Gå til innhold

sommeravslutning i bh.g

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

må bare lufte tankene litt her.

barnehagen har sommeravslutning til uka, og i utgangspunktet er det veldig koselig. MEN, jeg trives ikke på sånne tilstelninger der! jeg møter alltid opp, som til julefrokost, foreldrekaffe osv.

synes foreldrene virker veldig lukket og lite interesert i å småprate. jada, kan jo være meg det er noe galt med, men velger å ikke tro det. da det andre barnet mitt gikk i bh.g, var stemningen en helt annen, en annen bh.g også.

jeg tror ikke gutten min bryr seg om vi kommer eller ikke. han følger ikke så mye med på sånt.

og i tillegg har jeg et møte jeg burde gå på, og mannen min er bortreist. likevel får jeg litt dårlig samvittighet når jeg, eller vi, ikke stiller opp.

har vel nesten bestemt meg for ikke å gå...vil likevel høre andres meninger! stiller dere for en hver pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Desrom du er sikker på at gutten din ikke bryr seg og føler han går glipp av noe stort synes jeg det er greit at du ikke går dersom du synes det er veldig ubehagelig. I utgangspunktet stiller jeg/vi alltid opp på slike ting, men det kan jo hende jeg følte det annerledes dersom jeg følte det sånn som du.

Men som sagt, jeg synes det er viktig å ta hensyn til barnets ønske her ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer litt an på. Julefrokost osv, der barnet skal være i b-hagen og også ser at de andre barna har med foreldrene, da møter jeg opp (så sant det overhode er mulig). Med ett barn har man jo som regel mulighet til å stille på det meste. Men når man har to og tre, og skal dele seg mellom tilstelninger på skole og barnehage (og gjerne to barnehager!), må man av og til kutte på noe. Da prøver jeg å velge det som er viktigst for barnet, og at vi fordeler noenlunde likt; altså å delta på skolen en gang, b-hage en gang osv. Vi har latt være å gå på sommeravslutning i barnehagen 2 ganger av flere grunner; a) det passet svært dårlig, b) det var på ettermidag/kveld etter en lang barnehagedag allerede c) barnet viste ingen spesiell stor interesse.

Når det gjelder miljøet har det veldig mye å si. Det var et rent pliktløp å møte på foreldresamling i vår første b-hage. Denne var veldig "upperclass" og det var tydeligvis vanskelig å komme inn i miljøet. Det var lite småprat, og de som pratet sammen var veldig selektive med hvem de tok kontakt med; helt andre foreldre som kjørte like dyr Rover som dem selv. Ikke lett å sitte der med traust Toyota da! ;) Nå har vi minstemann i en hyggelig barnehage, der det faktisk er koselig å treffe andre foreldre en gang i blandt. Men 2-3 ganger i året holder liksom...

Skrevet

Jeg har alltid gått på tilstelninger i barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Selvsagt er der ganger jeg heller ville vært hjemme - vi har jo alle travle dager - men jeg la alltid mine egne behov til side når det dreide seg om slikt. Det er så kort tid det pågår at det synes jeg foreldre må kunne ofre seg ... dessuten blir det alltid kjekkere enn man tror på forhånd.

Skrevet

Hvis du går på møte og mannen din er bortreist så må du vel ha barnevakt? Hvem er det som pleier være barnevakt? Er det bestemor, morfar, en tante, en au-pair eller en annen person både du og barnet kjenner og liker? Hvis så, så kan du jo ta med ham/henne på tisltelningen. Da blir det sikkert hyggeligere og morsomt for barnet også!

Et alternativ er å komme, men være der ganske kort, f. eks. en halv time.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Mine foreldre møtte aldri på sånne ting. Det var sårt, derfor møter jeg opp selv om det ikke akkurat er min yndlingsaktivitet.

Skrevet

Når vår gutt begynner i barnehagen kommer mannen min og jeg til å prioritere at minst en av oss stiller på slike arrangement. Skulle det være en gang at ingen av oss klarer å komme fra, vil vi be besteforeldre (men det er KUN hvis det er krise).

Jeg ville ikke tatt sjansen på at mitt barn "ikke bryr seg om vi kommer eller ikke.."

Det er jo også nytteløst å spørre et lite barn på forhånd om det betyr noe.

Jeg tror at man med stor sannsynlighet kan fastslå at de aller fleste barn vil oppleve det som sårt, om man er den eneste uten foreldre tilstede.

På avslutninger er det jo ofte sånn at barna skal fremføre noe også. Hva når alle barna løper til sine respektive foreldre og får skryt og oppmerksomhet og ditt barn står der alene?

Jeg ville ikke tatt sjansen på at det er greit for gutten. Om du selv mistrives på slike tilstelninger synes jeg faktisk er irrelevant.

Bare min mening.....

Skrevet

Hva med å sende en bestemor, tante, onkel etc.?

Vi møter opp på slike tilstelninger, minst en av oss i allefall, fordi lillemor synes det er veldig stas. Nå er vi veldig heldige med bhg, det er et utrolig foreldrefelleskap der.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg syns du bør gå jeg for sønnen din sin del. Er han over tre år bryr han seg nok om han er den eneste der uten mamma eller pappa.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes også du bør gå, for sønnen din sin skyld. Kanskje det til og med viser seg å bli hyggelig.

Gjest Gjest
Skrevet

takker for svar!

hvis jeg ikke går, så går ikke sønnen min heller. avslutningen er på ettermiddagen. jeg ville aldri latt han være der uten foreldre tilstede ved et arrangement.

min plan var å hente han før rushet av foreldre og diverse.

Gjest Gjest1
Skrevet
takker for svar!

hvis jeg ikke går, så går ikke sønnen min heller. avslutningen er på ettermiddagen. jeg ville aldri latt han være der uten foreldre tilstede ved et arrangement.

min plan var å hente han før rushet av foreldre og diverse.

Hvorfor ikke gå? Da min datter var i barnehagealder var det stor stas med disse samlingene. De sang og opptrådte, viste frem ting de hadde laget og storkoste seg. Det var ikke det kjekkeste jeg visste, men siden ungene koste seg sånn var det greit å være med på det likevel.

Skrevet

Du fratar sønnen din en del av fellesopplevelsene i barnehagen dersom du ikke går på sommeravslutningen. Det er vel også en anledning for de tar høytidelig avskjed med de som skal over i skolen? Slike ritualer er viktige for barn å få med seg. Å markere overganger er viktig og fint, og gir barn mer oversikt over livet og hverdagen sin.

Dersom du prioriterer hva DU har som utbytte av denne dagen, eller hvilke belastninger det påfører deg, så er det vel slik at du prioriterer deg selv fremfor barnet ditt?

Skrevet

Dersom sønnen din ikke er interessert i å være der, synes jeg det er helt greit å la være å gå på avslutningen. Men du bør være helt sikker på at han SELV ikke vil gå og at han ikke har "adoptert" din uvilje mot å gå.

Har selv en sønn som rett og slett ikke liker slike ting, han føler seg utilpass, liker ikke å opptre (noe barna ofte gjør på slike avslutninger) og blir rett og slett stressa av hele greia.

Skrevet
Du fratar sønnen din en del av fellesopplevelsene i barnehagen dersom du ikke går på sommeravslutningen. Det er vel også en anledning for de tar høytidelig avskjed med de som skal over i skolen? Slike ritualer er viktige for barn å få med seg. Å markere overganger er viktig og fint, og gir barn mer oversikt over livet og hverdagen sin.

Dersom du prioriterer hva DU har som utbytte av denne dagen, eller hvilke belastninger det påfører deg, så er det vel slik at du prioriterer deg selv fremfor barnet ditt?

Det er slettes ikke sikkert at hun fratar han noe som helst. Syns faktisk det er en ganske bastant mening å komme med. Dersom sønnen hennes ikke har lyst å gå selv, hvorfor skal man da på død og liv delta på slike ting????

Dette må være opp til hver enkelt å avgjøre syns jeg.

Men som jeg skrev i det forrige innlegget mitt: Det er veldig viktig å være klar på hva gutten selv vil.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har ikke sagt noe om festen for han, og dermed ikke "smittet" han med min motvilje.

må vel presisere at jeg skulle gå helt til dette møtet dukket opp. da ble det plutselig sånn at jeg begynte å tvile på om det var verdt å styre med planlegging, barnevakt osv, når gutten ikke er så opptatt av sånne ting enda. i tillegg til at jeg synes det er nokså utrivelig.

jeg synes også det blir litt bastant å komme med meldinger som at det er bare MEG og MITT som gjelder. da hadde jeg vel ikke skrevet dette?

men jeg ser poenget med ritualer osv.

Skrevet
jeg har ikke sagt noe om festen for han, og dermed ikke "smittet" han med min motvilje.

må vel presisere at jeg skulle gå helt til dette møtet dukket opp. da ble det plutselig sånn at jeg begynte å tvile på om det var verdt å styre med planlegging, barnevakt osv, når gutten ikke er så opptatt av sånne ting enda. i tillegg til at jeg synes det er nokså utrivelig.

jeg synes også det blir litt bastant å komme med meldinger som at det er bare MEG og MITT som gjelder. da hadde jeg vel ikke skrevet dette?

Var kanskje litt krass der :sjenert: , sorry.. Satte problemstillingen på spissen, men det er jo ikke allltid at den passer der da. Håper du finner ut hva som blir rett for deg og sønnen din! Det kan jo blir hyggeligere enn du tror, særlig om du har innstilt deg selv på det på forhånd.

Skrevet

Hvis du ikke har sagt noe som helst, har han vel forventninger om at du kommer, da. Dette må jo være noe de har snakket om i barnehagen, slik at han gleder seg til det som skal skje. ofte har jo barna øvd på en sang eller et opptrinn også. Generelt sett syns jeg man skal strekke seg laaaaangt for å delta på slikt. Uansett om man ikke føler seg vel. Litt må man ofre for ungene!

Gjest Fruktkake
Skrevet
Hvis du ikke har sagt noe som helst, har han vel forventninger om at du kommer, da. Dette må jo være noe de har snakket om i barnehagen, slik at han gleder seg til det som skal skje. ofte har jo barna øvd på en sang eller et opptrinn også. Generelt sett syns jeg man skal strekke seg laaaaangt for å delta på slikt. Uansett om man ikke føler seg vel. Litt må man ofre for ungene!

Enig med deg, hera.

Barna gleder seg lenge til slike tilstelninger, og det er klart barnehagen snakker med barna om det og øver inn sanger o.l.

Er redd gutten til TS vil føle seg utenfor om han ikke blir inkludert i sommeravslutninga. Om TS føler seg ukomfortabel, bør hun "lide" seg gjennom disse par timene for sønnens skyld.

Og - hvis man selv er åpen og inkluderende overfor de andre foreldrene, kan man fort bli positivt overrasket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...