Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #21 Skrevet 13. juni 2006 Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. Jeg sier da vitterlig at de pene høster fordeler av å være pen. I tillegg sier jeg at det er rimelig å være misunnelig og kritisk i forhold til dette. ← Du skriver at pen er lik negativt, at mange ser negativt på pene fordi de oppfatter det som negativt at de pene får mye "gratis" Men forskning viser at pene mennesker ofte blir sett mer positivt på enn stygge. Er du med nå?
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #22 Skrevet 13. juni 2006 Det er da ikke de penes skyld. ← Har skrevet en utdypning i det første innlegget mitt nå.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #23 Skrevet 13. juni 2006 Hvis man gidder å gå rundt å være misunnelig på alt og alle så får man et slitsomt liv. Man vil alltid møte noen her i verden som er penere, rikere, smartere, kler seg bedre, har bedre utdannelse osv osv osv. Poenget er at man må strebe etter å være lykkelig i sitt eget liv, med sine egne forutsetninger. Klart man kan tenke "åh, skulle ønske jeg var så pen" eller "var så rik", men man må ikke la misunnelse ødelegge livet.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #24 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg får gå over til å stemme misunnelsespartier jeg også, så jeg kanskje kan få mer av kaka til de andre. Ja, hvorfor ikke? Om jeg derfor burde endre standpunkt fordi noen har vært mer uheldig med genene sine enn meg, det er jo en annen sak. Det blir en slags sympatimisunnelse, det da? ← Det blir en slags solidaritetshandling fordi du i så fall er et empatisk menneske. Og i tilfelle du ikke skjønte det, er misunnelsesparti brukt som et ironisk spark til de som hevder man er misunnelig, hvis man har lav sosioøkonomisk posisjon og ønsker omfordeling av inntekt. Endret 13. juni 2006 av Bønna
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #25 Skrevet 13. juni 2006 Er du med nå? ← Ja, nå er jeg med. Du skjønte ikke helt hva jeg mener med = negativ. Med det mener jeg at det er greit å være kritisk til det de pene oppnår ved å bruke sin skjønnhet. men man må ikke la misunnelse ødelegge livet. ← Det er sant, men man må heller ikke uten videre akseptere at de pene skal få beholde alt de tjener på sin skjønnhet. Positiv misunnelse er rimelig og helt på sin plass.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #26 Skrevet 13. juni 2006 Ja, nå er jeg med. Du skjønte ikke helt hva jeg mener med = negativ. Med det mener jeg at det er greit å være kritisk til det de pene oppnår ved å bruke sin skjønnhet. ← Javel. Men faktum er at flertallet er mer kritiske til mindre pene mennesker.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #27 Skrevet 13. juni 2006 Javel. Men faktum er at flertallet er mer kritiske til mindre pene mennesker. ← Enda en grunn til at det er rimelig av de mindre pene og være misunnelig på, og kritisk til, de resultater dette får på blant annet arbeidsmarkedet.
Klips Skrevet 13. juni 2006 #28 Skrevet 13. juni 2006 Det blir en slags solidaritetshandling fordi du i så fall er et empatisk menneske. Og i tilfelle du ikke skjønte det, er misunnelsesparti brukt som et ironisk spark til de som hevder man er misunnelig, hvis man har lav sosioøkonomisk posisjon og ønsker omfordeling av inntekt. ← Altså skal man stemme venstresiden, av akkurat de samme grunnene som før. Hvis man da ikke er misunnelig. Men det er man ikke, det er bare noen som hevder at man er det, og som her får seg et ironisk spark. DA har jeg det klart for meg.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #29 Skrevet 13. juni 2006 Altså skal man stemme venstresiden, av akkurat de samme grunnene som før. Hvis man da ikke er misunnelig. Men det er man ikke, det er bare noen som hevder at man er det, og som her får seg et ironisk spark. DA har jeg det klart for meg. ← Nå sier jeg nettopp at det er rimelig og naturlig å være misunnelig på mennesker som blir belønnet på grunnlag av faktorer utenfor deres egen kontroll. Du på din side har ikke redegjort for ditt åpenbare syn, at det er urimelig å være misunnelig på mennesker som blir belønnet på grunnlag av faktorer utenfor deres kontroll. Hvorfor er det ikke rimelig å være misunnelig på dette grunnlaget? Hvorfor er det ikke rimelig å kreve omfordeling av inntekt på dette grunnlaget?
Klips Skrevet 13. juni 2006 #30 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har ikke skrevet at det er urimelig. Det er bare noe jeg ikke gidder å bruke energi på.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #31 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har ikke skrevet at det er urimelig. Det er bare noe jeg ikke gidder å bruke energi på. ← Det koster deg ikke mer energi enn det tar å avlevere en misunnelsesstemmeseddel et par ganger i året. Misunnelsesgraden uttrykt ved stemmeseddelen vil selvsagt avhenge av hvor misunnelig man er. Alternativ hvor empatisk man er. Er man ikke misunnelig vil jeg si man er en masochistisk husneger. Er man ikke empatisk vil jeg si man er en psykopat.
Klips Skrevet 13. juni 2006 #32 Skrevet 13. juni 2006 (endret) OK. Andre ting som opptar meg mer, så jeg fortsetter vel å velge som jeg har gjort tidligere. Så får jeg heller være masochistisk husneger og psykopat. Endret 13. juni 2006 av Klips
Snasen Skrevet 13. juni 2006 #33 Skrevet 13. juni 2006 Ja, Bønna. Hadde jeg ikke vært pen ville jeg nok ha hatt et ønske om å være det. Ikke pga godene, men rett og slett fordi jeg da hadde ville ha sett symetrisk ut i trynet.
Klips Skrevet 13. juni 2006 #34 Skrevet 13. juni 2006 Det har vært en underholdende diskusjon, men jeg føler at vi ikke kommer noen vei med dette. Politikk interesserer meg så lite at jeg ikke burde hatt stemmerett
Bønna Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #35 Skrevet 13. juni 2006 OK. Andre ting som opptar meg mer, så jeg fortsetter vel å velge som jeg har gjort tidligere. Så får jeg heller være masochistisk husneger og psykopat. ← Så engasjert som du er i noe som ikke opptar deg, må jo du være voldsomt engasjert i det som opptar deg. Så engasjert faktisk, at jeg undres på hvordan du har klart å la være å fortelle det. For øvrig velg jeg å overse den siste kommentaren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå