert en gang... Dette er i så fall fryktelig uproft av dere, hvis dere ikke har bedt om at attester skal legges ved. I den "proffe" verden ber man om/forventer man søknad og cv i første omgang, for at man skal spare tid under 1. sorteringen. Blir man innkalt til intervju, skal man derimot uoppfordret medbringe attester og kopier av vitnemål, evt referanser. Attester må ikke være bekreftede kopier, man ringer jo gjerne for refeanse likevel.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #18 Skrevet 17. juni 2006 http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=40518 har noen tips.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #19 Skrevet 17. juni 2006 og ved å sende alt med med en gang, så sparer du de for tid og du viser at du har ingenting skjule. Dette er bare tullball. Når jeg får slike søknader blir jeg irritert fordi vedkommende ikke vet hva som er riktig kotyme når man søker jobb og fordi jeg får masse ekstrapapir jeg uansett ikke kikker på i første runde.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #20 Skrevet 17. juni 2006 Ville bare si at det virker som folk hakker på om hvem som har rett her..., dere må huske at dette er et forum der vi deler erfaringer. Jeg har mine erfaringer og det jeg skriver er ikke FAKTA, det er heller ting som jeg opplever og vil tro etter mine erfaringer og etter det jeg har hørt. Det som blir fakta her er at dette er varierende fra jobb til jobb, tydligvis! Så vi kan jo komme med en konklusjon at det beste er å ringe å høre til jobben først om det ikke står noe om det i utlysingen..., hva sier dere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå