Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Har bodd i nabolaget i 1,5 år, skal heldigvis flytte om 6-12 mndr. Det er barnevennlig og fint her, greie naboer, men... vi har altså en jævelunge her som er til stor plage. Vi hørte ham omtalt når vi flyttet inn og bestemte straks at vi ikke skulle dømme på forhånd. Det har gått noenlunde. Har han gått til skolen f.eks. i høljregn, har vi stoppet og tilbudt ham å sitte på. Han har fått komme inn og leke i hagen som andre osv, osv. Foreldrene har vi ikke pratet med, er bare på nikk med, da de holder seg helt for seg selv. Faren har vært i konflikt med de fleste rundt her og etter at det rett og slett var lynsjestemning mot ham, har de trukket seg helt tilbake. (Mye av dette skyldes at han mener hans sønn(er) er perkfekte, aldri gjør noe galt, og brøler/skriker og skjeller ut andre foreldre som rolig prøver å ta opp problemer og finne en løsning. Dette gjelder også på skolen). Faktisk har det vært så ille at busselskapet som har ansvaret for skoletransporten her omkring, nektet å ta med denne gutten på bussen om han ikke endret oppførsel. Gutten er 13 år og er rett og slett bare vond; å plage, slå, sparke mye mindre barn er f.eks. veldig "gøy". Vårt første "møte" med denne gutten var da guttungen min kom øpende nedover lekeplassen en dag, ogstørre gutten bare hopper fram bak et lekestativ så gutten vår går rett på snørra og får hele ansiktet, munn og nese full av skrubbsår og grus. SÅ MORO!! Stort sett har vi vært ute sammen med barna og dermed kunne unngå de store konfliktene. Han har ikke plaget vårt barn så mye, men nå ser det ut som det tar seg opp igjen. Selv om vi syns det er feil, har vi nå funnet ut at vi bare må advare sønnen vår mot ham. Vi har sagt han får bare prøve å unngå denne gutten (som tross alt er dobbelt så gammel!) og dersom han er frekk i munnen mot sønnen vår og/eller vennene hans, eller begynner å plage, skal han bare trekke seg unne og evt. komme hjem. Å prate med foreldrene er helt utelukket, det har vært prøvd mange manger, både av privatpersoner og skole. Noen som har noe råd til hvordan vi skal holde ut det neste året??? Nå er det snart skoleferie og vi kvier oss hele familien, for da vet vi at han bare går og slenger og finner på enda mer f...enskap.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Snakk direkte med rampegutten. Gi beskjed om hva han kan få være med på hvis han er snill, og hva han ikke får være med på hvis han er slem. Klar tale og enkle ord.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 ta kontakt med skolen og be dem sjekke om det er omsorgssvikt eller noe som plager denne "jævelungen". På meg virker det som en måte å tiltrekke seg oppmerksomhet, at han føler seg litt utenfor kanskje, og han er låst i situasjonen?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Gi ham klar tale, at fin oppførsel blir premiert med å være innkludert osv. Ellers så bare viser du ham vekk fra gårdsplassen din eller hagen,da får han kjenne det på den harde måten.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Gi ham klar tale, at fin oppførsel blir premiert med å være innkludert osv. Ellers så bare viser du ham vekk fra gårdsplassen din eller hagen,da får han kjenne det på den harde måten. ← noe sier meg at denne gutten har fått "den harde måten" litt for ofte og søker seg inn igjen i felleskapet men ikke slipper til, for han er usikker på seg selv etter stempelet han har laget seg..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 noe sier meg at denne gutten har fått "den harde måten" litt for ofte og søker seg inn igjen i felleskapet men ikke slipper til, for han er usikker på seg selv etter stempelet han har laget seg.. ← Eller kanskje han ikke har blitt snakket direkte til tidligere. Å snakke direkte og med klare ord betyr ikke at man gir ungen kjeft, men at man snakker på en måte som ungen forstår.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Eller kanskje han ikke har blitt snakket direkte til tidligere. Å snakke direkte og med klare ord betyr ikke at man gir ungen kjeft, men at man snakker på en måte som ungen forstår. ← Ja det er klart Er mange som ser ut til å glemme normal folkeskikk som en del av oppdragelsen nå for tiden..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Ja det er klart Er mange som ser ut til å glemme normal folkeskikk som en del av oppdragelsen nå for tiden.. ← Alle unger er ikke forunt å ha foreldre som kan gi dem en normal folkeskikk. Derfor er det viktig at også andre bryr seg om dem. Jeg synes ikke noe om å dra inn skole eller andre instanser før man selv har forsøkt å snakke til ungen på en skikkelig måte. Snakk så ungen forstår - ikke så voksne tror de forstår.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Alle unger er ikke forunt å ha foreldre som kan gi dem en normal folkeskikk. Derfor er det viktig at også andre bryr seg om dem. Jeg synes ikke noe om å dra inn skole eller andre instanser før man selv har forsøkt å snakke til ungen på en skikkelig måte. Snakk så ungen forstår - ikke så voksne tror de forstår. ← Nei jeg vet, jeg pleier å nå godt fram til fanteunger sjøl, faktisk Er deilig å se at de faktisk tar det til seg!
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 Vanskelig for oss her inne å komme med gode råd. Kan jo være slik at gutten for skyla for saker han ikke har noe med å. At skolen ikke ser det egentlige problemet med gutten. Vanskelig for dere naboer å forholde dere til guttens foreldre når foreldrene ikke innser at de fleste barn gjør gale ting innimellom. Og jeg forstår også att dette er et stort problem for dere andre med barn der. Men å kalle ungen for en"jævelunge" synes jeg er for drøyt. Litt av ett stempel å sette på en guttunge det å. Dere for ta kontakt med barnevernet , for å få noen gode råd. Sommerferien deres går vel bra tenker jeg. For vel bare holde barna deres borte fra gutten da. Tenk positivt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Dere for ta kontakt med barnevernet , for å få noen gode råd. Sommerferien deres går vel bra tenker jeg. For vel bare holde barna deres borte fra gutten da. Tenk positivt. ← Ja, det er jo positivt. Kjør på med barnevern og skole og hold alle andre unger langt unna.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 Kan en ikke bare spørre gutten rolig og fint neste gang han gjør noe drit hva han er så sint på som gjør at han har så stort behov for oppmerksomhet?
Gjest Embla s Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Noe dere kan prøve er å be gutten hjem, spill spill med ham, vær hyggelig med ham, skryt av ham og vis at dere ser på ham som en snill, hyggelig og normal gutt. Barn oppfører seg ofte slik omgivelsene forventer.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Noe dere kan prøve er å be gutten hjem, spill spill med ham, vær hyggelig med ham, skryt av ham og vis at dere ser på ham som en snill, hyggelig og normal gutt. Barn oppfører seg ofte slik omgivelsene forventer. ← Ja, nemlig!! Hvorfor skal en gutt på 13 plutselig endre totaaaaalt stil, når alt han hører er kjeft og drit? Barn bygger sitt selvbilde på hvordan de blir behandlet av alle rundt seg. Han gjør vel som han pleier fordi han ikke vet noe annet, fordi folk er strenge med ham og fryser ham ut? Jeg vil påstå det er drøyt når han ikke får reise med skolebuss, og foreldre ber ungene holde seg borte fra ham. Tror han bare trenger en venn, jeg. Jeg hadde lett blitt jævelunge jeg også om folk oppførte seg sånn mot meg. Jeg hadde knust ruter og brent post og hevet egg på unger, bare for å føle meg sett.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Trådstarter her. Jeg har alltid vært en person som ikke kan fordra at barn blir stemplet som "umulige", "late", osv, fordi vi alle har gode og dårlige sider, og et stempel på et barn som regel blir et selvoppfyllende profeti. Kall en unge "jævlig" og han blir det. Jeg har også kjempet for at gutten skal få positiv oppmerksomhet og blitt sett fra en annen side. Jeg har ikke trodd at det finnes det barn, eller den person, som er født ondskapsfull, men jeg tviler nå altså... (Dessuten hadde jeg i tittelen tenkt å skrive jævelunge i klammer, men ser nå at hele tittelen kom i hermetegn, og dermed forsvant jo den effekten jeg ønsket...) Skole, naboer... alle har prøvd. Gutten er f.eks. direkte ondskapsfull mot sin mindre bror og selv de som inkluderer ham snur han seg i mot til slutt. Jeg har prøvd å vise ham at det finnes en "bedre vei" og har jobbet med vanskelige barn før. Men etter å ved selvsyn ha sett hvordan han til tider helt uprovosert oppfører seg så har jeg faktisk ikke annen beskrivelse av ham enn.. ja - jævelunge. (Noe jeg aldri, aldri, aldri ville sagt høyt eller kalt ham direkte på noen måte. Ha litt tiltro til oss stakkars KG slitere da...)
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Dette høres jo bra ut, altså, at du har prøvt iallefall! Da vet jeg rett og slett ikke... Da er det jo et atferdsproblem inne i bildet som jeg mener bør ryddes opp i nå når gutten er så ung, før han begynner å vanke i feil miljøer og skeier helt ut. Og da, igjen, synes jeg skolen bør varsles og en utredning av gutten bør utføres, av barnepsykologer og lignende.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Jeg hadde lett blitt jævelunge jeg også om folk oppførte seg sånn mot meg. Jeg hadde knust ruter og brent post og hevet egg på unger, bare for å føle meg sett. ←
Gjest Embla s Skrevet 14. juni 2006 #18 Skrevet 14. juni 2006 Dette høres jo bra ut, altså, at du har prøvt iallefall! Da vet jeg rett og slett ikke... Da er det jo et atferdsproblem inne i bildet som jeg mener bør ryddes opp i nå når gutten er så ung, før han begynner å vanke i feil miljøer og skeier helt ut. Og da, igjen, synes jeg skolen bør varsles og en utredning av gutten bør utføres, av barnepsykologer og lignende. ← Problemet er jo at foreldrene til dette barnet ikke ser problemet (ifølge TS). Skolen kan ikke diskutere dette barnet med andre enn foreldrene; ikke med andre foreldre og ikke med "barnepsykologer". Det er kun foreldrene som bestemmer om barn skal utredes eller ikke.
Tiit Skrevet 14. juni 2006 #19 Skrevet 14. juni 2006 ta kontakt med skolen og be dem sjekke om det er omsorgssvikt eller noe som plager denne "jævelungen". På meg virker det som en måte å tiltrekke seg oppmerksomhet, at han føler seg litt utenfor kanskje, og han er låst i situasjonen? ← Det er ikke skolens jobb å sjekke om gutten lever under omsorgssvikt. Det er barneverntjenesten. Skolen har plikt til å melde bekymring til barneverntjenesten også ved store atferdsvansker hos barn. Det kan private også gjøre, så gutten kan få hjelp!!!!
Tiit Skrevet 14. juni 2006 #20 Skrevet 14. juni 2006 Problemet er jo at foreldrene til dette barnet ikke ser problemet (ifølge TS). Skolen kan ikke diskutere dette barnet med andre enn foreldrene; ikke med andre foreldre og ikke med "barnepsykologer". Det er kun foreldrene som bestemmer om barn skal utredes eller ikke. ← Dersom det er alvorlige atferdsvansker og sosio-emosjonelle problemer hos gutten, vil barneverntjenesten kunne få gutten (og familien!) utredet slik at han få rett hjelp. Men da må noen ta ansvar for denne gutten, og si fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå