Gå til innhold

Mistanke om Misbruk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg fikk akkurat en e- post fra en venninne som bor hjemme i Kongsberg. I går kveld satt hun barnevakt for en liten gutt på 5 år, noe hun har gjort mange ganger før og hun kjenner familien godt.

Gutten hadde vært ute å lekt i snøen og før han skulle legge seg tappet venninnen i ett varmt bad til ham. Hun fikk gutten oppi og begynte å shamponere inn håret hans. Da hun hadde skylt håret hans satte hun seg på dolokket og ventet på at han skulle vaske seg ferdig..... så utbrøt han: "pappa sier at han liker å vaske meg på tissen!".

Var dette bare en uskyldig kommentar? Bør hun snakke med foreldrene?

Hun er hvertfall helt fortvilet så om noen har noen gode råd så blir hun takknemlig. Jeg har fått hennes samtykke til å spørre KG panelet om dette.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gått frem varsomt her.

Det er ikke enkelt å gi noe svar på hva en burde gjøre i en slik situasjon,og det kan være en uskyldig komentar som du selv skriver milla.

Men å snakke med foreldrene tror ikke jeg er så lurt.

Det hun kan gjøre er å følge litt med,prøve å spørre barnet gjennom lek,og kanskje få litt mer ut av gutten før hun sier noe vidre.

Tror det finnes en bok som heter Det er min kropp og den bestemmer jeg over,det er en bok for barn,ble brukt i barnehagen der jeg jobbet før.

Er ikke sikker på hva forfatteren av boka heter.

koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det å snakke med foreldrene er jo en dum idè slik jeg ser det. Faren vil gå i forsvarsposisjon, moren vil bli hysterisk og kanskje få panikk, og mest sannsynelig får hun aldri sette foten i deres hjem igjen.

Det å snakke mer med gutten er nok en bedre idè.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn sier masse rart.

Små gryter har også ører og du verden hva de plukker opp..

Klart det kan være noe i det gutten sier.

Men det kan også være bare tull.

Tror ikke at andre en profesjonelle kan hjelpe med denne saken jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Lea. Jeg ble fortalt om et tilfelle der en gutt i barnehagen hadde snakket om noe så grovt at alle instanser ble koblet inn.. Det viste seg at det var noe aldeles uskyldig, gutten hadde simpelthen brukt det språket han kunne og skapt et sammensatt ord for å beskrive noe.. Tilfeldigvis hadde dette ordet også en annen betydning, som fikk folk til å reagere.

Det kan være at det i dette tilfellet bare er slik at far tar ansvar for å lære gutten personlig hygiene, også uttrykker gutten seg på denne måten om saken.

Men selvsagt, at det kan være uskyldig betyr jo ikke at man skal glemme hele saken tvert. Men trå forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at å snakke med gutten ville være det beste. Men din venninne bør skaffe seg kunnskaper om hvordan hun tar dette opp med barn før hun gjør dette. Ved å stille ledende spørsmål kan gutten svare bekreftende på mye som faktisk ikke har skjedd. Hvis hun begynner å "fiske" etter en overgrepshistorie kan det samme skje. Barn sier gjerne det de tror de voksne vil høre, uten at de tenker på konsekvensene av dette. Det finnes mange eksempler på hvor barn, under "veiledning" har fortalt de utroligste historier som senere har vist seg å være rent oppspinn.

Det trenger faktisk ikke være mer enn at pappaen har sagt at han synes det er koselig å gi gutten sin et bad.

Men for all del, jeg synes det er riktig av din venninne å undersøke saken nærmere, på en diskre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, denne var ikke lett.. Barn kan si veldig mye rart, de kan komme med kommentarer som er helt vanvittig, med denne faren kan jo vaske gutten på tissen uten at det er galt? Da tenker jeg i forstand hygiene. Jeg vil vel kanskje tro at hvis denne gutten blir misbrukt så ville han trekke seg tilbake, ikke være så åpen når spes da fremmede skal vaske han. Men alt er jo mulig.

Hva med å observere han mer før man går videre? Man skal trå veldig varsomt med slikt.

Gutten vil jo vise dette på adferd, er han innesluttet og ikke kontaktsøkende,blid osv,da ville jeg reagere,men barn som smiler,ler og har det bra, da vil jeg tro at dette var en kommentar som kom fra et barn som ikke blir misbrukt.

Dette er bare mine spekulasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt mer jeg..

Har vært borti det samme mens jeg jobbet i barnehage. Og den gangen tok noen heeelt feil og det ble masse bråk og tårer osv.

Hva om denne gutten var vant med at faren vasket han på tissen?

Det er jo helt normalt at foreldre gjør det.. ikke sant?

Og når din venninne ikke gjorde dette når han badet ville han kanskje fortelle henne at hun glemte noe?

Er forøvrig enig med andre som har svart her. Det er bare dumt å "fiske" for mye. Barn som har blitt misbrukt har vel som regel en beskjeden og litt nervøs adferd (trenger ikke å ha det da). Muligens ville barnet gjort hva som helst for å ikke røpe "hemmeligheten".

Utfra det jeg har fått med meg her, så er jeg ganske sikker på at dette er oppspinn/fantasi/misforståelse. Men jeg vet ikke alt om dette barnet. Det er fortsatt mulig at noe har skjedd, men grunnlaget for mistanken er ganske syltynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ved at børn siger masse underlige ting, men tror nu ikke jeg ville gøre det til en bagatel der er også mange børn som bliver misbrugt og som aldrig siger noget eller ingen finder ud af det, selvfølgelig er det frygtelig vanskeligt når man er barne pige men jeg tror jeg havede kontakte min læge og snakket med ham om hvad han syntes der burdes gøre, eller en rådgiver ville nok ikke sætte pp kontor og alt i gang, men ville rådføre mig med en proff, for tænk om gutt ungen virkelig bliver misbrugt af sin far da ville jeg aldrig kunne leve med mig selv hvis jeg ikke havede gjort noget med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har vidersendt alle gode råd. Hva hun vil gjøre er nå opptil henne, jeg kjenner ikke familien og vil/bør ikke involvere meg.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm, dette kunne likegodt vært sønnen min... Han HATER nemlig å vaske tissen sin, noe som flere ganger har vært et problem. Han har fått infeksjoner flere ganger, og dette har ført til at vi har måttet innføre strenge "vaskerutiner" hjemme.

Hvis sønnen min da under en av disse vaskerutinene hadde ropt "jeg liker ikke å vaske tissen min", hadde jeg sikkert kunne svart med "men det gjør jeg", hadde det ikke vært pga at jeg LIKER å vaske ham, men situasjonen.

Er vel inne på at den som har barn, vet hvor lett slike situasjoner kan oppstå.

Sønnen min sa forresten at "jeg og pappa går naken hjemme vi" i barnehagen da han var liten, det stemte IKKE!! Men vi syntes jo det var veldig arti sagt da. Kanskje han prøvde å imponere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 5 år er veldig opptatt av rumpe og tiss til tider og kan i den sammenheng si mye rart. Barns seksualitet kan vise seg på mange måter som f.eks. fikling med tissen sin, mange rare spørsmål og kommentarer.

Min sønn har en gang sagt at: "noen drikker tiss"

Hadde dette blitt sagt i barnehagen hadde det kanskje blitt tatt alvorlig opp, men årsaken er faktisk at han desverre så et lite glimt av noe sånt på TV en gang for lenge siden.

Jeg tror heller på at denne gutten ville gjøre din venninne oppmerksom på at hun hadde glemt å vaske ham der. Hvis gutten er glad, aktiv og åpen ellers, ville jeg ikke bekymret meg så mye mer. Hun kan jo obervere gutten og faren sammen, vil jo tro at gutten vil ta avstand fra faren hvis det er snakk om seksuelt missbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har en gutt på 4 1/2 år og han var en periode for noen måneder siden veldig nyskjerrig på dette med tiss, rompe, mann og dame.

Hvorfor har mamma og pappa hår, og hvorfor har ikke lillesøster likedan tiss som han? osv.

Men dette var i en periode og nå har det ikke vært noe snakk om det.

Så det er vel en reaksjon på barns nyskjerrighet som råder.

Husk at barn har livlig fantasi og er veldig opptatt av nye ting.

Barn har ikke forståelse for at et spørsmål kan virke alvorligere enn det egentlig er, så jeg ville ikke ha trodd det verste i denne situasjonen før flere bevis er lagt fram.

Et eks. er ei venninde av meg var i barnehagen for å hente sin 4 år gammel datter, og når hun kommer roper datteren: "Mamma ikke slå meg i dag nei".

Så barn har veldig livlig fantasi, så ta det de sier med en klype salt. Og ikke ta forhastede besluttninger før alt ligger på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han man en sterk mistanke om at det er et barn som er utsatt for overgrep, bør man ikke leke hobbypsykolog. Det kan gjøre mer skade enn gavn, og er direkte uheldig i forhold til en eventuell etterforskning. Fagfolk må ta seg av den saken.

Og er man helt overbevist om at overgrep foregår, er det en politisak.

dersom man bare undrer seg over hva barn sier, og lurer på hvor de har det fra - kan det være lurt å snakke med foreldrene. Sankk med moren, da vel. Overskriften kan jo være "Barn sier så mye rart - vet du hva sønnen din sa her om dagen?" Så kan man se på reaksjonen før man vurderer hva som videre bør skje.

Men ikke tenk de verste ut fra det poden sa - han er fem år, og i den alderen sier de mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...