Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Er det noen som vet om disse er verre mot tannkjøttet og når det gjelder børsteskader enn vanlige tannbørster? *rope på Sniglå*
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Jeg vet at elektriske tannbørster styrker tannkjøttet mer enn vanlige tannbørster. Tankjøttet blir kanskje litt sårt i starten, men blir fort sterkt og sunt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Mener å ha hørt at elektriske tannbørster nettopp egner seg for dem som har problemer med børsteskader.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Da jeg gikk tannhelsesekretærlinjen i 2000 lærte vi at en vanlig tannbørste holder i massevis, med mindre personen er bevegelseshemmet eller noe så det er vanskelig å børste skikkelig. ellers lærte vi også at en "soft" tannbørste passer for de aller fleste, trenger man medium el. annet kan man spørre tannlegen om dette
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Det holder sikkert i massevis med en vanlig tannbørste for å pusse tennene. Men selv merker jeg hvertfall at tannkjøttet er blitt sterkere og jeg kvittet meg faktisk med litt "tannstein" eller misfarget plakk eller hva det var, ved hjelp av elektrisk tannbørste. Grunnen til at jeg vet det var fordi jeg måtte få en time til hos tannlegen for å få fjernet det. Timen var to måneder etterpå og jeg skaffet meg elektrisk tannbørste mens jeg ventet. Da jeg var hos tannlegen igjen var det vekk.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Mener å ha hørt at elektriske tannbørster nettopp egner seg for dem som har problemer med børsteskader. ← Det var det jeg ble rådet til av min tannlege. Jeg har noe tilbaketrukket tannkjøtt på en del tenner i tillegg, og det er vanskelige steder å holde det ordentlig rent med en vanlig tannbørste uten å være for hardhendt. Har ikke hatt noen problemer hverken med det eller med vondt tannkjøtt siden jeg byttet til elektrisk tannbørste! MEN - det er kjempeforskjell på kvaliteten innen elektriske tannbørster, finnes mye dårlig også.
Hermula Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 MEN - det er kjempeforskjell på kvaliteten innen elektriske tannbørster, finnes mye dårlig også. ← Hva er bra da? Kjøpte en fra Braun i går.
Sniglå Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Det er hipps om happ hva du bruker, elektrisk eller vanlig, så lenge det blir rent! Men det har vist seg at mannfolk ofte får et bedre renhold med elektrisk tannbørste! Det er visst noe med menn og elektriske duppedingser Bare vær obs på at en må bruke en litt annen teknikk når en bruker den elektriske. På den er børstehodet mye mindre enn på vanlige tannbørster og da kommer en bedre til i mellom tennene. En skal holde børsten i ro langs tannkjøttranden og flytte den langsomt langs tannrekkene og vinkle den godt inn mellom tennene. Så lenge du ikke bruker masse kraft og pusser PÅ selve tannkjøttet, så tror jeg ikke den lager mer pusseskader
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 Hva er bra da? Kjøpte en fra Braun i går. ← Jeg har en modell fra Braun som jeg er veldig fornøyd med. De aller billigste utgavene man får kjøpt tror jeg ikke gjør like god jobb. Tannlegen er mer fornøyd med tennene og tannkjøttet mitt etter at jeg gikk over til elektrisk tannbørste. Det er lettere å holde det ordentllig rent med en slik fremfor en manuell. Særlig ved tannkjøttkanten, eller på selve tannbenet for dem som har tilbaketrukket tannkjøtt. Har man tilbaketrukket tannkjøtt er jo tannbenet blottet, og tannbenet er ikke beskyttet av emalje. De som har det slik får ofte små hull på det blottede tannbenet, og det blir både dyrt og ubehagelig i lengden. Problemet er helt borte hos meg nå. Røykere vil også ofte oppleve at de får renere tenner (mindre tendens til tannsten) ved bruk av elektrisk børste kontra manuell.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Så lenge du ikke bruker masse kraft og pusser PÅ selve tannkjøttet, så tror jeg ikke den lager mer pusseskader ← Det er mye lettere å få børsteskader med bruk av manuell tannbørste, fordi man da får brukt mer kraft. Gode elektriske tannbørster er laget slik at man ikke får brukt så mye kraft. Sier ikke at alle har problemer med å pusse for hardt med en manuell tannbørste, men for dem som har det lønner det seg å bytte. Jeg fikk børsteskader til tross for at jeg brukte børste med myk bust.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 har man perionditt (skrives slik??) - altså tannkjøttsykdom-så skal man bruke el. tannbørste; det er aller best. Så da må vel konklusjonen være at el.tannbørste ikke skader tannkjøttet og er bra å bruke for alle. jeg har brukt i flere år. Hadde en fra braun, men skiftet den fort ut. Har brukt phillips sin etter det. Da den første ble ødelagt etter noen år, kjøpte jeg en identisk ny- og kommer til å holde meg til Phillips sin til evig tid. Mulig jeg hadde en dårlig Braun, og at andre maskiner i merket er bedre. Men: Det er jordan som lager børstene til Phillips, mens braun lager børstene selv til sine- så det sier seg vel kanskje selv at P er bedre enn B....... hvis du skal ha phillips sin så må du nok innom noen butikker, for de store kjedene fører ikke den lengre. Bor man i bergen, så selges P sin på den elektriske butikken i første etasje på galleriet (den som vender ut mot torgallmenningen)- der fant jeg den tilslutt etter å ha lett overalt i hele byen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #12 Skrevet 15. juni 2006 Mulig jeg hadde en dårlig Braun, og at andre maskiner i merket er bedre. Men: Det er jordan som lager børstene til Phillips, mens braun lager børstene selv til sine- så det sier seg vel kanskje selv at P er bedre enn B....... ← Så Jordan er liksom kvalitetsbegrepet på tannbørster det da? Braun har lang erfaring, og leverer også profft utstyr til tannhelseklinikker, så at Jordan er hevet over Braun når det gjelder kvalitet er vel heller usikkert... Tror det lønner seg å ikke velge de aller billigste modellene enten man kjøper philips eller Braun. Braun har ord på seg for å være svært gode, det er ofte disse man blir anbefalt av tannpleiere. Det er vel også årsaken til at det etterhvert er vanskelig å få tak i Philips. Etterspørselen styrer jo markedet. Til syvende og sist er det en smakssak!
LilleBille Skrevet 15. juni 2006 #13 Skrevet 15. juni 2006 Har oppdaget den batteridrevne til Colgate - som er som en vanlig tannbørste - i forhold til børstehode osv. men som vibrerer i tillegg. Synes den er helt super - og så slipper man å tenke på lading etc. når man reiser bort. Har ikke likt elektriske tannbørster tidligere - pga de små børstene.
Sniglå Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 har man perionditt (skrives slik??) - altså tannkjøttsykdom-så skal man bruke el. tannbørste; det er aller best. Så da må vel konklusjonen være at el.tannbørste ikke skader tannkjøttet og er bra å bruke for alle. ← En får ikke periodontitt fordi en børster PÅ tannkjøttet eller fysisk skader tannkjøttet på et eller anne vis. En får periodontitt (eller gingivitt) fordi bakterier får ligge på tennene ned mot tannkjøttet, og dermed irriterer tannkjøttet og det blir betent. Så for å forebygge tannkjøttssykdom så er det bakteriebelegget (plakket) på tennene som må bort. Og for noen så går det best med el.tannbørste, for andre manuelt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #15 Skrevet 15. juni 2006 En får ikke periodontitt fordi en børster PÅ tannkjøttet eller fysisk skader tannkjøttet på et eller anne vis. En får periodontitt (eller gingivitt) fordi bakterier får ligge på tennene ned mot tannkjøttet, og dermed irriterer tannkjøttet og det blir betent. Så for å forebygge tannkjøttssykdom så er det bakteriebelegget (plakket) på tennene som må bort. Og for noen så går det best med el.tannbørste, for andre manuelt. ← Det hun mente var vel at når de som har periodontitt med fordel kan bruke elektrisk tannbørste, så tilsier vel det at disse er mer skånsomme for tannkjøttet enn manuelle tannbørster? Har man denne tannkjøttsykdommen blir jo tannkjøttet veldig sensitivt og blør lett. Hun skrev jo ingenting om hva som er årsaken til periodontitt... Det var slik jeg oppfattet det da!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå