Gjest Angst Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Jeg sliter med angst og får stesolid av legen min, men legen skriver bare ut 50 av gangen og de skal vare mer enn 7 uker.... Men så ble jeg utsatt for overgrep og jeg har tatt for mange. Ikke for å ruse meg, men for å glemme. Hensikten med stesolid er at jeg skal fungere på jobb når jeg får problemer. Nå er jeg livredd for at legen vil tro at jeg er avhengig og at jeg ikke hadde noen grunn til å være redd... Selv om legen har kjent meg i mange år så føler jeg meg usikker og er redd. Jeg har ikke mange piller igjen og jeg må ha de for å takle jobben når jeg føler jeg får panikkangst. Men jeg er så redd legen ikke vil tro meg selv om jeg vet at det er tull av meg å tenke slik. Også er jeg redd for at legen drar på ferie snart og at jeg får time hos vikaren som jeg ikke liker. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ringe og bestille time og fortelle hvorfor jeg har spist for mange piller? Jeg er så redd for alt nå.
Gjest Elfrida Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Fortell sannheten, det er det enkleste. Hvis du begynner med unnskyldninger som at du har mistet dem eller lignende er det lettere å gjennomskue at du lyver og da vil i hvert fall legen begynne å lure. Tillegg: Eeeller hvis du ikke vil at legen skal vite om det, og du er flink til å lyve, si at du klarte å miste et brett i do og ikke ville bruke dem. Eller noe sånt. Endret 14. juni 2006 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Først av alt, du bør få hjelp for å takle dette, har du tatt kontakt med voldtektsmottak, dixi eller liknende? Nå aner jeg ikke hvor mange du har i minus, men er det snakk om et brett eller en pakke så kan du kanskje si du har mistet de eller noe slikt. Men dette går KUN en gang, poenget er at det kan gjøre at du slipper å gå til vikaren.
Gjest Angst Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Jeg er så redd for å ringe, men jeg prøvde nå. Det var lang ventetid så jeg la på. Begynte nesten å gråte mens jeg ventet. Jeg vet ikke om legen har telefontid, men det er for vanskelig å ta opp dette over telefon. Hvis legen er på ferie kommer jeg til å bryte helt sammen. Legen har sagt til meg at om det blir krise hvis jeg er i en annen del av landet så kan jeg få resept og hente medisiner på apoteket etter at resepten er fakset over, men når legen ikke vet hva som har skjedd og hvis jeg bare får time hos vikaren så får jeg bare mer angst. Vikaren har prøvd å få meg til å begynne med lykkepiller, men jeg er ikke deprimert til vanlig og fastlegen mener jeg klarer meg uten. Kan vikaren overprøve min fastleges anbefalinger når det gjelder min helse? Jeg skal prøve å ringe igjen og jeg håper legen har en telefontid, men jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er lettere å møte legen. Å sitte i telefonen og forklare føles verre. Jeg har god kontakt med legen min, men jeg gruer meg hver gang og nå må jeg i tillegg forklare hvorfor jeg har brukt så mange stesolid.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 INGEN kan tvinge den til å ta noen form for medisner så sant du er ikke er umyndiggjort eller bevisstløs. Så nei, vikaren kan foreslå SSRI og lignende, men du behøver ikke engang ta i mot resepten. Men om det er lettere, ta i mot resepten, og ikke løs den inn og kaste den eller gi den til fastlegen din og la de to ordne opp seg i mellom.
Gjest Angst Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har fått time hos legen min om noen dager, men sist jeg var der fortalte jeg ingenting om overgrepet. Jeg forsøkte å fortrenge det og late som om jeg greier meg. Men jeg har spist flere stesolid enn jeg vanligvis gjør, så jeg skjønner at jeg har et problem. Jeg skal reise bort om litt over en uke og jeg håper jeg kommer styrket fra ferien. Jeg vet ikke hva legen min vil si når jeg møter til timen, men jeg skal være ærlig. Voldtekten satte angsten min i beredskap og fikk den til å bli verre. Hvis ikke fastlegeordningen ble innført hadde jeg sikkert løpt fra lege til lege. Kan man ringe dixi?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 http://www.dixi.no/ “Kontakt oss på enten mail, telefon eller faks. Eller ring gjerne for en avtale!” Så det er valgfritt, ta det som du føler er lettest, men ta for all den kontakt med noen! Godt du er klar over at du er på vei til å kunne få et problem med stesoliden, det er ganske lett å bli avhengig av det i større grad enn det som egentlig er “sunt” (dårlig skrevet, men jeg tror du forstår hva jeg sikter til?).
Knurr Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Her er hjemmesida til DIXI. Der står det telefonnummer og slikt. Foreslår at du ringer dit, hvis du klarer det. De skjønner deg. Hvis du har en god tone med legen din, så fortell han hva som har skjedd. Hvis du ikke greier å si det rett ut, hint forsiktig om at det er noe annet også, så kan han nøste. Det gjør jeg når jeg har noe vanskelig å fortelle legen... men jeg vet jo ikke hvordan din lege er, selvsagt. Du vil ikke bli avhengig av medisiner, det vil du bare ikke. Det er så ødeleggende. Ønsker deg lykke til - og ikke hold det for deg selv!
Gjest Angst Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Takk for råd. Jeg har fått time hos legen og har ringt dixi og får samtale der om jeg vil. Jeg har ikke bestemt meg ennå for jeg vet ikke om de er en del av Ottar. Mine etter reaksjoner har vært skremmende. Jeg vil ikke skrive om det her, men takk for gode råd. Jeg skal fortelle legen om dette og høre hva jeg kan gjøre. Jeg hadde nettopp testet meg for alle sykdommer før voldtekten skjedde, men jeg skal ta en hivtest om 3 mnd. igjen. Legen vil sikkert ta en ny gu. Det verste med overgrep er at man blir så jævla redd for å ikke bli trodd.
Knurr Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 DIXI er Ottarfritt. De presser ikke ting nedover hodet på deg Og du har krav på å bli tatt på alvor, uansett hva situasjonen var.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Fortell sannheten til fastlegen din! Høres ut som dere har en god tone, og at han vet om overgrepet er en fordel med tanke på hans helhetlige vurdering av deg også.. En lege ser og skjønner mye, men de er ikke tankelesere.. Fortell han hva som har skjedd, om du begynner å gråte så gjør ikke det noenting. Det er bare godt å få det ut, og du er i trygge hender hos legen din! Høres hvertfall ut som du stoler på han, og det er viktig! Lykke til.. du vet, ærlighet varer jo lengst.. Sannheten er meget viktig og fortelle, så får du hjelp, og kommer deg lettere gjennom hverdagen. tvi tvi, dette klarer du, lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå