Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Hei! Jeg får en svigerinnne på besøk som er vegetarianer. Jeg har lite erfaring med det,og er litt usikker på hva jeg skal lage. Lurer bare på om noen har noen gode oppskrifter å dele? Så har jeg lest noe om Tofu(er det ikke det det heter?)-som ofte de spiser istedet for kjøtt. Hvor får jeg tak i det,og har noen noe oppsrkift med det? Hva er det egentlig?? Jeg tenkte jeg skulle ha grønnsakspizza en dag,og kanskje litt salater eller pai...men kommer ikke på så mye mer. Er alt for vant til kjøtt. Hun spiser ikke kjøtt og fisk,men produkter av dyr. Jeg blir glad for noen tips! Hilsen M
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Hvor lenge skal hun være hos deg? Skal du ha vegetarmat til alle, eller mat som lar seg kombinere? Kan komme med flere ideer når jeg vet hvor mange du trenger. Tofu får du kjøpt på helsekostforretninger. Der får du også kjøpt diverse produkter som burgere og pølser, hvis du er ute etter noe å erstatte deler av maten med. (F.eks. pølse og potetstppe til dere, bytte ut pølsene med sojapølser til henne) Tenk litt på hvordan du lager maten. Mange vegetarianere er ikke så glad i at maten har vært i berøring med kjøttvarer (setter smaksspor). I denne tråden er det mange vegetarmiddager! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194900
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Tofu er laget av soja. Ligner litt på ost i konsistens. Er ikke noe must.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Det er ikke alle av "oss" som liker tofu, så det kan være greit å sjekke med svigerinnen før du løper ut og kjøper. Det trenger ikke være så vansklig å lage vegetarmat, bare du klarer å tenke forbi "kjøtt, poteter og en grønnsak". I mange retter der kjøttspisere bruker kjøttdeig f.eks., er det ofte greit å bare kutte kjøttdeigen og bruke litt mer grønnsaker i stedet (eventuelt ha kjøttdeig i en egen skål ved siden av). Pastasauser, lasagne, pizza (som du nevnte), taco, chillie og gryteretter kan du fint lage uten kjøtt i. Hvis dere får fint vær, kan dere jo grille? Kjøp et utvalg av grønnsaker som er gode å grille, som f.eks. poteter, paprika, løk, squash, auberginer, sopp, mais-kolbe, og kanskje haloumi, en ost som tåler steking. Det finnes også gode vegetarburgere og pølser, men igjen, det er ikke alle veggiser som liker slike produkter, så det kan være lurt å sjekke på forhånd. Annen lett sommermat er for eksempel en luftig omelett med salat og brød til, kanskje også chips om du vil gjøre måltidet mer fyldig. Hvis du får tak i butterdeigplater, så er det kjempelett å lage en flott middag som imponerer både veggiser og kjøttspisere. Ta butterdeigplater og kjevle dem bittelitt ut. Skjær en ramme rundt kanten (men uten å skjære helt gjennom). Innenfor rammen sprer du tynt en tomatsaus eller pesto, og legg det du har av godsaker opp, f.eks. soltørkede tomater, oliven, rødløk, og fetaost. Inn i ovnen til rammen har blåst seg opp og fått farge! Server med salat.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Jeg liker ikke tofu/andre erstatninger... Hva med: Pai Vegetarlasagne (bytte ut kjøttdeigen med paprika, tomater, løk, mais, purre) Pastasalat (salat, agurk, kalde pastaskruer, tomat, paprika, purre, mais, ostebiter osv). Her kan du jo ha litt kylling ved siden av til de kjøttetende Genrelt bytter jeg bare ut kjøttet med grønnsaker og ris i en god del ferdigretter, blir så bra atte
Gjest piaf Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Denne enkle pastaretten har jeg servert til middagsgjester der noen var vegetarianere og andre ikke - den falt i smak hos alle. Med godt brød og rødvin ved siden av blir den enda bedre. Pasta med tomat, ruccola og oliven (2 pers) 250 g spaghetti, gjerne fullkorn 2 fedd hvitløk 1 frisk rød chili, eller etter smak olivenolje 1 boks herm. tomater svarte oliven, helst kalamata (jeg pleier å fjerne steinene) ruccola, 1/2-1 pakke salt, pepper oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker), evnt feta Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Server med pppsmuldret chèvre til å drysse over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil). Ellers kan lure ingredienser i salater og pastasalater som gjør rettene mettende når man ikke bruker kjøtt være feks pinjekjerner, valnøttkjerner, feta (eller annen ost), avokado og friske eller tørkede/hermetiske bønner.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Med godt brød og rødvin ved siden av blir den enda bedre. ALT blir bedre med godt brød og rødvin til!
Gjest TRÅDSTARTER! Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Nåh, dere er vel noen knupper,jenter! Takk for tips og oppskrifter så langt! Hvor lenge skal hun være hos deg? Skal du ha vegetarmat til alle, eller mat som lar seg kombinere? Kan komme med flere ideer når jeg vet hvor mange du trenger. Tofu får du kjøpt på helsekostforretninger. Der får du også kjøpt diverse produkter som burgere og pølser, hvis du er ute etter noe å erstatte deler av maten med. (F.eks. pølse og potetstppe til dere, bytte ut pølsene med sojapølser til henne) Tenk litt på hvordan du lager maten. Mange vegetarianere er ikke så glad i at maten har vært i berøring med kjøttvarer (setter smaksspor). I denne tråden er det mange vegetarmiddager! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194900 ← Takk for svar! Hun skal være 3-4 dager,og jeg håper å kunne ha èn middag hver dag. Har bestemt meg for grønnsakspizza en dag. Jeg hadde tenkt å lage vegetarmat til alle egentlig. Tenkte mest på at kanksje hun synes det er litt dumt hvis vi spiser noe annet/har kjøtt vedsiden av. Jeg får høre med broren min hvordan dun ser på det. ER mitt første møte med henne,skjønner dere,så vil gjerne gjøre det riktig. Er veldig takknemlig for deres innspill! Mvh M
-Fisken- Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Taco er veldig greit, spesielt om du har en skål med bønner ved siden av. Endret 14. juni 2006 av -Fisken-
salsera Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 Nåh, dere er vel noen knupper,jenter! Takk for tips og oppskrifter så langt! Takk for svar! Hun skal være 3-4 dager,og jeg håper å kunne ha èn middag hver dag. Har bestemt meg for grønnsakspizza en dag. Jeg hadde tenkt å lage vegetarmat til alle egentlig. Tenkte mest på at kanksje hun synes det er litt dumt hvis vi spiser noe annet/har kjøtt vedsiden av. Jeg får høre med broren min hvordan dun ser på det. ER mitt første møte med henne,skjønner dere,så vil gjerne gjøre det riktig. Er veldig takknemlig for deres innspill! Mvh M ← Grønnsakspizza er en god ide. Hva med en couscoussalat en dag, kanskje med brød til? Kjøp en boks kikerter eller røde bønner, bland med couscous, paprika, agurk, mais, gulrot, tomat (pleier å ta ut "det våte" og ta vare på det til en tomatsaus), og persille. Mynte, hvis du liker det. Lag en enkel dressing av olivenolje og litt presset sitron blandet med litt hvitløk, salt og pepper. Hvis du ikke har couscous, kan du også bruke ris. Bakt potet er godt nå om sommeren. Jeg pleier å spise det med kesam til (blander i urter, hvitløk, salt og pepper, og kanskje litt paprikapulver, alt etter som). Kan serveres med en salat til eller med grønne bønner. Pasta med sopp, aubergine, squash, paprika, brokkoli, feta.... Lag en enkel tomatsaus til, eller bruk pesto rosso. Du kan også fylle tortillalefser med røde bønner, grønnsaker (sopp, spinat, mais, purre, vårløk, gulrot, paprika, hva du måtte ha), leggedem i en form, helle litt sterk tomatsaus over (kjøp en salsa eller purer en boks hermetiske tomater med litt løk, hvitløk, chili, litt salt, 1 ts malt koreander, 1 ts malt spisskummen og 1 ts oregano, la det koke mens du forbereder fyllet) og stø litt ost over. Stekes i ca. 20 min ved 200 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Taco er digg Ellers; ikke vær redd for å ha ekstra kjøtt ved siden av til de andre; vi skjønner at folk liker kjøtt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå