Gå til innhold

Katten spiser opp sofaen . . . . .


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Å nå en ny runde fra det Kattepus`ske hjem :

Ja, det er lillepus som er på ferde igjen!

Nå går det litt for langt her synes jeg. Kan noen kattekjennere hjelpe meg ?

Saken er at kattungen vår (hun er ca 4 måneder) spiser og klorer på absolutt alt. [NB : vi har klorebrett...... ]

Hun får en daglig dose med kattefor fra Iam`s på totalt 60 gram (høykonsentrert fôr, det maksimale av det som er anbefalt på pakken)

Likevel spiser og tygger hun på alt! Vi kan ikke ha NOE på gulvet, bordet, databordet osv.... Kan ikke ha en bærepose eller en veske stående på gulvet uten at hun skal ta en smak. Vi har vært konsekvente fra vi fikk henne for to måneder siden med å si NEI! og prøve å leke med henne i stedet. Likevel skal hun tygge på alt annet og klore i stykker sofaen.

Vi har prøvd "Cat Stop" fra dyrebutikken, men det hjalp i omtrent 5 minutter. Vi leker og koser masse med henne, og hun er veldig aktiv og småvill, springer rundt og "jakter" hele tida, sover lite. Hun er spesielt ram når vi er i et annet rom enn henne,- hun var på en real klatretur i dag tidlig:( Hadde rast ut masse fra databordet og stuebordet :-(

Hun er ikke ute ennå, da jeg synes hun er for liten. Har også fått råd om å ikke ha henne ute før hun har vent seg til oss og leiligheten.

Jeg synes katten virker overaktiv og til tider hyperaktiv,- hun reagerer IKKE når vi sier nei. Må løpe bort til henne og heve stemmen :( DA, kankje går hun vekk fra det "forbudte" området. Hun pusher grenser virker det som - ingenting hjelper.

I dag var plutselig halsbåndet hennes borte - hun slet seg tydeligvis ut fra det i går kveld og det virker som om hun har spist det! ? ! ? ! Jeg aner ikke, men vi finner det ikke noe sted, og bjella vi har på har falt av,- ringen bjella hang i, var ikke brukket opp eller ødelagt (!)

Hun spiser alt mulig rart og virker utrolig sulten og hol til enhver tid.

Pus sin favorittliste :

- 2 meter hyssing med papir (tidl. katteleke)

- sølvpapir

- papir generelt

- papp

og massssevis av mat - selvfølgelig (tør ikke gi henne mer enn hun skal ha)

Ja, hun spiser faktisk dette!?! Vi holder alt langt unna og legger ting forsvarlig plassert, men pus finner veien og fisker det fram igjen. Vi har ikke trehundre tette bokser vi kan oppbevare alt i. Til og med aviser er katte-delikatesse. Skjønner ikke åssen det kan fordøyes jeg :(

Pus har heller ikke hatt noe unormal avføring (den bedret seg heldigvis da vi byttet fra butikkfôr til veterninærfôr)

HVA skal vi gjøre ?

Vi kan jo ikke bo i det hele tatt, må bare rense leiligheten for ting. Kan jo ikke sette opp alt på veggene heller.

Gruer meg til vi skal sette opp juletreet.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye erfaring med katt, men jeg regner med at hunde-erfaringer kan brukes..

Da hunden vår var valp skulle hun spise på alt. Særlig var ledninger gøy (og farlig). Det vi gjorde var å ta en ledning hun allerede hadde tygget på og bitt over (den var ikke koblet til størm altså) og smurte den inn med eddik. Så la vi den på gulvet. Når hun gikk bort og skulle gnage på den fikk hun en ubehagelig overraskelse og etter 2-3 sånne "tester" var problemet løst.

Så smør eddik på noen av favoritttingene og legg dem tilgjengelig.

Verd et forsøk kanskje? Pg dette kan dere jo gjøre med den nederste pynten på treet også. Kanskje katten skjønner poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen, tusen takk Lea :D

Herregud, trodde alt håp var ute jeg. Dette høres supert ut og skal prøves så raskt som mulig :) Tror vi får ut å handle litt eddik jeg :)

Igjen, tusen hjertelig takk :D

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til da!

Vet ikke om det fungerer på katter, men hunder HATER eddik!

Dessuten er jo katten din ganske ung da.. mulig at den må rase fra seg litt før den roer seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til da!

Vet ikke om det fungerer på katter, men hunder HATER eddik!

Dessuten er jo katten din ganske ung da.. mulig at den må rase fra seg litt før den roer seg ned.

Ja, kan jo hende den må være litt mer hyper før den blir voksen, - håper hun får rast fra seg snart: ) Vi får snart høyt blodtrykk her :ler:

Det skal bli spennende å prøve rådet ditt :D

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du følger alle kunstens regler med fôring, oppmerksomhet, lek og stimuli, oppdragelse, stell og klipp av klør, og har i bakhodet at katten er gjerne i tannfelling- og utforskeralderen, har behov for å markere seg ved hjelp av f.eks. kloring o.l., kan ha vært skilt for tidlig fra kattemor - og fremdeles synes at katten oppfører seg unormalt/ikke akseptabelt/rart eller liknende; Da er det på tide å oppsøke veterinær for utelukking av sykdom, eventuelt få hjelp slik at katten roer seg på andre måter.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klipp av klør ?

Det sa noen her på KG at jeg ikke måtte gjøre..... Sist jeg kom med hjertesukk over pus. Men, jeg skal spørre veterinæren.

Vi skal bestille time like over jul.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimming/klipp av innekatters klør er helt vanlig. Total fjerning av klør er noe annet og gjøres ikke i Norge.

Jeg aner ikke bakgrunnen for å si at klipping ikke skal gjøres, kan tenke meg en grunn er å ikke "frarøve" katten dens naturlige "våpen".

Poenget er at det gjør du ikke ved klipp/trimming av klør, du hjelper katten derimot til å slite dem ned. Kloring, klatring i trær osv. er kattens natulige måte å slite ned sine klør og holde dem skarpe. Siden katten din er inne, har den ikke mulighet til å ta i bruk trær. Kloring kan den gjøre på kattebrettet, ikke sofaen. Blir den lei av klorebrettet, er sofaen fin å ta i bruk for den som har lange klør å slite ned.

Veterinæren vil vise deg hvordan dette skal gjøres. Du skal bare klippe ytterste del av kloen, vær svært forsiktig med å klippe for langt inn, da vil du kutte nerver og blodårer; dette er svært smertefullt og katten vil ikke godta nye forsøk på kloklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimming/klipp av innekatters klør er helt vanlig. Total fjerning av klør er noe annet og gjøres ikke i Norge.

Neinei! Har aldri snakket om å fjerne katten min sine klør :P uffameg. Håper ingen har trodd det......

Bra det er mulig å få klippet klørne da. Jeg skal absolutt spørre veterinæren. Kattens klør er ENORMT lange og krummede....

Vel, greit å vite :)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt rolig: Jeg har aldri trodd du mente å fjerne kattens klør totalt. Jeg nevnet bare det som et eksempel på hva som absolutt ikke skal gjøres; klipping derimot er helt ålreit! Og ihvertfall hvis de er enormt lange!

Beklager at du følte deg misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt rolig: Jeg har aldri trodd du mente å fjerne kattens klør totalt. Jeg nevnet bare det som et eksempel på hva som absolutt ikke skal gjøres; klipping derimot er helt ålreit! Og ihvertfall hvis de er enormt lange!

Beklager at du følte deg misforstått.

Vibeke : Jeg trodde ikke du trodde jeg mente å fjerne klør.

Bare mistenkte at noen trodde det forrige gang jeg spurte om dette.......

Alt i orden :D :D

Gleder meg til å finne ut hva som evt. KAN feile pus, og gleder meg til å se noen kortere klør og.... De er vonde, selv om hun koser. Da "krafser" hun jo med klørne.....på huden eller på strikkegensere.....uæh..:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille tusse er omtrent like gammel, men ikke riktig like aktiv. Likevel er hun veldig glad i klatring og kloring.

I "katter for dummies" plukket vi opp en del nyttige triks. I forhold til kloring og avlæring av diverse uvaner, var det foreslått å bruke ei spruteflaske med vann. Når katten stikker hodet sultent ned i julestjerna sender du avgårde ei vannstråle - og katten skvetter unna. Ved noen gjentakelser begynner katten å forbinde sine "ugjerninger" med vannspruten og slutter med dette - er hensikten da.

Vi har ikke holdt på så lenge, men det virker positivt så langt.

Det er for øvrig et poeng at katten helst ikke skal skjønne at det er du som står bak sprutinga...

Lykke til!

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

la katten få et klorested, og ta den dit hver gang den går løs på møblene.

(det er et slit, men sett av tid til å følge nøye med den en dag eller to.) på katta min førte jeg labbene over klorestedet, og "viste" den at den skulle klore her. etterhvert (en intensiv dag) skjønte hun tegninga, og klorte kun på pinnen vi hadde satt opp til henne. du finner også kattespray (med kattegress) som du kan spraye ønsket klorested med. katten vil da bli mer interessert i dette stedet, og lar møblene i fred. vannpistol er også uhyre effektivt på slik kloring fra katter som er opplærte (men som prøver seg litt). husk å sprute mens katten gjør noe galt, og ikke etterpå.

da jeg hadde kattunger, lot jeg dem ha tilgang til gang og bad og vaskerom, når de var alene hjemme. det fungerte fint i en overgangsperiode hvor kattunger er ganske turbo og kan ødelegge mye, om de får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle våre katter har vært helt "psyko" til de ble sånn ca et år gamle. Totalt fulle av energi, ingen hemninger og ikke alltid like sunn fornuft...

Tror nok dette er helt vanlig, og det roer seg betraktelig når katten begynner å være ute.

Men de kan være relativt slitsomme i ventetiden...En pus vi hadde tok løpefart gjennom hele stuen, og når han kom til veggen fortsatte han like godt opp strietapeten og opp på gardinbrettet. Han skjønte aldri at han ikke klarte å komme ned igjen derfra uten hjelp :hoho:

En annen av rakkerne våre spiser alltid hodene av rosene i blomsterbuketter, og elsker å "rydde ut av" hyllene i klesskapet før hun legger seg for å sove der... Det er som å ha småbarn i huset, bortsett fra at de klatrer bedre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan være relativt slitsomme i ventetiden...En pus vi hadde tok løpefart gjennom hele stuen, og når han kom til veggen fortsatte han like godt opp strietapeten og opp på gardinbrettet. Han skjønte aldri at han ikke klarte å komme ned igjen derfra uten hjelp :hoho:

Hihi :lol: Skulle gjerne sett det !

Det er som å ha småbarn i huset, bortsett fra at de klatrer bedre :wink:

Ja, helt enig. Vi må passe på dyret hele tida. Nå har hun oppdaget planta på kjøkkenet. *sukk*

Håper og regner med at det årner seg. Vi skal til veterinær så fort vi får råd over jul for å utelukke sykdom e.l.

Takk for dine erfaringer :D

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kjøp en kattemynte eller plant kattegress til katten din. da får hun sin egen plante som hun kan gnage litt på, og lar gjerne de andre være i fred. kattemynten vil nok lokke katten mer enn potteplantene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Tusen takk for tipset :)

Kattemynte og kattegress høres bra ut! Rart jeg ikke har tenkt på det før du nevnte det nå.

Skal løpe avgårde i dag og kjøpe det:)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...