Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Hei! Jeg er så uheldig å har antagelig fått sopp i underlivet, og har et par spm. Begynte i går kveld å kjenne at det klør veldig eller er en slags kløende/sviende smerte. Svir litt også når jeg tisser. Hadde akkuratt det samme for et år siden, og likner veldig. Hadde siden da canesten krem liggende ( 1%), hadde kjøpt slik kombinasjonspakning med 1 vaginal pille og krem 1%. Prøvde i går kveld å smøre med denne (både utvendig og innvendig) og gjenntatt det i dag, men som jeg trodde hjalp det ikke. skal derfor få tak i en ny slik kobinasjonspakke. Men det som er problemet mitt er at det står jo på pakken at man ikke skal behandle seg mens man har mensen, jeg får etter p-pillene min mensen på torsdag/fredag. og denne behandlingen bør jo fortsettes ihvertfall 4 dager, skal jeg ikke risikere å få den igjen. Skal jeg bare begynne på en "kur" og avslutte når jeg får mensen, eller kan jeg fortsette smøringen?!blir jo klissete og sånn...men ikke vært borti dette før. Ble litt detaljert dette, men håper noen kan hjelpe meg. Noen råd/tips?!haster litt.... Klem meg
Gjest 2324 Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Du kan ikke utsette mensen da? Siden du går på p-piller mener jeg..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Vil helst ikke utsette mensen, for har prøvd dette før og da blir jeg plaget med mellomblødninger hele neste måned. ... er jo en løsning, men hater å måtte gå med bind en hel måned fordi det er småblødninger hele tiden... :icon_frown:
Gjest 2324 Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Nei, da er jo ikke det særlig lurt. Tror jeg hadde begynt nå jeg, og bare smurt som vanlig under mensen.
månelyst Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 prøv jordnøttolje, funket kjempefint for meg. kan jo ta det det i mensen perioden også uten at det koster for mye i behandling. smør inni og utenpå!
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 ok. Takk for svar Naria. smører på dagen idag jeg da, også tar den vagitoren før jeg legger meg. Står jo an man skal ta den til kvelden. Sikkert for bedre virkning.... Håper det hjelper!for guuuud hvor plagsomt det er. :cry: Noen andre som har råd/erfaringer med smøring under mensen?!
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Hvor får man evnt tak i jordnøtt olje da?! Klem
Scorpina Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Svir når det tisser?? Det er ikke snakk om en UVI du har i stedet? (urinveisinfeksjon) I såfall hjelper ikke Canesten men Trimetoprim (reseptbelagt) Hvis du er plaga med UVI'er og/eller sopp kan det hjelpe på å drikke endel Cultura (hjalp for meg) Det får opp ph-verdien i skjeden.
Gjest 2324 Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har også opplevd sviing når jeg tisser ved soppinfeksjon. Det er fordi huden blir så sår, og ofte har jeg klødd så jeg har rifter, da svir det når jeg tisser.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 Er ikke UVI, vet hvordan det kjennes ut. Svir ikke så veldig, er mer sympt som kløe rundt skjedeåpningen... Er ikke sånn kjempeplaget med noen av delene. Hadde sopp infeksjon for et år siden, og UVI husker jeg ikke, men de gangene jeg har fått UVI er fordi jeg ikke har gått på do og tisset med en gang etter samleie.... Har en anelse om hvorfor jeg har fått dette nå, og er vel ganske min egen feil...uten at jeg vil legge ut om det
Malama Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Siden du går på p-piller kan du normalt utsette mensen, men dersom den er ventet i morgen eller fredag har du antakelig allerede avsluttet pillebrettet (evct begynt på "sukkerpillene" for de fleste får vel mens ca 3 dager etter siste aktive pille på et brett, så da er det for sent å begynne utsettelsen nå. forøvrig skal du behandle deg med caneste i TI dager, ikke fire. Jeg vil tro at særlig den pillen ikke bær brukes under mens, rett og slett fordi den vil komme for fort utigjen, men det skader jo ikke å drive med smøring selv om du blør (men det blir jo som du sier litt gris) Det er vel også noe med at du kanskje helst ikke bør bruke tampong når du har sopp, fordi det gir ekstra gode vektsforhold for soppen (eller i det minste sette inn tampongen med caneste (eller bruke de som heter ellen?) men det har jeg ikke noen erfaring med. Det beste er vel å spørre om dette med behandling under mens på apoteket, eller kanskje aller helst ta kontakt med en lege ettersom det ikek virker som om du er helt sikker på om det er sopp heller! Viktig med rett behandling, å sette igang behandling selv med canesten er rett dersom du VET det er sopp, men ikke dersom det ikke er sopp. (brukte en evighet på å skrive dette fordi jeg holdte på med mye annet samtidig, så jeg ser at du har fått en del svar før mitt som jeg ikke hadde lest da...) Endret 14. juni 2006 av Malama
månelyst Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 tror du kan få jordnøttolje på apoteket eller helskostbutikk.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Kanskje jeg har uttrykt meg feil her. Jeg er ganske så sikker på at det ER sopp, det klør, er litt sviende smerte, og sårt. Følelsen er kløe utvendig som også kjennes litt innvendig på en måte. Vanskelig å forklare, men er akkuratt sånn som sist. For det andre, (ikke at det er så viktig), men sitter med paknings vedlegget foran meg, og med en sånn 1 dags behandling( dvs 1 vagitore 500 mg + krem) vil de ubehagelige symptomene reduseres hurtig innenfor de første 24 timene og være helt borte etter 2-3 dager. Kremen skal jo fortsettes å smøres på den irriterende huden omkring skjedeåpningen videre, det vet jeg jo... jeg tenkte når jeg skrev 4 at da ville sympt være borte....ikke at jeg skulle slutte å smøre.... .....
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Takk månelyst:) Kanskje jeg skal prøve jordnøttolje også
Rioja Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Kjøp Ellen-tamponger på apoteket og bruk under mensen samtidig med at du bruker kremen! Jeg fikk tidligere soppinfeksjon nesten hver gang jeg hadde mensen, men ikke etter at jeg begynnte å bruke disse! http://www.ellen.se/no/what.asp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå