melina Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Jenta mi begynner å nærme seg 6 måneder og jeg skal snart begynne med litt fast føde. I første omgang skal jeg begynne med litt grøt, men synes det er vanskelig å velge hvilket merke og type grøt jeg skal velge. Er av en eller annen grunn litt skeptisk til Nestle, men kan ikke helt begrunne hvorfor. Kanskje fordi de har sånn "monopol" på babymat.. Jenta mi har allerede fått atopisk eksem, så derfor er jeg enda mere opptatt av å velge det produkt som er mest allergi-vennlig. Noen som erfaring med noen babymat- merker, og som har noe å anbefale?
*Emma* Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Vi begynte med Nestle rett og slett fordi utvalget deres er bedre. Alle babygrøtene er uten sukker og det var det viktigste for meg. Når snuppa begynte med middagsglas har hun konsekvent nektet å spise noe annet enn HIPP. (Hverken Nestle eller Småfolk er godtatt) Både Nestles mais og risgrøt er uten gluten - noe som er greit å holde seg unna i starten har jeg skjønt....kanskje srlig om hun er allergi disponert..
Lula Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Vi begynte med Nestle rett og slett fordi utvalget deres er bedre. Alle babygrøtene er uten sukker og det var det viktigste for meg. Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Grøtene er ikke tilsatt vanlig sukker, men mange er søtet med fruktsukker og det er jo faktisk også sukker da. Et lite markedsføringstriks der altså... Endret 14. juni 2006 av Lula
*Emma* Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Ja det er frukt i dem - men jg syns det er forskjell på sukker fra frukt og sukker som er tilsatt ellers.... Når barna spiser ren frukt får de også i seg sukker, fordi frukten inneholder sukker - men det syns nå jeg er helt greit. Barn TRENGER faktisk energi!
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Vi har brukt (og bruker) Holle sin grøter. De er ikke tillsatt sukker og de er ikke søtet med frukt. Det er ikke melkepulver i de (men du kan blande inn det selv dersom babyen tåler morsmelkserstatning). Selges på helsekost. Dersom du venner barnet til å mat uten sukker og frukt fra starten av, godtar det mindre sukker seinere også.
melina Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2006 Vi har brukt (og bruker) Holle sin grøter. De er ikke tillsatt sukker og de er ikke søtet med frukt. Det er ikke melkepulver i de (men du kan blande inn det selv dersom babyen tåler morsmelkserstatning). Selges på helsekost. ← Jeg hadde også tenkt å prøve Holle sine grøter, men da jeg nevnte dette for helsesøster i dag mente hun at disse ikke var noe tryggere enn Nestle sine. Siden de ikke er produsert og kontrollert i Norge, kunne man ikke garantere at de var fri for tilsetning osv.. Blir helt forvirret, man vil jo bare det beste for den lille
Lillepusen Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Har ikke tenkt så mye på dette enda (har jo ikke termin før i januar... ) men jeg tenkte med en gang på at du kanskje heller skulle lage din egen grøt?! Har hørt om de som gjør det. Vet ikke hva du skal lage det av (vet at noen bruker havregryn), men hvis du søker litt på nett finner du sikkert massevis av oppskrifter på gjør-det-selv-barnemat! Håper du finner ut av det! Skjønner du er litt ekstra obs siden hun er plaget med eksem. Det er vel uansett greit at man vet akkurat hva maten inneholder... Lykke til!
*Emma* Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Har ikke tenkt så mye på dette enda (har jo ikke termin før i januar... ) men jeg tenkte med en gang på at du kanskje heller skulle lage din egen grøt?! Har hørt om de som gjør det. Vet ikke hva du skal lage det av (vet at noen bruker havregryn), men hvis du søker litt på nett finner du sikkert massevis av oppskrifter på gjør-det-selv-barnemat! Håper du finner ut av det! Skjønner du er litt ekstra obs siden hun er plaget med eksem. Det er vel uansett greit at man vet akkurat hva maten inneholder... Lykke til! ← Vet at noen gjør det. Man lager visst et brød av feks hirse s man tørker og "knuser" også lager man grøt av smulene... Havregryn tror jeg ikke man skal bruke - ikke fra starten ihvertfall for det har gluten.
Lula Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Ja det er frukt i dem - men jg syns det er forskjell på sukker fra frukt og sukker som er tilsatt ellers.... Når barna spiser ren frukt får de også i seg sukker, fordi frukten inneholder sukker - men det syns nå jeg er helt greit. Barn TRENGER faktisk energi! ← Joa...men det er svært KONSENTRERT fruktsaft/pure som brukes eller rent fruktsukker, så det blir ikke det samme som om du hadde valgt en grøt uten NOEN tilsettinger og tilsatt frisk frukt selv. Ergo "lurer" Nestle oss til å tro at det IKKE er tilsatt sukker. De til tilsetter bare sukkeret i en annen form er det hvite, vanlige strøsukkeret. Endret 14. juni 2006 av Lula
Trillian Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 Ergo "lurer" Nestle oss til å tro at det IKKE er tilsatt sukker. De til tilsetter bare sukkeret i en annen form er det hvite, vanlige strøsukkeret. ← Er jo ikke første gang Nestle lurer forbrukerne sine heller ... Minner om at de fremdeles markedsfører morsmelkerstatning i u-land, og at dette antakelig koster flere barn livet hvert eneste år pga følgende underernæring og diare. Er skeptisk til Nestle i utgangspunktet.
Gjest allium Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Er jo ikke første gang Nestle lurer forbrukerne sine heller ... Minner om at de fremdeles markedsfører morsmelkerstatning i u-land, og at dette antakelig koster flere barn livet hvert eneste år pga følgende underernæring og diare. Er skeptisk til Nestle i utgangspunktet. ← Jeg lagde all babymaten selv. Det er ikke så vanskelig som Nestlé skal ha oss til å tro. Like greit å lære seg det nødvendige om ernæring med én gang.
nat26 Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 Hvis babyen din har atopisk eksem ville jeg vært forsiktig med de grøtpakkene som inneholder aprikos/eple.Sønnen min har atopisk eksen og reagerte med en gang når han fikk grøt med aprikos.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Er jo ikke første gang Nestle lurer forbrukerne sine heller ... Minner om at de fremdeles markedsfører morsmelkerstatning i u-land, og at dette antakelig koster flere barn livet hvert eneste år pga følgende underernæring og diare. Er skeptisk til Nestle i utgangspunktet. ← ??? det er vel slik at de aller fattigste dør av underernæring, og de har uansett ikke råd til morsmelkerstatning. hva er galt med markedsføring i u-land? Ikke ALLE innbyggerne er like fattige...
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 ??? det er vel slik at de aller fattigste dør av underernæring, og de har uansett ikke råd til morsmelkerstatning. hva er galt med markedsføring i u-land? Ikke ALLE innbyggerne er like fattige... ← Problemet er at reklamen gir inntrykk av at morsmelkerstaning er bedre for barna enn morsmelk. I tillegg er det mange problemer med vanntilgangen, og morsmelkerstatning blandet med dårlig vann har ført til at mange babyer har dødd.
Trillian Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 (endret) ??? det er vel slik at de aller fattigste dør av underernæring, og de har uansett ikke råd til morsmelkerstatning. hva er galt med markedsføring i u-land? Ikke ALLE innbyggerne er like fattige... ← Som gjest over her sier: Nestle markedsfører produktet slik at det virker som om morsmelkerstatning er bedre for barnet enn 'ekte vare'. Mange har ikke råd til produktet i utgangspunktet og vanner derfor ut MEen for mye, noe som da fører til underernæring. For noen år siden drev Nestle også markedsføring i u-land ved å gi ut gratis pakninger med ME. Mødrene ga barna sine dette, ettersom det ble sagt at det var bedre for barna med ME enn vanlig MM - når det var slutt på gratispakningene, hadde heller ikke mødrene melk til barna lenger, og måtte dermed fortsette å kjøpe ME!!! Råttent markedsføringstriks spør du meg! Endret 14. juni 2006 av Trillian
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Jeg hadde også tenkt å prøve Holle sine grøter, men da jeg nevnte dette for helsesøster i dag mente hun at disse ikke var noe tryggere enn Nestle sine. Siden de ikke er produsert og kontrollert i Norge, kunne man ikke garantere at de var fri for tilsetning osv.. Blir helt forvirret, man vil jo bare det beste for den lille ← Samme gjest er igjen. Fordelen men Holle er at de ikke inneholder melkepulver. Dette er helt sikkert. Jeg vet om flere babyer som ikke tåler melk, men som tåler Holle-grøtene. Nestle-grøtene som skal blandes med vann inneholder melkepulver. Dersom babyen din tåler MME er dette ikke noe poeng. Skal du være helt trygg må du lage maten selv. Jeg synes det er styrete å lage grøten selv, men jeg lager all middag til babyen min (10 mnd) selv. Du kan titte litt på www.barnemat.com for gode ideer og oppskrifter.
Leanne Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Jeg brukte maisgrøt og risgrøt fra nestle de første gangene jenta vår fikk gråt. Disse inneholder ikke melkepulver og skal blandes med morsmelk/ mme. Etter det kjøpte vi egentlig litt forskjellig typer grøt, men kjøpte alltid de "uten smak", de som ikke inneholder frukt osv. Jeg er litt skeptisk til grøt med eple smak osv, vil man ha eple smak i grøten kan man vel raspe opp et eple og blande i det selv. Da får jo barnet fersk frukt ikke sånne tørkede greier.. Blandet i eple, banan, fersken og andre frukter da jenta vår ble eldre. Barnemat i glass har jeg vel kjøpt 3-4 ganger. Ellers har jeg laget all middagen selv. Laget store porsjoner og pyttet det i fryseren. (Fikk barnemat glass av andre i barselgruppen min, de var veldig kjekke til å fryse små porsjoner)
melina Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #18 Skrevet 14. juni 2006 Hvis babyen din har atopisk eksem ville jeg vært forsiktig med de grøtpakkene som inneholder aprikos/eple.Sønnen min har atopisk eksen og reagerte med en gang når han fikk grøt med aprikos. ← Takk for tipset Skal prøve å styre unna de grøtene som er tilsatt frukter, kan være greit å innføre en og en frukt av gangen for å se hvordan hun evt reagerer på dem.
nat26 Skrevet 15. juni 2006 #19 Skrevet 15. juni 2006 Takk for tipset Skal prøve å styre unna de grøtene som er tilsatt frukter, kan være greit å innføre en og en frukt av gangen for å se hvordan hun evt reagerer på dem. ← Det gjorde vi og
L@dy Skrevet 15. juni 2006 #20 Skrevet 15. juni 2006 Minner om at de fremdeles markedsfører morsmelkerstatning i u-land, og at dette antakelig koster flere barn livet hvert eneste år pga følgende underernæring og diare. ← Stemmer det, var det ikke mye rabalder om det? Men holder de på med det forsatt? Jeg husker det var "noe" svært så negativt med nestle, men ikke hva det var. Hmmm...Vi gir da mat fra nestle, men har førsøkt litt forskjellig. Helsekosten har også grøt til babyer. Kjøpte en pakke spelt grøt til snuppa, som hun ikke var sånn veldig overbegeistret for da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå