Gå til innhold

BI: Statistikk case til eksamen


Gjest statistikkstudent

Anbefalte innlegg

Gjest default
Hva er det du regner på her?

Her regner jeg ut hvor stor prosentsats storebrand har i forhold til statoil. 7,14% i storebrand og ( 100-7,14) 92,86% i statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_malin_*

Hva gjør jeg feil i formel 12-11 når jeg får resultatet 0,923076868?

Har regnet ut med disse tallene: (0,016-0,00290909)/(0,004+0,016-2x0,00290909)

Hadde så inderlig håpet at det skulle bli det samme som noen andre har fått.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Hva gjør jeg feil i formel 12-11 når jeg får resultatet 0,923076868?

Har regnet ut med disse tallene: (0,016-0,00290909)/(0,004+0,016-2x0,00290909)

Hadde så inderlig håpet at det skulle bli det samme som noen andre har fått..  :tristbla:

Du gjør det helt riktig. Du bare bruker et litt annet antall desimaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

siden du er et en avkryssningseksamen, vil du helt klart se hva som er riktig alternativ, samme om du får 92 og 8 elller 90 og 10..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_malin_*

Har jeg gjort noe riktig?? :hoppe:

Hvor mange desimaler skal vi runde til da? Blir det ikke mest nøyaktig dersom vi bruker alle desimalene vi har? Går det helt fra 92 til 89 bare med å endre desimalene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_malin_*
siden du er et en avkryssningseksamen, vil du helt klart se hva som er riktig alternativ, samme om du får 92  og 8 elller 90 og 10..

Det går jo ikke an, hva om man får 92 og 8, 90 og 10, 89 og 11 og 90,5 og 9,5 som alternativer på eksamen? Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Det går jo ikke an, hva om man får 92 og 8, 90 og 10, 89 og 11 og 90,5 og 9,5 som alternativer på eksamen? Hva gjør man da?

Det kan vi da umulig få? Alternativene må ta høyde for at vi har valgt forskjellig presisjonsnivå på desimalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det var det jeg mente også.. at man vil kunne se på alternativene, selv om man ikke har tatt med 23 desimaler på hver oppgave!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Har dere ikke sett på tidligere eksamener en gang? Det er ofte flere svar som kan være riktige hvis man bruker feil metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva gjør jeg feil i formel 12-11 når jeg får resultatet 0,923076868?

Har regnet ut med disse tallene: (0,016-0,00290909)/(0,004+0,016-2x0,00290909)

Hadde så inderlig håpet at det skulle bli det samme som noen andre har fått..  :tristbla:

Fordelingen 92 % statoil og 8 % Storebrand gir minst risiko.

Standardavviket til den porteføljen blir 7,57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Har dere ikke sett på tidligere eksamener en gang? Det er ofte flere svar som kan være riktige hvis man bruker feil metode.

Jo, men her er det ikke snakk om feil metode. Samme metode, men forskjellig antall desimaler, kan gi svar fra 89,9% til 92,86%. Det ene kan ikke sies å være riktigere enn det andre, selv om jeg vil holde en knapp på 89,9% hvis det skulle bli så tette alternativer, det er nemlig resultatet når jeg tar med alle desimaler hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jo, men her er det ikke snakk om feil metode.  Samme metode, men forskjellig antall desimaler, kan gi svar fra 89,9% til 92,86%.  Det ene kan ikke sies å være riktigere enn det andre, selv om jeg vil holde en knapp på 89,9% hvis det skulle bli så tette alternativer, det er nemlig resultatet når jeg tar med alle desimaler hele veien.

Hva får dere som standardavvik til denne fordelingen (89,9 og 10,1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
hei.. ser det er mange som får en porteføljesammensetting på ca 90 og ca 10..

men har nå regna ut alt i excel for hånd.. og kommer frem til at det må bli 72 og 28 er det noen  flere som er enige i det?

Ja, vi får også 72/28. Noen som kan begrunne alternativene for hvilken metode vi skal bruke? Det er jo stor forskjell her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja det er stor forskjell, og jeg kan ikke skjønne hvor dere får de tallene fra.

Dere er forøvrig i undertall, så jeg tror dere tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hvis du lager et excel ark

og har vari

og setter

i kolonne a

tallene fra 1 - 100

kolonne b

tallene fra 100-1

kolonne c

bruker formel 12-10

kolonne d

tar roten av tallene i kollone c

ser hvilket av disse 100 tallene som er minst.. så stopper man opp på 72 og 28.. altså lavest risko..

men jeg går for formelen nå.. og får 89,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
hvis du lager et excel ark

og har vari

og setter

i kolonne a

tallene fra 1 - 100

kolonne b

tallene fra 100-1

kolonne c

bruker formel 12-10

kolonne d

tar roten av tallene i kollone c

ser hvilket av disse 100 tallene som er minst.. så stopper man opp på 72 og 28.. altså lavest risko..

men jeg går for formelen nå.. og får 89,8

Jeg velger også formel på s 295 siden det er det majoriteten her inne mener er riktig, men jeg klarer ikke hlet å argumentere hvorfor det er riktig.... Hva får du som standardavvik til denne porteføjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bare et lite innlegg.

Noen som kjenner flere forum, hvor problemstillingen og caset forøvrig diskuteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BIstud.

Kan dere som mener at stikkprøvene er uavhengige begrunne dette ? Når en ser på side 158 i arbeidsboken er det jo ganske åpenbart at stikkprøvene er relaterte.. eller hva ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Definisjon

relaterte stikkprøver:

flere observasjoner av hver observasjonsenhet.. (altså samme mann før og etter)

Uavhengige stikkprøver: observasjonsenheter er delt i grupper og har ikke noe med hvernadre å gjøre..

har lest det som står på side 158.. fikik meg i tvil..men.. går mest for uavhengige... men kommer kanskje til å lage en liten back up.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...