Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Hei!

Jeg var på jobbintervju for ei uke siden.

Jeg fikk ikke jobben. Eller rettere sagt, jeg står ikke på innstillingslistene.

Følte selv jeg hadde gode kort på hånden og at intervjuet gikk bra.

I ettertid har jeg hørt at referansen ikke ble kontaktet.

Er det ikke vanlig at referansen blir kontakten etter hvert intervju?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet

Hei!

De referansene du oppgir skal være der tilfelle om jobbgiveren lurer på noe, om noe er usikkert, eller for å fortelle om deg som person. Det er ikke alltid de blir kontaktet. Om noen søknader er veldig like, er det ofte en ringer for å finne ut "mer", slik at det er lettere å bestemme seg for hvem en skal velge.

Leit at du ikke fikk jobben. Det er bare å forsette og søke og håpe på det beste!

MVH

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Under et intervju kartlegger du om vedkommende virker aktuell for stillingen eller ikke. Etterpå velger man ut de man vil fortsette å vurdere, og man skiller ut de man ikke finner aktuelle. Det er jo ikke noe poeng å da kontakte referansene til de man ikke føler er aktuelle.

Har hatt flere jobbintervjuer, og aldri kontaktet referansene til folk med mindre jeg virkelig har funnet de interessante. Men har også fått spørsmål tilbake i ettertid om hvorfor folk ikke har fått stillingen eller blitt kontaktet, for intervjuet jo gikk så bra. Men det at man har en god tone under et intervju, ikke er synonymt med at selve intervjuet gikk bra, og at man er aktuell for stillingen.

Bedre lykke neste gang, Trulselinemor! Jeg håper du finner en jobb som passer deg enda bedre enn denne :)

Skrevet

Jeg går ut i permisjon nå, og vikar er ansatt. Vi snakket kun med referansene til denne ene personen selv om vi hadde tre inne på intervju, det var en kandidat som skilte seg solekart ut så vi så ikke noe poeng i å ringe de andres referanser.

Gjest Zenta
Skrevet

Nei, det er nok ikke vanlig at referansene blir kontaktet etter hvert intervju. Når jeg har folk inne på intervju til en jobb så kontakter jeg KUN referansene til de som er mest interessante til den stillingen og det er som oftest et par stykker som da skiller seg ut som jeg da ønsker å vite mer om.

Lykke til videre med jobbsøking, det klaffer nok snart skal du se :)

Gjest Naiv?
Skrevet
Hei!

Jeg var på jobbintervju for ei uke siden.

Jeg fikk ikke jobben. Eller rettere sagt, jeg står ikke på innstillingslistene.

Følte selv jeg hadde gode kort på hånden og at intervjuet gikk bra.

I ettertid har jeg hørt at referansen ikke ble kontaktet.

Er det ikke vanlig at referansen blir kontakten etter hvert intervju?

Kan det være at du har benyttet "feil" referanse. Gjorde samme tabben selv. Oppga en person som blir sett på som et sterkt kort innenfor sitt fagområde (medier og visuell kommunikasjon).

Det viste seg da at de hadde tatt en sjekk på min referanse, da hadde det kommet frem at han hadde et lengre fengselsopphold bak seg (ikke drap, vold eller sedelighet) pga. smugling av et planteprodukt.

Jeg har bestandig tenkt på han som en erfaren fagperson innen sitt område, og regnet ikke med at jeg skulle bli konfrontert med referansepersonens fortid. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...