Gjest Sabia Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Jeg sitter og skriver meny for neste uke, og det funker liksom ikke med kjøttkaker og fiskegrateng i denne varmen!! Når jeg blar tilbake i menyene mine er det bare vintermat (jeg begynte med å skrive meny i oktober..) Så jeg trenger tips - masse tips!! - til sommermat!!
Smørblomsten Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Sommersalat Fersk mozarella-ost, tomater, basilikum og ferskt brød + + Asparges med revet parmesan og melon, nammm
Gjest Sabia Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Bra! Kom gjerne med flere forslag her også Jeg har notert pastasalat på lista mi! Og så må jeg teste aparges med revet parmesan og melon... og den med mozarella osten... *Vann i munnen!! *
Gjest Svimle Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 En av mine favoritter er kålrabibiff! Skjær kålrot i bifftykke skiver, og kok de "halvmøre" i saltet vann. La de avkjøle litt, før du vender de i pisket egg og deretter i mel smakt til med salt og pepper. Stek de gylne på stekepannen. Jeg personlig liker når det er litt tygge-motstand i de. Serveres med dampede asparges, hollandaisesaus og spekeskinke! Nå vet jeg hva middagen blir til helga
salsera Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Pai med grillet paprika Pastasalat (bruker pesto rosso i min) Bakt potet med urtekesam og salat Pasta med grønne bønner og paprika surret lett i urtesmør, gjerne med litt parmesan over Fylt paprika med urteris til
Gjest Sabia Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 Lagde kylling og pasta salat idag, men det ble litt tam i smaken. Helt grei men heller ikke mer.. Kom gjerne med oppskrift på en knakende god pasta salat med masse deilig smak!! Den der kålabi biffen hørtes så merkelig ut at den må jeg jo bare prøve!! Gøy å prøve nye ting!!
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #9 Skrevet 16. juni 2006 Her er en lettvint og god oppskrift på pastasalat. Den er egentlig like god varm som kald. Lun pastasalat med pesto Pastarør 2-3 ss pesto 2-3 ss olje finhakket hvitløk salt pepper cherrytomater pinjekjerner sukkererter rødløk spekeskinke eller grillet kylling 1)Kok pasta 2)Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland sammen med pesto, hvitløk, olje, salt og pepper 3)Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side på en tallerken 4)Fres rødløken i små biter sammen med sukkerertene i litt olje i stekepannen 5)Hell av vannet på pastaen og bland med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt (skal ikke varmes opp på plate!) 6)Anrett på tallerken og strimle spekeskinke eller kylling over.
Gjest piaf Skrevet 17. juni 2006 #10 Skrevet 17. juni 2006 Jeg hadde byggrynssalat med grillede grønnsaker til middag i går - det var god sommermat! Legg byggryn i vann natten før (1 dl pr pers er rikelig) og kok i lettsaltet vann til grynene er møre, ca. 30 min. Mens grynene koker griller man grønnsaker på grillen eller i grillpanne - feks squash, fennikel, asparges, paprika (grill til den er helt svart og flå av skinnet), vårløk, aubergine... Ha i en bolle sammen med vinaigrette (godt med sitron istedet for eddik), hakket rødløk, noen finhakkede soltørkede tomater, evt litt rå hvitløk og frisk chili. Bland så de ferdigkokte grynene inn i salaten, og tilsett gjerne friske urter (persille, basilikum, mynte... ). Ekstra godt med ristede pinjekjerner eller valnøtter strødd over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå