Gå til innhold

BI: Statistikk case til eksamen


Gjest statistikkstudent

Anbefalte innlegg

Gjest allium
Har også brukt formel(12-11) på side 295.. Føler meg rimelig sikker på at du tar feil ;)

Får sove litt på det inatt, og komme tilbake til det imorgen!

Har forøvrig ikke arbeidsheftet, så jeg vet ikke hva det står øverst på side xxx.

Hvilke tall har du satt inn i formelen da, når du ikke har fått samme resultat som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Gjennomsnitt s s^2 sxy

Statoil 0,021421 0,0661505 0,004375889 0,0029 89,87 %

Storebrand0,011211 0,1261663 0,015917935 10,13 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
hehe :ler:

Håper du skjønner noe av det!

Hvilke tall har du brukt da?

Ja, sånn kan det gå når begge på gruppen gjør samme feil!

Glemte å dele på n-1, siden det er stikkprøve. Har endret, og nå får jeg samme tall som deg.

Men jeg mener fortsatt at vi har relaterte stikkprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er enige om noe da ;)

Heller vel kanskje mer og mer mot relaterte.. Jfr øverst på side xxx i dette arbeidsheftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest statistikkstudent

Men relaterte stikkprøver går jo på før/etter verdier - her er det jo snakk om stikkprøver fra to forskjellige populasjoner.. hva er det dere mener som gjør disse avhengige? Vi har brukt Mann-Whitney og t-test for to urelaterte stikkprøver.. (egentlig er vel ikke mann-whitney heeelt relevant å ha med her heller siden det dreier seg om en populasjon som er på mer enn 30, men man kan jo heller ta med seg litt for mye..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest statistikkstudent

En liten avsporing her, men vet noen ca hvordan man ligger an tidsmessig på denne eksamenen? Blir det veeeldig dårlig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
En liten avsporing her, men vet noen ca hvordan man ligger an tidsmessig på denne eksamenen? Blir det veeeldig dårlig tid?

Jeg tror ikke det. Har løst gamle eksamensoppgaver de siste dagene (ikke-caserelaterte spørsmål), og klarer fint 15 spørsmål på under en time.

Når det gjelder de case-relaterte spørsmålene, har vi forhåpentligvis gjort unna den nødvendige regningen på forhånd, så de bør ikke ta noe lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bistud

Jeg er enig at en må bruke relaterte stikkprøver her...

men hva har dere regnet på i 1A) ???

jeg er litt usikker på hva som egentlig menes med sett deg inn i problemstillingen, noen tips ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest statistikkstudent

Kan ikke noen forklare her ordentlig hvorfor dere tror de er avhengige? Vi i gruppa kom som sagt frem til uavhengige men jeg blir jo usikker av det dere skriver her. Jeg går ikke på nettstudie så har ikke tilgang til hva de skriver på Apollon, men mener jeg leste at flertallet der også mente uavhengig? Fint om noen kan begrunne påstanden om avhengighet...

Finnes det forresten noen lure triks på kalkulator som kan hjelpe til å løse evt. regneoppgaver? (Har en Texas ti84).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Kan ikke noen forklare her ordentlig hvorfor dere tror de er avhengige? Vi i gruppa kom som sagt frem til uavhengige men jeg blir jo usikker av det dere skriver her. Jeg går ikke på nettstudie så har ikke tilgang til hva de skriver på Apollon, men mener jeg leste at flertallet der også mente uavhengig? Fint om noen kan begrunne påstanden om avhengighet...

Finnes det forresten noen lure triks på kalkulator som kan hjelpe til å løse evt. regneoppgaver? (Har en Texas ti84).

Se på sitatet fra oppgavesamlingen tidligere i tråden.

Jeg foretrekker å bruke Excel fremfor kalkulator, så der kan jeg ikke hjelpe. De regneoppgavene jeg har løst i gamle eksamensoppgaver, har ikke krevd stort mer enn pluss, minus, ganger og kvadratrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kommentar til 1a. En del av problemstillingen er vel hvorvidt det er tilstrekkelig å foreta intervjuer vedr. 20 matvarer for å ringe inn en mulig smittekilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Til dere som mener optimal portefølje vil være 90/10. Dere tar ikke hensyn til SPXY. Tar dere denne med i beregningen vil optimal portefølje bli 72/28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Til dere som mener optimal portefølje vil være 90/10. Dere tar ikke hensyn til SPXY. Tar dere denne med i beregningen vil optimal portefølje bli 72/28.

Jovisst gjør vi det. Sxy=SPXY/(n-1), og Sxy er med.

Kan du sette opp din beregning?

Forøvrig skal vel ikke SPXY være med i beregningen hvis det er uavhengige datasett, men jeg holder fortsatt på at de er relaterte, da...

Endret av allium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jovisst gjør vi det.  Sxy=SPXY/(n-1), og Sxy er med.

Kan du sette opp din beregning?

Forøvrig skal vel ikke SPXY være med i beregningen hvis det er uavhengige datasett, men jeg holder fortsatt på at de er relaterte, da...

1,1996^2*0,0044+0^2*0,0159-2*0(%)*100(%)*0,0029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest allium
1,1996^2*0,0044+0^2*0,0159-2*0(%)*100(%)*0,0029

???

Kan du forklare hva som ligger bak de fleste tallene her? Gjenkjenner kovariansen som det siste, men det har du jo ganget med null, så det forsvinner, og hvor er da SPXY?

Hvilken formel er brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
???

Kan du forklare hva som ligger bak de fleste tallene her?  Gjenkjenner kovariansen som det siste, men det har du jo ganget med null, så det forsvinner, og hvor er da SPXY?

Hvilken formel er brukt?

Slik har også min gruppe gjort og kommet frem til 72/28. Se f.eks oppgave 12-4 i hovedboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Slik har også min gruppe gjort og kommet frem til 72/28. Se f.eks oppgave 12-4 i hovedboka.

Jeg har sett oppgave 12-4, og satt opp tabellen i løsningsforslaget i excel, og kommer til 89,9%. Samme som med formel 12-11 på side 295. Har dere brukt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...