Gå til innhold

Sommer- middager!

Anbefalte innlegg

Gjest Sabia
Skrevet

Jeg sitter og skriver meny for neste uke, og det funker liksom ikke med kjøttkaker og fiskegrateng i denne varmen!! Når jeg blar tilbake i menyene mine er det bare vintermat (jeg begynte med å skrive meny i oktober..) Så jeg trenger tips - masse tips!! - til sommermat!!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sommersalat ;)

Fersk mozarella-ost, tomater, basilikum og ferskt brød + +

Asparges med revet parmesan og melon, nammm

Gjest Sabia
Skrevet

Bra! Kom gjerne med flere forslag her også ;) Jeg har notert pastasalat på lista mi! Og så må jeg teste aparges med revet parmesan og melon... og den med mozarella osten... *Vann i munnen!! *

:ler:

Gjest Svimle
Skrevet

En av mine favoritter er kålrabibiff!

Skjær kålrot i bifftykke skiver, og kok de "halvmøre" i saltet vann. La de avkjøle litt, før du vender de i pisket egg og deretter i mel smakt til med salt og pepper. Stek de gylne på stekepannen. Jeg personlig liker når det er litt tygge-motstand i de.

Serveres med dampede asparges, hollandaisesaus og spekeskinke!

Nå vet jeg hva middagen blir til helga :sikle:

Skrevet

Pai med grillet paprika

Pastasalat (bruker pesto rosso i min)

Bakt potet med urtekesam og salat

Pasta med grønne bønner og paprika surret lett i urtesmør, gjerne med litt parmesan over

Fylt paprika med urteris til

Gjest Sabia
Skrevet

Lagde kylling og pasta salat idag, men det ble litt tam i smaken. Helt grei men heller ikke mer.. Kom gjerne med oppskrift på en knakende god pasta salat med masse deilig smak!! :)

Den der kålabi biffen hørtes så merkelig ut at den må jeg jo bare prøve!! :ler:

Gøy å prøve nye ting!! :hoppe:

Gjest gjest1
Skrevet

Her er en lettvint og god oppskrift på pastasalat. Den er egentlig like god varm som kald.

Lun pastasalat med pesto

Pastarør

2-3 ss pesto

2-3 ss olje

finhakket hvitløk

salt

pepper

cherrytomater

pinjekjerner

sukkererter

rødløk

spekeskinke eller grillet kylling

1)Kok pasta

2)Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland sammen med pesto, hvitløk, olje, salt og pepper

3)Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side på en tallerken

4)Fres rødløken i små biter sammen med sukkerertene i litt olje i stekepannen

5)Hell av vannet på pastaen og bland med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt (skal ikke varmes opp på plate!)

6)Anrett på tallerken og strimle spekeskinke eller kylling over.

Skrevet

Jeg hadde byggrynssalat med grillede grønnsaker til middag i går - det var god sommermat! :)

Legg byggryn i vann natten før (1 dl pr pers er rikelig) og kok i lettsaltet vann til grynene er møre, ca. 30 min.

Mens grynene koker griller man grønnsaker på grillen eller i grillpanne - feks squash, fennikel, asparges, paprika (grill til den er helt svart og flå av skinnet), vårløk, aubergine... Ha i en bolle sammen med vinaigrette (godt med sitron istedet for eddik), hakket rødløk, noen finhakkede soltørkede tomater, evt litt rå hvitløk og frisk chili.

Bland så de ferdigkokte grynene inn i salaten, og tilsett gjerne friske urter (persille, basilikum, mynte... ). Ekstra godt med ristede pinjekjerner eller valnøtter strødd over. :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...