Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har fått påfallende mørkere og hesere stemme etter graviditet. En bekjent mener jeg bør teste stoffskiftet mitt, muligens at det er lavt. Noen som har hatt stemmeforandringer i forbindelse med lavt stoffskifte? Hva er andre symptomer?
tuji Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Jeg fikk lavt stoffskifte etter svangerskapet, og har også fått hesere/mørkere stemme. Andre symptomer er tretthet, nedstemthet, tørr hud, vektproblemer, hovne fingre/føtter, lav/ingen sexlyst, forstoppelse, irritasjon +++ Jeg hadde også hoven skjoldbruskkjertel. Det er lett å påvise lavt stoffskifte med en blodprøve, og som regel lett å medisinere.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Tuji, takk for svar! Har stemmen din blitt bedre nå i ettertid? Bekymrer meg for hvordan det blir å komme tilbake i jobb, snakker veldig mye i telefonen...
ashera Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Jeg fikk lavt stoffskifte ved ammeslutt (etter en fire års sammenhengende periode med graviditeter og amming om hverandre). Hadde høyt stoffskifte i ungdommen, og nå slo det motsatte ut. Symptomene var grovere stemme, hårtap, tretthet, tretthet og atter tretthet, frostanfall, sinnsykt kraftig mens med jernmangel som resultat, gikk opp 15 kilo på tre måneder, fikk store ødemer i fingre, føtter og kinn/hakeregionen, samt glemskhet/hjernetåke . Fikk rask diagnose og behandling, og det hjalp! Vær likevel obs på at det kan ta inntil et år å finne rett medisindose og en god stund før du blir deg selv igjen.
tuji Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Tuji, takk for svar! Har stemmen din blitt bedre nå i ettertid? Bekymrer meg for hvordan det blir å komme tilbake i jobb, snakker veldig mye i telefonen... ← Har gått på medisiner i halvannet år, og stemmen er fortsatt hes. Det merkes ikke så godt når jeg snakker, men jeg klarer ikke å kontrollere sangstemmen som før. Dette har vært ganske kjipt for meg, for jeg sang mye før, og hadde til og med noen strøjobber som korist. Skal til spesialist i slutten av måneden, og har tenkt å spørre om det med stemmen, om den kommer til å forandre seg. Skal prøve å huske å si fra hva han sa i denne tråden (dårlig hukommelse er forresten også et symptom, men det glemte jeg ).
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Takk Tuji! Det med sangstemmen kjenner jeg jo godt! Tør nesten ikke synge for babyen min, med mindre jeg er 100% sikker på at vi er alene og ingen kan høre meg Lykke til hos spesialist og håper du får gode nyheter om hesheten!!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 Jeg lurer på om dette kan gjelde meg? Det siste året har jeg gått op 10 kg uten å endre kosten eller mosjonsvaner. Jeg er ikke så flink til å trene, men spiser helt normalt, og før har vekten vært stabil. Jeg mangler totalt energi, det går ut over både studier og ikke minst husarbeide. Føler meg så mislykket, det er rotete her bestandig Jeg tenker at det er bare å ta seg sammen, men der er ikke alltid så lett. Jeg er egentlig ingen sutrete klagepave altså, det er bare litt kjedelig dette her
tuji Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 Lavt stoffskifte er i hvert fall veldig vanlig, så det er verdt å sjekke!
honey21 Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har også lavt stoffskifte! Mine symptomer var vektøknig (men bare 6 kilo på tre år), nedstemthet, liten sexlyst, dyp stemme (nesten som en mann), være kald hele tiden, tretthet, høy appetitt, irritasjon, hukommelsessvikt, mangel på konsentrasjon, tørr hud, hyppige infeksjoner (urinveisinfeksjoner heeeele tiden), jernmangel hele tiden, blek i huden og generelt lite energi. Tar nå medisiner og er blitt mye bedre, men ikke 100%. Regner med å være normal igjen innen jul!
ashera Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Gjest: Kjenner igjen den husarbeidsbiten! Tuji: Sangstemmen kom tilbake hos meg - men da det sto på som verst var jeg nesten mer deppa for stemmeproblemene enn for vekta.
tuji Skrevet 16. juni 2006 #11 Skrevet 16. juni 2006 Ja, sånn har jeg det i grunnen også. Vekten kan man i hvert fall kjempe med, men stemmen er det ikke så godt å få gjort noe med.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #12 Skrevet 16. juni 2006 Er det noen som vet om det er mulig å ha lavt stoffskifte selv om man ikke nødvendigvis har vektproblemer? Jeg har lenge slitt med at jeg nesten alltid er trøtt - det hjelper ikke om jeg sover 10timer+, jeg er fremdeles ikke uthvilt! Og når jeg er veldig trøtt gjør det seg ofte utslag i at jeg får vondt i hodet. Jeg har tidligere fått sjekket om jeg har jernmangel eller vitaminmangel etc, men det hadde jeg ikke. Jeg er ofte veldig tiltakløs og orker ikke gjøre så mye - og det skal vel ikke være sånn når man er 28 år og ikke har noen andre enn seg selv å ta hensyn til?? I tillegg er jeg ofte kald - må alltid ha med meg noen ekstra lag med klær jeg kan hive på meg! Jeg fryser som regel selv når andre synes det er varmt og går i t-skjorter etc! I tillegg har bestemoren min lavt stoffskifte (hun har hatt det i mange mange år), og jeg har hørt at det kan gå delvis i arv. Noen synspunkter - kan det være lavt stoffskifte?? Eller trenger jeg kanskje bare ekstremt mye søvn??
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #13 Skrevet 16. juni 2006 Er det noen som vet om det er mulig å ha lavt stoffskifte selv om man ikke nødvendigvis har vektproblemer? Jeg har lenge slitt med at jeg nesten alltid er trøtt - det hjelper ikke om jeg sover 10timer+, jeg er fremdeles ikke uthvilt! Og når jeg er veldig trøtt gjør det seg ofte utslag i at jeg får vondt i hodet. Jeg har tidligere fått sjekket om jeg har jernmangel eller vitaminmangel etc, men det hadde jeg ikke. Jeg er ofte veldig tiltakløs og orker ikke gjøre så mye - og det skal vel ikke være sånn når man er 28 år og ikke har noen andre enn seg selv å ta hensyn til?? I tillegg er jeg ofte kald - må alltid ha med meg noen ekstra lag med klær jeg kan hive på meg! Jeg fryser som regel selv når andre synes det er varmt og går i t-skjorter etc! I tillegg har bestemoren min lavt stoffskifte (hun har hatt det i mange mange år), og jeg har hørt at det kan gå delvis i arv. Noen synspunkter - kan det være lavt stoffskifte?? Eller trenger jeg kanskje bare ekstremt mye søvn?? ← Ikke alle legger på seg av lavt stoffskifte! Det er faktisk et mindretall som legger på seg av hypothyreose. Det er mange overvektige som skylder overvekten på lav forbrenning eller lavt stoffskifte, mens det i virkeligheten skyldes for høyt kalori inntak og for lite mosjon. Jeg synes absolutt du bør få sjekket stoffskiftet ditt! Tørr hud, treg mage, depresjon er andre symptomer. Det er få som har alle symptomene men de flest har mer enn et, f.eks. fryser lett, stort søvnbehov og trøtthet. Du har flere av dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå